Tekstweergave van GA-1934_MB021_05039

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM deel, dat de korstjes uit de mode zijn; dat het tegenwoordige geslacht deze eenvoudige, voedzame versnapering, dit platte stukje koek met de donkerge - kleurde en glimmende bovenzijde, dat zich zoo gemakkelijk in twee helften laat breken, niet meer waardeert; dat het blijkbaar iets wufters, iets croquanters begeert. En zoo is zij op zoek gegaan naar een ander speciaal Amsterdamsch baksel, zooals ook andere steden nog altijd hun eigen lekkernijen hebben. Men denke aan de Weesper moppen, de Haarlem - mer halletjes, de Utrechtsche theerandjes, de Arnhemsche meisjes, de Deventer koek, enz. enz. Ten einde tot haar doel te geraken, schreef zij een wedstrijd uit, en meer dan honderd inzendingen lagen inde afge - loopen week op de tentoonstellings-tafel in Kras, om te worden beoordeeld door de jury, bestaande uit de heeren W. G. van Veen, redacteur van het vakblad; J. H. A. W. Veenendaal, voorzitter van de afdeeling Arnhem, en mevrouw Eerentsman, echtgenoote vaneen rus - tend banketbakker. Hoe ze smaakten, dat weet de jury alleen; die al maar proefde, daarbij het eene smaakje met een teug water weg - spoelend, vóórdat zij het volgend tot zich nam. En voorloopig liet zij er zich niet over uit, wat zij het lekkerst vond. Maar de meeste zagen er smakelijk uit, dat is zeker, en de namen waren origineel en lokaal-gekleurd. Er waren bij: Am - sterdamsche weesmeisjes (heel goed!), Amsterdamsche wapentjes en Kogjes (herinnering aan ’t Koggeschip in het wapen van Amsterdam), Amsterdamsche bruggetjes, Dammetjes (bravo!), Kei - zerskroontjes, Mokummers, Toffe Jon - gens, en. ... men vergeve mij deze volgorde, deze combinatie, zij is niet ge - heel onopzettelijk, Berlagetjes en.... Thorbeckes. Binnenkort zullen wij wel vernemen wat de jury in haar wijsheid beslist heeft. Ik betwijfel echter of het eerwaarde Amsterdamsche korstje zoo opeens, zoo spoedig, door zijn opvolger verdrongen wordt. Traditie is ook wat, en die maakt men niet opeens! Hek ren g racet 284. Van dit prach - tige perceel, het huis der Van Brienens, zijn inden vorigen jaargang van dit maandblad (blz. 75 en 88) beschrijvingen gegeven. Door het overlijden van den laatsten eigenaar Prince d’Hénin comte d’Alsace op 24 Februari j.l. te Parijs, is het krachtens diens uiterste wils - beschikking, in eigendom overgegaan aan de Vereeniging „Hendrick de Key - ser”, welke om de kosten eenigszins te dekken, wel genoodzaakt zal zijn althans de bovenverdieping te verhuren. Zij heeft echter het voornemen, nadat de wettelijke overdracht zal zijn geschied, hét uitwendige met zorg te laten her - stellen in overeenstemming met den stijl van het interieur, dien van den ~style Régence”, en het daarna waarschijnlijk algemeen toegankelijk te stellen. Het tijdstip daarvan kan echter thans nog niet worden aangegeven, maar als het zoo ver gekomen is, zal men inde ge - legenheid zijn, inde prachtige beneden - vertrekken het volkomen ongerept inte - rieur te bewonderen van de inrichting eener patricische woning inde tweede helft van de 18e eeuw. Uit is dus van bijzondere cultuur-historische beteekenis en daartoe heeft de schenker zelf bij - gedragen door de bepaling dat enkele der voornaamste vertrekken geheel zou - den blijven inden staat waarin zij waren bij zijn verscheiden. Aan deze verplich - ting zal „Hendrick de Keyser” onge - twijfeld met de meeste piëteit en zorg beantwoorden. De Zomerfeesten. Tot de voor - naamste nummers op het rijke program behoort een tentoonstelling van oud- Italiaansche kunst in Nederlandsch bezit, te houden van 1 Juli tot 1 October in het Stedelijk Museum. In het museum Willet-Holthuysen zal een tentoonstelling van pastels worden ingericht, en in het Museum Fodor een expositie „Amster - dam inde 18e eeuw”. Ook de beide laatste zullen gedurende den zomer ge - ópend blijven. Voorts op 2 Juni groot con - cert in het Stadion; en 16 Juni muziek - optocht door de stad, waarna massale zanguitvoering in het Vondelpark. 39