Tekstweergave van GA-1931_MB018_00044
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
geheimen
van
de
roei-
en
zeilsport.
Ik
herinner
mij
vooral
van
die
Sluisdiepers,
Jan
Cavalini,
die
bootsman
ter
koopvaardij
was
geweest,
en
die
dus
het
varen
bijzonder
goed
verstond”.
Den
9den
Januari
1878
hield
de
Gemeenteraad
een
vergadering
naar
aanleiding
vaneen
daartoe
strekkend
adres,
waarin
het
voorstel
werd
ingediend
om
„het
Zeeregt”
te
amoveeren.
De
meerderheid
van
het
Dagelijksch
Bestuur
was
er
niet
voor.
Burgemeester
den
Tex
was
er
tegen.
De
A.
O.
M.
had
wel
/
40.000
betaald
voor
de
verbreeding
van
de
gracht,
maarde
stad
had
er
veel
meer
geld
aan
ten
koste
gelegd.
Inde
overeenkomst
met
de
A.
O.
M.
was
er
van
de
verdwijning
van
het
Zeeregt
geen
sprake
geweest.
De
heeren
Tromp
en
H.
J.
v.
Lennep
waren
voor
de
amotie.
De
heer
Holtzman
zeide,
dat
er
geen
argument
voor
het
behoud
zoude
zijn.
Wethouder
mr.
G.
v.
Tienhoven
achtte
amotie
niet
meer
noodzakelijk.
De
meerderheid
van
het,
dagelijksch
bestuur
wilde
thans
niet
overgaan
tot
de
amotie,
omdat
dit
kapitaalsvernietiging
ten
gevolge
zou
hebben,
wat
alleen
bij
hooge
noodzakelijkheid
mocht
geschieden.
Besloten
werd
met
25
tegen
7
stemmen
dat
het
„Zeeregt”
zou
worden
afgebroken.
Het
Alg.
Handels
-
blad
van
14
Maart
1878
vermeldt:
Het
ge
-
bouw
„Oud-Zeeregt”
zal
binnen
kort
wor
-
den
gesloopt
en
het
waterkantoor
tijdelijk
worden
gevestigd
in
den
Montelbaanstoren
Hierna
gaat
de
heer
Van
Niftrik
weer
voort:
„In
1878
moest
het
mooie,
sterke
Zee
-
regt
worden
afgebro
-
ken,
omdat
de
ver
-
keersweg
ter
plaatse
moest
worden
ver-
breed
en
hoewel
mijn
vader
zelf
het
plan
daartoe
had
ontworpen,
ging
het
hem
toch
wel
aan
zijn
hart
zijn
rustige
werkkamer
te
moeten
verlaten
en
met
zijn
getrouwen
naar
het
Stadhuis
te
verhuizen,
want
wat
al
herinneringen
waren
voor
hem
aan
het
Zeerecht
verbonden!
Daar
had
hij
zijn
eerste
grootsche
uitbreidingsplan
voor
Amsterdam
ontworpen,
waaraan
de
Vroedschap
echter
niet
de
minste
behoefte
gevoelde;*'daar
had
hij
zijn
plan
voor
de
algeheele
rioleering
van
Amsterdam
gemaakt,
waarbij
de
geheele
vloeibare
afvalstof,
na
in
het
Zeeburgermeer
geklaard
te
zijn,
inde
Zuiderzee
zou
worden
overgepompt,
maarde
Vroedschap
overwoog
dat
de
grachten
van
Amsterdam
zoo
bij
uitstek
geschikt
waren
om
als
open
riolen
dienst
te
doen;
daar
had
hij
het
plan
voor
de
sluis
té
Zeeburg,
voor
de
Handelskade,
voor
de
Houthaven
gemaakt;
daar
waren
de
ontwerpen
gemaakt
voor
de
eerste
plantsoenen
die
Amsterdam
zouden
sieren,
het
Blauwhoofd,
het
Rembrandtsplein,
dat
voorheen
Botermarkt
heette”.
BAREND
PONSTIJN
In
zijn
levendige
beschrijving
van
den
optocht
der
verschillende
bedrijven
in
1872
zegt
D.
C.
Meyer
Jr.
(in
ons
nieuwe
Jaarboek):
„De
optogt
der
scheeps-
36
Het
Zee-regt
in
zijn
nadagen