Tekstweergave van GA-1933_MB020_03068

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM den bibliothecaris prof. dr. J. S. Theissen en aan den heer J. N. Jacobsen Jensen, ambtenaar belast met de zorg en het beheer van het Rëveil-archief aan de Amsterdamsche Universiteits-biblio - theek, welke instelling een waar tehuis is geworden voor het daklooze archief. ' Stilleven. Prof. dr. W. Martin schreef inde N. Rott. Crt.: In verband met de genotrijke tentoon - stelling van stillevens inden kunst - handel Goudstikker te Amsterdam, is de heteekenis van het woord „stilleven” ter sprake gebracht en is gewezen op een verschil tusschen „nature morte” en „stilleven”. Het is wellicht nuttig, er aan te herinneren, dat onze oude schilders behalve het woord „stilleven” ook de woorden „stilstaand leven” ge - bruikten. Een schilder, die naar de natuur (model, voorwerpen) werkte, werkte „naar het leven” en wanneer dit „leven” onbewegelijk was, werkte hij naar een „stilstaand” of „stil” leven. Terwijl dus „nature morte” beteekent „doode natuur”, is „stilleven” de „on - bewegelijke natuur”. Hetgeen geen essen - tieel verschil beteekent, omdat zoowel de Fransche als de Nederlandsche uit - drukking de tegenstelling tot het levend (d.i. bewegelijk) model wil te kennen geven. Het levend model werd meer dan eens kortweg „leven” genoemd. Onze 17e en 18e eeuwsche schilderstaal noemde een vrouwelijk naakt model een „vrouwenleven”. Inden catalogus der Rembrandt-tentoonstelling te Amster - dam van 1932 wordt de titel „Het Vrouwenleven” van Rembrandt’s porte - feuille met vrouwelijke naaktstudies „prachtig menschelijk” genoemd. Dat hier geen sprake is van het levender vrouwen, blijkt o.m. uit Houbraken’s Groote Schouburgh (I 256), waar sprake is vaneen van Rembrandt’s leerlingen die „een vrouweleven noodig had”, het - geen blijkens het dan volgend verhaal niet anders is dan een vrouwelijk naakt model. MEDEDEELINGEN VAN HET BESTUUR Een reproductie van de vogelvlucht van Corn. Anthoniszoon. Van het bekende, onlangs gerestaureerde schilderij van Cornelis Anthonisz., voorstellend Amsterdam in vogelvlucht ten jare 1536, (men zie de titelplaat en de beschrijving in het 29ste Jaarboek, van 1932), heeft het bestuur een ietwat ver - kleinde (100 bij 70 cM.), doch overigens natuurgetrouwe, reproductie in klcur - fotolitho doen vervaardigen, die door de bekwaamheid der firma Van Leer tot een waardige vermenigvuldiging is geworden van dit zoowel topographisch als aesthc - tisch hoogst belangwekkend monument van Amsterdams historie. Als wij eerlang de vrucht dezer onderneming voor een bescheiden prijs den leden zullen aanbieden, vertrouwen wij, dat, gelijk het origineel tot de beste sieraden behoort van het Amsterdamsch Historisch Museum, ook de voortreffelijke reproductie een ge - zochte stoffeering zal blijken voor de huizen der burgerij. Nieuwe leden Met ingang van 1 Januari dezes jaars zijn door het Bestuur benoemd en tot het Genootschap toegetreden, als gewone leden de heeren G. Boon, G. Rhee, G. D. H. Stibbe en J. Veldkamp. 68