Tekstweergave van GA-1935_JB032_00184
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
geweest
te
zijn.
Men
bediende
zich
ten
minste
vaneen
algemeen
gangbaar
formulier,
waarin
aan
de
verzekeraars
de
verklaring
inden
mond
werd
gegeven:
„ende
houden
ons
betaelt
te
wesen
van
den
prijs
deser
asseurancie
m.a.w.
wij
doen
alsof,
maar
zijn
mogelijk
in
werkelijkheid
nog
met
betaald.
Op
één
punt
laten
de
polissen
ons
m
het
onzekere.
Zij
vermelden
niet,
welk
procent
van
de
waarde
van
de
lading
m
de
verzekering
mocht
worden
opgenomen;
c.q.
welk
procent
in
werkelijkheid
opgenomen
werd.
De
meest
vrije
opvatting
ging
tot
100
%.
Men
mag
veronderstellen,
dat
deze
opvatting,
die
door
het
gewoonterecht
in
Antwerpen
werd
toegelaten,
ook
m
Amsterdam
acceptabel
was.
Intusschen
komt
zij
in
onze
roggepohssen
met
tot
uiting,
want
terwijl
de
waarde,
naar
een
rekening
van
Hans
de
Weert
1
,
„van
den
rogge,
door
hem
in
Amsterdam
gecocht
ende
in
drie
schepen
op
Genoa
afgeschept”,
voor
inkoop,
opslag,
vervoer
etc.,
m.a.w.
m
kostenden
prijs
6000
£
Vlaamsch
bedroeg,
was
het
bedrag
van
de
verzekering
van
de
lading
Inde
drie
schepen
1050
£
Vlaamsch
2
.
lets
meer
dan
1
/
e
van
de
waarde
van
de
rogge
was
dus
gedekt
door
verzekering
3
.
Wij
mogen
aannemen,
dat
de
„swerte
hont
het
werk
der
verzekering
heeft
verstoord.
Met
het
bovenstaande:
verzekering
slechts
van
een
gedeelte
der
waarde,
is
m
overeenstemming,
wat
anders
een
onverklaarbaarheid
zou
wezen,
dat
de
grootste
verzekering
met
op
het
grootste
en
meest
beladen
schip
is
gezet.
Moge
dit
laatste
geen
overeenstemming
met
Antwerpen
te
zien
geven,
overigens
bleek
tot
in
onderdeden,
hoezeer
inde
zeeassurantie
het
Amsterdamsche
gewoonte
-
recht
zich
richtte
naar
dat
van
Antwerpen.
Het
had
dezelfde
vrije
allure
en
neigde,
als
zijn
voorbeeld,
naar
begunstiging
van
den
verzekerde.
Dit
blijkt
ook
uit
de
slot-clausule
van
het
Amsterdamsche
polisformuher,
waarmede
wij
onze
studie
willen
besluiten:
„Ende
omme
alle
prohxiteyt
t’eviteren,
wij
(verzekeraars)
mamti
-
neren
dese
politie
van
assuerantie
van
alsoo
grooter
waerden,
al
oft
daermne
ghemcereert
waren
alle
die
clausulen,
die
men
soude
moghen
ymagmeren
t’Uwen
profijte
ende
tot
onsen
schade
ofte
nadeel,
ende
oft
die
ghemaeckt
ende
ghepasseert
ware
voor
schepenen
ende
openbaer
notarissen’
4
.
1
Collectie
Vander
Meulen
n.
153.
2
De
Zeehont
ongeveer
100
last
lading
verzekerd
voor
450
£
VI.
het
Roode
Hert
ongeveer
140
last
lading
verzekerd
voor
300
£
VI.
de
Sint
Jacob
ongeveer
85
last
lading
verzekerd
voor
300
£
VI.
3
De
conclusie
van
Mr.
Den
Dooren
de
Jong
(Ec.
Hist.
Jaarb.
XVI
blz.
226):
de
polis
van
Hans
de
Weert
zal
dus
ook
de
volle
werkelijke
waarde
hebben
verzekerd,
is
m
strijd
met
de
feiten.
4
De
Amsterdamsche
polissen
van
dien
tijd
waren
dus
onderhandsche
acten.
In
Antwerpen
sloot
men
soms
zeeverzekeringen
zelfs
zonder
bemiddeling
vaneen
makelaar,
Génard
p.
12.
118