Tekstweergave van GA-1935_MB022_07065

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM DE NEDERLANDSCHE FORD-AUTOMOBIELFABRIEK De leden van Amstelodamum zullen op 12 Juni e.k. inde gelegenheid worden gesteld een gemeenschappelijk bezoek te brengen aan de bovengenoemde fabriek bij de Hembrug. Bijzonderheden daarover vindt men hierachter onder de mede - deelingen van bet Bestuur. Ter inleiding van dat bezoek zullen wij een korte be - schrijving geven van de fabriek waarbij wij gebruik maakten vaneen boekje met plaatjes, met dergelijke bedoeling geschreven en door de vennootschap zelve in het licht gegeven. De fabriek is bij uitstek gunstig gelegen, in het Europeesch scheepvaartverkeer en aan een diepzeehaven, de Haven West, zooals zij oorspronkelijk heette, maar tegenwoordig reeds vrij algemeen met den naam Fordhaven aangeduid. Zij is ontstaan door uitgraving en omdijking vaneen deel van den grooten IJpolder, ter lengte vaneen kilometer, 257 meter breedte en 12% meter diepte. Daarnaast is een terrein van 160.000 vierkanten meter opgespoten. Bij den aankoop is rekening gehouden met mogelijk groote uitbreiding, want thans is slechts een gedeelte van het geheele terrein bebouwd. Met de ophooging werd een begin gemaakt in April 1931, de eerste betonnen heipaal werd geslagen op 8 October van dat jaar. Het bouwwerk en de belangrijkste installaties waren voltooid tegen einde Augustus 1932 en in September d.a.v. kon de fabriek in bedrijf worden gesteld. Maarde geheele inrichting was toen natuurlijk nog niet voltooid. Dat was eerst in April 1933 het geval. Het bouwwerk is geheel door Nederlandsche arbeiders tot stand gebracht en op enkele uitzonderingen na zijn alle installaties van Nederlandsch fabrikaat. Alles bij elkaar is er voor 80 pCt. Nederlandsch materiaal bij de installatie verwerkt en zelfs het cement is Nederlandsch. De beginselen welke aan de werkwijzen ten grondslag liggen komen op de volgende 65 De fabriek in vogelvlucht gezien