Tekstweergave van GA-1931_MB018_00044

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM geheimen van de roei- en zeilsport. Ik herinner mij vooral van die Sluisdiepers, Jan Cavalini, die bootsman ter koopvaardij was geweest, en die dus het varen bijzonder goed verstond”. Den 9den Januari 1878 hield de Gemeenteraad een vergadering naar aanleiding vaneen daartoe strekkend adres, waarin het voorstel werd ingediend om „het Zeeregt” te amoveeren. De meerderheid van het Dagelijksch Bestuur was er niet voor. Burgemeester den Tex was er tegen. De A. O. M. had wel / 40.000 betaald voor de verbreeding van de gracht, maarde stad had er veel meer geld aan ten koste gelegd. Inde overeenkomst met de A. O. M. was er van de verdwijning van het Zeeregt geen sprake geweest. De heeren Tromp en H. J. v. Lennep waren voor de amotie. De heer Holtzman zeide, dat er geen argument voor het behoud zoude zijn. Wethouder mr. G. v. Tienhoven achtte amotie niet meer noodzakelijk. De meerderheid van het, dagelijksch bestuur wilde thans niet overgaan tot de amotie, omdat dit kapitaalsvernietiging ten gevolge zou hebben, wat alleen bij hooge noodzakelijkheid mocht geschieden. Besloten werd met 25 tegen 7 stemmen dat het „Zeeregt” zou worden afgebroken. Het Alg. Handels - blad van 14 Maart 1878 vermeldt: Het ge - bouw „Oud-Zeeregt” zal binnen kort wor - den gesloopt en het waterkantoor tijdelijk worden gevestigd in den Montelbaanstoren Hierna gaat de heer Van Niftrik weer voort: „In 1878 moest het mooie, sterke Zee - regt worden afgebro - ken, omdat de ver - keersweg ter plaatse moest worden ver- breed en hoewel mijn vader zelf het plan daartoe had ontworpen, ging het hem toch wel aan zijn hart zijn rustige werkkamer te moeten verlaten en met zijn getrouwen naar het Stadhuis te verhuizen, want wat al herinneringen waren voor hem aan het Zeerecht verbonden! Daar had hij zijn eerste grootsche uitbreidingsplan voor Amsterdam ontworpen, waaraan de Vroedschap echter niet de minste behoefte gevoelde;*'daar had hij zijn plan voor de algeheele rioleering van Amsterdam gemaakt, waarbij de geheele vloeibare afvalstof, na in het Zeeburgermeer geklaard te zijn, inde Zuiderzee zou worden overgepompt, maarde Vroedschap overwoog dat de grachten van Amsterdam zoo bij uitstek geschikt waren om als open riolen dienst te doen; daar had hij het plan voor de sluis Zeeburg, voor de Handelskade, voor de Houthaven gemaakt; daar waren de ontwerpen gemaakt voor de eerste plantsoenen die Amsterdam zouden sieren, het Blauwhoofd, het Rembrandtsplein, dat voorheen Botermarkt heette”. BAREND PONSTIJN In zijn levendige beschrijving van den optocht der verschillende bedrijven in 1872 zegt D. C. Meyer Jr. (in ons nieuwe Jaarboek): „De optogt der scheeps- 36 Het Zee-regt in zijn nadagen