Tekstweergave van GA-1933_MB020_03068
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
den
bibliothecaris
prof.
dr.
J.
S.
Theissen
en
aan
den
heer
J.
N.
Jacobsen
Jensen,
ambtenaar
belast
met
de
zorg
en
het
beheer
van
het
Rëveil-archief
aan
de
Amsterdamsche
Universiteits-biblio
-
theek,
welke
instelling
een
waar
tehuis
is
geworden
voor
het
daklooze
archief.
'
Stilleven.
Prof.
dr.
W.
Martin
schreef
inde
N.
Rott.
Crt.:
In
verband
met
de
genotrijke
tentoon
-
stelling
van
stillevens
inden
kunst
-
handel
Goudstikker
te
Amsterdam,
is
de
heteekenis
van
het
woord
„stilleven”
ter
sprake
gebracht
en
is
gewezen
op
een
verschil
tusschen
„nature
morte”
en
„stilleven”.
Het
is
wellicht
nuttig,
er
aan
te
herinneren,
dat
onze
oude
schilders
behalve
het
woord
„stilleven”
ook
de
woorden
„stilstaand
leven”
ge
-
bruikten.
Een
schilder,
die
naar
de
natuur
(model,
voorwerpen)
werkte,
werkte
„naar
het
leven”
en
wanneer
dit
„leven”
onbewegelijk
was,
werkte
hij
naar
een
„stilstaand”
of
„stil”
leven.
Terwijl
dus
„nature
morte”
beteekent
„doode
natuur”,
is
„stilleven”
de
„on
-
bewegelijke
natuur”.
Hetgeen
geen
essen
-
tieel
verschil
beteekent,
omdat
zoowel
de
Fransche
als
de
Nederlandsche
uit
-
drukking
de
tegenstelling
tot
het
levend
(d.i.
bewegelijk)
model
wil
te
kennen
geven.
Het
levend
model
werd
meer
dan
eens
kortweg
„leven”
genoemd.
Onze
17e
en
18e
eeuwsche
schilderstaal
noemde
een
vrouwelijk
naakt
model
een
„vrouwenleven”.
Inden
catalogus
der
Rembrandt-tentoonstelling
te
Amster
-
dam
van
1932
wordt
de
titel
„Het
Vrouwenleven”
van
Rembrandt’s
porte
-
feuille
met
vrouwelijke
naaktstudies
„prachtig
menschelijk”
genoemd.
Dat
hier
geen
sprake
is
van
het
levender
vrouwen,
blijkt
o.m.
uit
Houbraken’s
Groote
Schouburgh
(I
256),
waar
sprake
is
vaneen
van
Rembrandt’s
leerlingen
die
„een
vrouweleven
noodig
had”,
het
-
geen
blijkens
het
dan
volgend
verhaal
niet
anders
is
dan
een
vrouwelijk
naakt
model.
MEDEDEELINGEN
VAN
HET
BESTUUR
Een
reproductie
van
de
vogelvlucht
van
Corn.
Anthoniszoon.
Van
het
bekende,
onlangs
gerestaureerde
schilderij
van
Cornelis
Anthonisz.,
voorstellend
Amsterdam
in
vogelvlucht
ten
jare
1536,
(men
zie
de
titelplaat
en
de
beschrijving
in
het
29ste
Jaarboek,
van
1932),
heeft
het
bestuur
een
ietwat
ver
-
kleinde
(100
bij
70
cM.),
doch
overigens
natuurgetrouwe,
reproductie
in
klcur
-
fotolitho
doen
vervaardigen,
die
door
de
bekwaamheid
der
firma
Van
Leer
tot
een
waardige
vermenigvuldiging
is
geworden
van
dit
zoowel
topographisch
als
aesthc
-
tisch
hoogst
belangwekkend
monument
van
Amsterdams
historie.
Als
wij
eerlang
de
vrucht
dezer
onderneming
voor
een
bescheiden
prijs
den
leden
zullen
aanbieden,
vertrouwen
wij,
dat,
gelijk
het
origineel
tot
de
beste
sieraden
behoort
van
het
Amsterdamsch
Historisch
Museum,
ook
de
voortreffelijke
reproductie
een
ge
-
zochte
stoffeering
zal
blijken
voor
de
huizen
der
burgerij.
Nieuwe
leden
Met
ingang
van
1
Januari
dezes
jaars
zijn
door
het
Bestuur
benoemd
en
tot
het
Genootschap
toegetreden,
als
gewone
leden
de
heeren
G.
Boon,
G.
Rhee,
G.
D.
H.
Stibbe
en
J.
Veldkamp.
68