Tekstweergave van GA-1934_MB021_05037

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM het Rijksmuseum, waar het. schilderij hangt, zijnde namen slechts gedeeltelijk juist vermeld en door andere vervangen, terwijl die inde notulen natuurlijk vertrouw - baar zijn. Dit geldt bepaaldelijk van de eerste figuren van links naar rechts gezien en het blijkt, dat de tweede persoon niemand anders is dan Casparus Commelm (1636 —1693), vooral bekend door zijn in 1693 verschenen „Beschryvinghe van Amsterdam”, de zoon van Isaac, die hem op dit gebied voorging. Deze Casparus, die regent is geweest van 1666 tot zijn dood in 1693, is wel te onderscheiden vaneen jongeren naamgenoot, die zich groote ver - diensten heeft verworven voor den Hortus Medicus en die op een regentenstuk van Cornelis Troost in 1724 voorkomt onder de inspecteurs van het Collegium Medicum. Van de overige personen op het schilderij van Yan Anraadt zijn geen bekenden behalve de laatste, de zesde figuur inde rij, want dat is de schilder Ferdinand 80l 1616 —1680, die evenals Commelin regent van de stichting is geweest, van 1673 tot zijn dood. Volgens den catalogus van het Rijksmuseum (nr. 362) heeft hij zijn portret op het doek van Van Anraadt zelf geschilderd! Er zijn vele „zelfportretten” van Ferd. 80l bekend. Zij zijn alle beschreven en af - gebeeld in “the Burlington Magazine” van 1928 (blz. 22, 42, 153 en 312), bij bijdragen van dr. C. Hofstede de Groot, dr. A. Bredms en J. H. J. Mellaart. Een daarvan is in het Rijksmuseum. Al die portretten vertoonen een treffende gelijkenis met het portret van den regent Ferd. 80l op het groote doek van Van Anraadt. De tegenwoordige directie van het Rijksmuseum is echter na nauw l keurige vergelijking overtuigd dat alle por- tretten op het doek van dezelfde peinture en van één hand zijn; dat zij dus door Van Anraadt zijn geschilderd eq dat hij zijn taak niet heeft overgedragen aan Ferd. 801, al moest hij in hem ook zijn meerdere als portretschilder erkennen. Vroegere beschrijvers, zoo concludeeren wij, zijn wellicht tot een andere meening gekomen omdat er wel overeenkomstige gevallen bekend zijn. waarin een befaamd portrettist zijn eigen beeltenis heeft geschilderd in andermans werk. , De heer Oldewelt is tot de slotsom gekomen, dat het te samen brengen van de regentenstukken van vier verschillende godshuizen in het begin der 19e eeuw, aan - leiding heeft gegeven tot verwarring en ook tot misvattingen inde toeschrijving. In ieder geval zijn er nog vier stukken van het O.Z. Huiszittenhuis zoek of vei spreid over bewaarplaatsen, welke niet alle voor het publiek toegankelijk zijn. Wij hebben het de moeite waard geacht het portret van Casparus Commelm uit de rij van regenten te lichten en het hierbij te reproduceeren, ook omdat er geen ander van hem bekend is. PORTRET VAN EEN ONBEKENDE De beeltenis vaneen man van middelbaren leeftijd welke hierbij gaat, is blijkens de duidelijke signatuur geschilderd in 1666 door Jan yan Assen, een weinig voor - komend kunstenaar, van wien ook weinig bekend is. Hij werd te Amsterdam ge aoren in J635 en is daar in 1697 overleden. Scheltema („Aemstel’s Oudheid , IV blz. 67) 37