Tekstweergave van GA-1935_JB032_00086
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
bestond,
laat
ik
hier
een
uiteenzetting
volgen,
waaruit
blijkt,
dat
poortrecht
inde
eerste
en
voornaamste
plaats
beteekende
de
uitsluitend
aan
de
besloten
steden
toekomende
bevoegdheid
tot
nering
en
ambacht.
Ook
het
scheepsbouw
-
bedrijf
behoorde
tot
de
poortersnenngen.
Ten
aanzien
van
de
ontwikkeling
der
stadsgrenzen
verwijs
ik
naar
vorige
Jaarboeken
en
het
kaartje
in
Jaarboek
XXVII,
1930,
voor
het
havenverkeer
naar
Jaarb.
XXX,
1933.
BIJLAGE.
HET
AMSTERDAMSCHE
POORTRECHT,
ALS
MAATSTAF
VOOR
DE
ONTWIKKELING
VAN
DE
OUDSTE
KERN
VAN
HET
HAVENFRONT
EN
DER
SCHEEPSLASTAGE.
Wanneer
het
mogelijk
is
het
bewijs
te
leveren,
dat
„poorte
beteekent
het
stads
-
gedeelte,
waar
het
hanteeren
van
poortersnering
was
toegestaan,
dat
„die
vrihede
was
het
gedeelte,
waar
men
slechts
landnering,
althans
geen
echte
poortersnering,
mocht
vestigen
en
voorts,
dat
het
timmeren
van
schepen
juist
zulk
een
echte
poortersnering
was,
dan
is
daarmede
tevens
bewezen,
dat
Amsterdam
m
1300
niet
is
een
nog
in
zijn
kinderschoenen
staand
stadje,
dat
nog
beginnen
moest
zich
te
ontplooien,
maar
een
in
vol
bedrijf
zijnde
zeehaven
met
een
breed
havenfront,
een
naar
alle
zijden
„besloten”
stad.
In
mijn
vorige
artikelen
m
deze
Jaarboeken
is
komen
vast
te
staan,
dat
aangezien
tot
1387
geen
toevoeging
van
stadsgebied
te
constateeren
valt,
de
stadsomvang
toen
nog
altijd
dezelfde
was
als
die
der
handvest
van
1300,
waarbij
de
dan
bestaande
toestand
was,
die
van
„poorte
en
„vrihede
.
Aangezien
de
stad
in
1387
werd
vergroot
met
het
Singel
als
westelijke
gracht
en
de
Oude
Schans
als
oostelijke,
kan
elke
leek
op
den
platten
grond
van
Amsterdam
constateeren,
dat
de
toestand
der
handvest
van
1300
is
die,
waarbij
de
binnenstad
met
haar
vesten
is
die,
welke
tusschen
de
Achterburgwallen
begrepen
is.
Aangezien
er
in
1387
aan
de
Oostzijde
met
de
volle
maat
van
100
gaarden
is
vergroot,
is
het
duidelijk,
dat
de
oudere
buitenstad
tevoren
tot
de
Sint
Antonispoort
heeft
gestrekt.
Daar
eerst
eeuwen
later
ook
aan
den
westkant
der
stad
scheepswerven
zijn
aan
-
gelegd,
is
het
duidelijk,
dat
deze
buitenstad
aan
den
oostehjken
Zeedijk
dezelfde
bestemming
heeft
gehad,
als
de
latere
met
haar
talrijke
scheepswerven
en
lijnbanen.
Waar
immers
zouden
de
zeeschepen,
die
volgens
dertiende
eeuwsche
archivalia
22