Tekstweergave van GA-1931_MB018_00020

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM (waar nu het Victoria-Hotel staat) is „het hooge huis met den toren” van de familie Den Otter. Naar rechts verrijst de Haringpakkerstoren en over het water ligt de lange loopbrug die den wal bij de Martelaarsgracht verbond met de Nieuwe Stads - herberg. De voorgrond vertoont een ijstafreel met schaatsenrijders, sleedjes enz. Een volgend schilderij gaf een kijk op „de Heiligewegspoort”, d. w. z. de tweede, ter plaatse van het Koningsplein, met de daarvóór gelegen ophaalbrug en de hamei aan den buitenkant. Op den voorgrond zijn op het ijs, een deel van de oude ring - gracht, louter personen van stand afgebeeld, dames en heeren in arresleden, die bespannen zijn met kleurig versierde paarden. Op het vierde stuk inde reeks is „de Noorderkerk” hoofdzaak van de voorstelling. Zij is gezien van den overkant der Prinsengracht. Ook hier is het wintersche tafreel op den voorgrond verlevendigd door schaatsenrijdende mannen, vrouwen en kin - deren op de bevroren gracht. Toen de beschrijving in het maandblad verscheen, was er reeds sprake van dat een of meer van deze stuk - ken zouden worden aange - kocht door de stad. Voor de illustratie kozen wijde twee stukken uit, welke ons vooral uit historisch oogpunt het belangrijkst voorkwamen. Wij hadden, zooals later is gebleken, goed geraden, want juist die beide zijn ten slotte in het bezit van de gemeente over - gegaan. Daarom ook zijn de afbeeldingen hierbij op - nieuw geplaatst. De aan - koop is mogelijk gemaakt door bijstand van de Ver - eeniging „Rembrandt” voor het behoud van kunst - schatten in Nederland. Kort geleden is de zaak beklonken en daarvan is toen op gepaste wijze blijk gegeven. Inden avond van Woensdag 8 Januari 11. toen in het Stedelijk Museum de Burgemeester de jaarlijk - schc nieuwjaarsreceptie hield, hebben de heer en mevrouw De Vlugt de geluk - wenschen van de honderden gasten in ontvangst genomen, ineen gedeelte van de tuinzaal, dat voor deze bijzondere gelegenheid was ingericht. Op den achtergrond waren de pas verworven schilderijen van Beerstraten, elkaar flankeerende, te midden van levende gewassen smaakvol opgesteld. Uit het voorgaande is reeds uitgekomen, dat de schilderijen van Beerstraten, die in het vorige jaar bij den heer Houthakker bijeen waren, alle van hetzelfde formaat, gezichten in Amsterdam voorstelden inden winter. Er zijn echter nog verscheidene andere aan de wijzen welke beide eigenschappen gemeen hebben; in het Rijksmuseum „de Regulierstoren” (nr. 450), „het Paalhuis op de Nieuwe - brug” (453) en „het huis te Ouderkerk” (nr. 454). Voorts een gezicht op de St. Olofskapel (collectie-Six); „de Montelbaanstoren” (in Engeland, uit de vroegere collectie-Droitwich), andermaal een stuk met „de Heiligewegspoort” (welk schilderij, mede uit Engeland afkomstig, thans door den heer Houthakker is ver - worven); een gezicht op de Haarlemmerpoort, in het kasteel Christiansborg te Kopenhagen; en verder nog twee, niet nader gedefinieerde stadsgezichten met ijs, te Stockholm. Bovendien moet, volgens de afbeelding daarvan voorkomende 12 Beerstraten, „De Nieuwebrug met het Paalhuis”