Tekstweergave van GA-1932_MB019_00025
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
(tol.
Cxlvii
r°)
Gecundicht
den
eersten
Septembris
anno
xv°
xxix.
Alzoe
veel
quaden
ende
ongeregeltheyden
spruytende
vuyt
ledicheyt
ende
mynen
heeren
vanden
gerechte
gaerne
zien
zouden
dat
de
jonge
scamele
meyskens
hen
tot
arbeyden
ende
wercken
stellen,
ofte
leeren
zouden
tgene
dair
mede
zy
in
toecomende
l
)
jaeren
hoeren
cost
mochten
gewinnen,
ende
alzulcx
bewaert
werdden
voor
misval
ende
oneer
daer
toe
zy
dycwils
duer
armoede
geraicken
mits
zy
nyet
weten
ofte
onghewoonlick
zyn
te
doene
/
Soo
ist
dat
mynen
voorss.
heeren
ordonneeren
ende
beuelen
allen
scamelen
meyssens
oude
ofte
Jonge
gheen
hantwerck
ofte
den
cost
gewinnen
konnende
dat
zy
op
morgen
voer
zes
vren
ende
voerts
alle
werckendagen
soo
lange
zy
wercken
zullen
kunnen,
hun
vóugen
te
kommen
binnen
den
capellen
van
Sinte
Peters
gasthuys
ende
vant
Sint
Jorys
hoff,
aldaer
zekere
vrouwen
wesen
zullen
mit
diuersche
gereetscap
van
wielen,
haspelen,
kaerden
etc.
die
den
voorss.
scamelen
persoenen
buyten
hoeren
cost
leeren
zullen
spinnen
ende
ander
hantwerck,
daer
mede
de
zelue
vande
brootsack
zullen
mogen
blyuen
ende
gehouden
werdden.
Chb.
S.
Dessing.
DE
CLASSIS
VAN
AMSTERDAM
Inden
lustrumbundel
Christendom
en
Historie
beschrijft
prof.
Goslinga
het
einde
der
oude
Classis
Amsterdam.
Deze
classis,
die
voor
het
eerst
bijeenkwam
in
1578,
is
op
den
laatsten
dag
van
Maart
1816
opgehouden
te
bestaan;
zij
is
toen
opgevolgd
dooreen
nieuwe
organisatie,
het
classicaal
bestuur
volgens
de
nieuwe
kerkorde
van
koning
Willem
I.
Uit
het
onderzoek
van
prof.
Goslinga
is
gebleken,
dat
de
oude
organisatie
van
de
gereformeerde
kerk
veel
minder
geschokt
was
inden
Franschen
tijd
dan
men
gewoonlijk
aanneemt.
Het
ligt
voor
de
hand,
dat
de
stormen
der
revo
-
lutie
de
oude
publieke
kerk
niet
ongerept
hadden
gelaten.
De
scheiding
van
kerk
en
staat,
die
de
revolutie
had
gewild,
maar
waarop
men
na
1800
voor
een
deel
weer
was
teruggekomen,
had
natuurlijk
veel
verwarring
gesticht
inde
kerkelijke
colleges
en
besturen.
Maar
deze
colleges
en
besturen
bestonden
toch
nog;
zij
overleefden
zelfs
nog
de
inlijving.
Er
zijn
inden
Franschen
tijd
nog
hier
en
daar
provinciale
synoden
gehouden
en
de
classes
vergaderden
vrij
geregeld.
Zoo
classis
Amsterdam,
die
in
het
begin
van
1816
nog
als
een
levende
organisatie
bestond
en
die
ook
eigenlijk
wilde
blijven
voortbestaan.
Dat
lag
evenwel
niet
inde
bedoeling
der
regeering,
die
de
nieuwe
kerkorde
op
1
April
1816
wilde
invoeren
en
dat
dan
ook
heeft
gedaan.
Hoe
de
classis
Amsterdam
zich
haast
tot
het
interste
heeft
verzet
tegen
haar
ont
-
binding,
blijkt
duidelijk
uit
het
onderzoek
van
prof.
Goslinga.
H.
Brugmans
OVER
VERKEER
In
het
maandblad
„Heemschut”
geeft
de
heer
R.
J.
Gelder
een
aantal
beschou
-
wingen
over
verkeer
dat
naar
zijn
meening
verkeerd
is
en
dient
veranderd
te
worden.
Voor
zoo
ver
zij
betrekking
hebben
op
Amsterdam
hebben
wij,
hier
en
daar
verkort,
aan
het
artikel
het
volgende
ontleend.
De
tram
is
de
zondigste
verkeershindernis
die
men
zich
kan
denken.
Ook
de
tram
zal
uit
de
steden
verdwijnen,
dat
kan
de
machtigste
directeur
niet
verhinderen,
’t
Is
enkel
te
betreuren
dat
reeds
zooveel
geofferd
is
en
naar
,te
vreezen
staat
nog
zal
moeten
geofferd
worden,
voor
en
aleer
dit
conservatisme
is
overwonnen.
De
tram
is
verkeerd
en
moet
vervangen
worden
door
het
nieuwere
vervoermiddel,
de
bus.
Ver
vang
de
tram
door
de
bus,
maar
dan
dooreen
practische
en
ineens
zal
blijken
dat
het
verkeer
geen
afbreken
en
vernielen
en
dempen
vraagt.
De
Rokin-geschiedenis
heeft
een
slot
gekregen,
een
voorloopig
slot
tenminste.
Een
klein
deel
wordt
gedempt
en
misschien
wordt
de
eigenlijke
verkeersweg
wel
eens
berijdbaar
gemaakt,
’t
Zal
dan
wel
iets
beter
zijn,
maar
nog
lang
niet
ideaal.
De
zaak
is
nog
niet
voor
altijd
opgelost.
Het
hinderlijkst
verkeer
is
de
tram,
daarop
volgen
de
voertuigen
die
voor
goederen
-
vervoer
worden
gebruikt,
de
vrachtwagen,
de
handkar.
De
tram
is
te
vervangen,
maar
vrachtwagen
en
handkar
niet.
Men
stelle
zich
eens
voor
dat
de
tram
uit
de
binnenstad,
dus
ook
van
het
Rokin
verdwijnt
en
meteen
veel
vrachtwagens
en
handkarren
ook.
Men
kan
dat
doen
door
op
verschillende
dagen
en
uren
het
verkeer
ter
plaatse
te
beoordeelen
en
dan
zal
l
)
In
het
Hs.
is
hier
doorgehaald
„tyden”.
17