Tekstweergave van GA-1932_MB019_00025

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM (tol. Cxlvii r°) Gecundicht den eersten Septembris anno xv° xxix. Alzoe veel quaden ende ongeregeltheyden spruytende vuyt ledicheyt ende mynen heeren vanden gerechte gaerne zien zouden dat de jonge scamele meyskens hen tot arbeyden ende wercken stellen, ofte leeren zouden tgene dair mede zy in toecomende l ) jaeren hoeren cost mochten gewinnen, ende alzulcx bewaert werdden voor misval ende oneer daer toe zy dycwils duer armoede geraicken mits zy nyet weten ofte onghewoonlick zyn te doene / Soo ist dat mynen voorss. heeren ordonneeren ende beuelen allen scamelen meyssens oude ofte Jonge gheen hantwerck ofte den cost gewinnen konnende dat zy op morgen voer zes vren ende voerts alle werckendagen soo lange zy wercken zullen kunnen, hun vóugen te kommen binnen den capellen van Sinte Peters gasthuys ende vant Sint Jorys hoff, aldaer zekere vrouwen wesen zullen mit diuersche gereetscap van wielen, haspelen, kaerden etc. die den voorss. scamelen persoenen buyten hoeren cost leeren zullen spinnen ende ander hantwerck, daer mede de zelue vande brootsack zullen mogen blyuen ende gehouden werdden. Chb. S. Dessing. DE CLASSIS VAN AMSTERDAM Inden lustrumbundel Christendom en Historie beschrijft prof. Goslinga het einde der oude Classis Amsterdam. Deze classis, die voor het eerst bijeenkwam in 1578, is op den laatsten dag van Maart 1816 opgehouden te bestaan; zij is toen opgevolgd dooreen nieuwe organisatie, het classicaal bestuur volgens de nieuwe kerkorde van koning Willem I. Uit het onderzoek van prof. Goslinga is gebleken, dat de oude organisatie van de gereformeerde kerk veel minder geschokt was inden Franschen tijd dan men gewoonlijk aanneemt. Het ligt voor de hand, dat de stormen der revo - lutie de oude publieke kerk niet ongerept hadden gelaten. De scheiding van kerk en staat, die de revolutie had gewild, maar waarop men na 1800 voor een deel weer was teruggekomen, had natuurlijk veel verwarring gesticht inde kerkelijke colleges en besturen. Maar deze colleges en besturen bestonden toch nog; zij overleefden zelfs nog de inlijving. Er zijn inden Franschen tijd nog hier en daar provinciale synoden gehouden en de classes vergaderden vrij geregeld. Zoo classis Amsterdam, die in het begin van 1816 nog als een levende organisatie bestond en die ook eigenlijk wilde blijven voortbestaan. Dat lag evenwel niet inde bedoeling der regeering, die de nieuwe kerkorde op 1 April 1816 wilde invoeren en dat dan ook heeft gedaan. Hoe de classis Amsterdam zich haast tot het interste heeft verzet tegen haar ont - binding, blijkt duidelijk uit het onderzoek van prof. Goslinga. H. Brugmans OVER VERKEER In het maandblad „Heemschut” geeft de heer R. J. Gelder een aantal beschou - wingen over verkeer dat naar zijn meening verkeerd is en dient veranderd te worden. Voor zoo ver zij betrekking hebben op Amsterdam hebben wij, hier en daar verkort, aan het artikel het volgende ontleend. De tram is de zondigste verkeershindernis die men zich kan denken. Ook de tram zal uit de steden verdwijnen, dat kan de machtigste directeur niet verhinderen, ’t Is enkel te betreuren dat reeds zooveel geofferd is en naar ,te vreezen staat nog zal moeten geofferd worden, voor en aleer dit conservatisme is overwonnen. De tram is verkeerd en moet vervangen worden door het nieuwere vervoermiddel, de bus. Ver vang de tram door de bus, maar dan dooreen practische en ineens zal blijken dat het verkeer geen afbreken en vernielen en dempen vraagt. De Rokin-geschiedenis heeft een slot gekregen, een voorloopig slot tenminste. Een klein deel wordt gedempt en misschien wordt de eigenlijke verkeersweg wel eens berijdbaar gemaakt, ’t Zal dan wel iets beter zijn, maar nog lang niet ideaal. De zaak is nog niet voor altijd opgelost. Het hinderlijkst verkeer is de tram, daarop volgen de voertuigen die voor goederen - vervoer worden gebruikt, de vrachtwagen, de handkar. De tram is te vervangen, maar vrachtwagen en handkar niet. Men stelle zich eens voor dat de tram uit de binnenstad, dus ook van het Rokin verdwijnt en meteen veel vrachtwagens en handkarren ook. Men kan dat doen door op verschillende dagen en uren het verkeer ter plaatse te beoordeelen en dan zal l ) In het Hs. is hier doorgehaald „tyden”. 17