Tekstweergave van GA-1935_MB022_07065
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
DE
NEDERLANDSCHE
FORD-AUTOMOBIELFABRIEK
De
leden
van
Amstelodamum
zullen
op
12
Juni
e.k.
inde
gelegenheid
worden
gesteld
een
gemeenschappelijk
bezoek
te
brengen
aan
de
bovengenoemde
fabriek
bij
de
Hembrug.
Bijzonderheden
daarover
vindt
men
hierachter
onder
de
mede
-
deelingen
van
bet
Bestuur.
Ter
inleiding
van
dat
bezoek
zullen
wij
een
korte
be
-
schrijving
geven
van
de
fabriek
waarbij
wij
gebruik
maakten
vaneen
boekje
met
plaatjes,
met
dergelijke
bedoeling
geschreven
en
door
de
vennootschap
zelve
in
het
licht
gegeven.
De
fabriek
is
bij
uitstek
gunstig
gelegen,
in
het
Europeesch
scheepvaartverkeer
en
aan
een
diepzeehaven,
de
Haven
West,
zooals
zij
oorspronkelijk
heette,
maar
tegenwoordig
reeds
vrij
algemeen
met
den
naam
Fordhaven
aangeduid.
Zij
is
ontstaan
door
uitgraving
en
omdijking
vaneen
deel
van
den
grooten
IJpolder,
ter
lengte
vaneen
kilometer,
257
meter
breedte
en
12%
meter
diepte.
Daarnaast
is
een
terrein
van
160.000
vierkanten
meter
opgespoten.
Bij
den
aankoop
is
rekening
gehouden
met
mogelijk
groote
uitbreiding,
want
thans
is
slechts
een
gedeelte
van
het
geheele
terrein
bebouwd.
Met
de
ophooging
werd
een
begin
gemaakt
in
April
1931,
de
eerste
betonnen
heipaal
werd
geslagen
op
8
October
van
dat
jaar.
Het
bouwwerk
en
de
belangrijkste
installaties
waren
voltooid
tegen
einde
Augustus
1932
en
in
September
d.a.v.
kon
de
fabriek
in
bedrijf
worden
gesteld.
Maarde
geheele
inrichting
was
toen
natuurlijk
nog
niet
voltooid.
Dat
was
eerst
in
April
1933
het
geval.
Het
bouwwerk
is
geheel
door
Nederlandsche
arbeiders
tot
stand
gebracht
en
op
enkele
uitzonderingen
na
zijn
alle
installaties
van
Nederlandsch
fabrikaat.
Alles
bij
elkaar
is
er
voor
80
pCt.
Nederlandsch
materiaal
bij
de
installatie
verwerkt
en
zelfs
het
cement
is
Nederlandsch.
De
beginselen
welke
aan
de
werkwijzen
ten
grondslag
liggen
komen
op
de
volgende
65
De
fabriek
in
vogelvlucht
gezien