Tekstweergave van GA-1934_MB021_05039
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
deel,
dat
de
korstjes
uit
de
mode
zijn;
dat
het
tegenwoordige
geslacht
deze
eenvoudige,
voedzame
versnapering,
dit
platte
stukje
koek
met
de
donkerge
-
kleurde
en
glimmende
bovenzijde,
dat
zich
zoo
gemakkelijk
in
twee
helften
laat
breken,
niet
meer
waardeert;
dat
het
blijkbaar
iets
wufters,
iets
croquanters
begeert.
En
zoo
is
zij
op
zoek
gegaan
naar
een
ander
speciaal
Amsterdamsch
baksel,
zooals
ook
andere
steden
nog
altijd
hun
eigen
lekkernijen
hebben.
Men
denke
aan
de
Weesper
moppen,
de
Haarlem
-
mer
halletjes,
de
Utrechtsche
theerandjes,
de
Arnhemsche
meisjes,
de
Deventer
koek,
enz.
enz.
Ten
einde
tot
haar
doel
te
geraken,
schreef
zij
een
wedstrijd
uit,
en
meer
dan
honderd
inzendingen
lagen
inde
afge
-
loopen
week
op
de
tentoonstellings-tafel
in
Kras,
om
te
worden
beoordeeld
door
de
jury,
bestaande
uit
de
heeren
W.
G.
van
Veen,
redacteur
van
het
vakblad;
J.
H.
A.
W.
Veenendaal,
voorzitter
van
de
afdeeling
Arnhem,
en
mevrouw
Eerentsman,
echtgenoote
vaneen
rus
-
tend
banketbakker.
Hoe
ze
smaakten,
dat
weet
de
jury
alleen;
die
al
maar
proefde,
daarbij
het
eene
smaakje
met
een
teug
water
weg
-
spoelend,
vóórdat
zij
het
volgend
tot
zich
nam.
En
voorloopig
liet
zij
er
zich
niet
over
uit,
wat
zij
het
lekkerst
vond.
Maar
de
meeste
zagen
er
smakelijk
uit,
dat
is
zeker,
en
de
namen
waren
origineel
en
lokaal-gekleurd.
Er
waren
bij:
Am
-
sterdamsche
weesmeisjes
(heel
goed!),
Amsterdamsche
wapentjes
en
Kogjes
(herinnering
aan
’t
Koggeschip
in
het
wapen
van
Amsterdam),
Amsterdamsche
bruggetjes,
Dammetjes
(bravo!),
Kei
-
zerskroontjes,
Mokummers,
Toffe
Jon
-
gens,
en.
...
men
vergeve
mij
deze
volgorde,
deze
combinatie,
zij
is
niet
ge
-
heel
onopzettelijk,
Berlagetjes
en....
Thorbeckes.
Binnenkort
zullen
wij
wel
vernemen
wat
de
jury
in
haar
wijsheid
beslist
heeft.
Ik
betwijfel
echter
of
het
eerwaarde
Amsterdamsche
korstje
zoo
opeens,
zoo
spoedig,
door
zijn
opvolger
verdrongen
wordt.
Traditie
is
ook
wat,
en
die
maakt
men
niet
opeens!
Hek
ren
g
racet
284.
Van
dit
prach
-
tige
perceel,
het
huis
der
Van
Brienens,
zijn
inden
vorigen
jaargang
van
dit
maandblad
(blz.
75
en
88)
beschrijvingen
gegeven.
Door
het
overlijden
van
den
laatsten
eigenaar
Prince
d’Hénin
comte
d’Alsace
op
24
Februari
j.l.
te
Parijs,
is
het
krachtens
diens
uiterste
wils
-
beschikking,
in
eigendom
overgegaan
aan
de
Vereeniging
„Hendrick
de
Key
-
ser”,
welke
om
de
kosten
eenigszins
te
dekken,
wel
genoodzaakt
zal
zijn
althans
de
bovenverdieping
te
verhuren.
Zij
heeft
echter
het
voornemen,
nadat
de
wettelijke
overdracht
zal
zijn
geschied,
hét
uitwendige
met
zorg
te
laten
her
-
stellen
in
overeenstemming
met
den
stijl
van
het
interieur,
dien
van
den
~style
Régence”,
en
het
daarna
waarschijnlijk
algemeen
toegankelijk
te
stellen.
Het
tijdstip
daarvan
kan
echter
thans
nog
niet
worden
aangegeven,
maar
als
het
zoo
ver
gekomen
is,
zal
men
inde
ge
-
legenheid
zijn,
inde
prachtige
beneden
-
vertrekken
het
volkomen
ongerept
inte
-
rieur
te
bewonderen
van
de
inrichting
eener
patricische
woning
inde
tweede
helft
van
de
18e
eeuw.
Uit
is
dus
van
bijzondere
cultuur-historische
beteekenis
en
daartoe
heeft
de
schenker
zelf
bij
-
gedragen
door
de
bepaling
dat
enkele
der
voornaamste
vertrekken
geheel
zou
-
den
blijven
inden
staat
waarin
zij
waren
bij
zijn
verscheiden.
Aan
deze
verplich
-
ting
zal
„Hendrick
de
Keyser”
onge
-
twijfeld
met
de
meeste
piëteit
en
zorg
beantwoorden.
De
Zomerfeesten.
Tot
de
voor
-
naamste
nummers
op
het
rijke
program
behoort
een
tentoonstelling
van
oud-
Italiaansche
kunst
in
Nederlandsch
bezit,
te
houden
van
1
Juli
tot
1
October
in
het
Stedelijk
Museum.
In
het
museum
Willet-Holthuysen
zal
een
tentoonstelling
van
pastels
worden
ingericht,
en
in
het
Museum
Fodor
een
expositie
„Amster
-
dam
inde
18e
eeuw”.
Ook
de
beide
laatste
zullen
gedurende
den
zomer
ge
-
ópend
blijven.
Voorts
op
2
Juni
groot
con
-
cert
in
het
Stadion;
en
16
Juni
muziek
-
optocht
door
de
stad,
waarna
massale
zanguitvoering
in
het
Vondelpark.
39