Tekstweergave van GA-1931_MB018_00020
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
(waar
nu
het
Victoria-Hotel
staat)
is
„het
hooge
huis
met
den
toren”
van
de
familie
Den
Otter.
Naar
rechts
verrijst
de
Haringpakkerstoren
en
over
het
water
ligt
de
lange
loopbrug
die
den
wal
bij
de
Martelaarsgracht
verbond
met
de
Nieuwe
Stads
-
herberg.
De
voorgrond
vertoont
een
ijstafreel
met
schaatsenrijders,
sleedjes
enz.
Een
volgend
schilderij
gaf
een
kijk
op
„de
Heiligewegspoort”,
d.
w.
z.
de
tweede,
ter
plaatse
van
het
Koningsplein,
met
de
daarvóór
gelegen
ophaalbrug
en
de
hamei
aan
den
buitenkant.
Op
den
voorgrond
zijn
op
het
ijs,
een
deel
van
de
oude
ring
-
gracht,
louter
personen
van
stand
afgebeeld,
dames
en
heeren
in
arresleden,
die
bespannen
zijn
met
kleurig
versierde
paarden.
Op
het
vierde
stuk
inde
reeks
is
„de
Noorderkerk”
hoofdzaak
van
de
voorstelling.
Zij
is
gezien
van
den
overkant
der
Prinsengracht.
Ook
hier
is
het
wintersche
tafreel
op
den
voorgrond
verlevendigd
door
schaatsenrijdende
mannen,
vrouwen
en
kin
-
deren
op
de
bevroren
gracht.
Toen
de
beschrijving
in
het
maandblad
verscheen,
was
er
reeds
sprake
van
dat
een
of
meer
van
deze
stuk
-
ken
zouden
worden
aange
-
kocht
door
de
stad.
Voor
de
illustratie
kozen
wijde
twee
stukken
uit,
welke
ons
vooral
uit
historisch
oogpunt
het
belangrijkst
voorkwamen.
Wij
hadden,
zooals
later
is
gebleken,
goed
geraden,
want
juist
die
beide
zijn
ten
slotte
in
het
bezit
van
de
gemeente
over
-
gegaan.
Daarom
ook
zijn
de
afbeeldingen
hierbij
op
-
nieuw
geplaatst.
De
aan
-
koop
is
mogelijk
gemaakt
door
bijstand
van
de
Ver
-
eeniging
„Rembrandt”
voor
het
behoud
van
kunst
-
schatten
in
Nederland.
Kort
geleden
is
de
zaak
beklonken
en
daarvan
is
toen
op
gepaste
wijze
blijk
gegeven.
Inden
avond
van
Woensdag
8
Januari
11.
toen
in
het
Stedelijk
Museum
de
Burgemeester
de
jaarlijk
-
schc
nieuwjaarsreceptie
hield,
hebben
de
heer
en
mevrouw
De
Vlugt
de
geluk
-
wenschen
van
de
honderden
gasten
in
ontvangst
genomen,
ineen
gedeelte
van
de
tuinzaal,
dat
voor
deze
bijzondere
gelegenheid
was
ingericht.
Op
den
achtergrond
waren
de
pas
verworven
schilderijen
van
Beerstraten,
elkaar
flankeerende,
te
midden
van
levende
gewassen
smaakvol
opgesteld.
Uit
het
voorgaande
is
reeds
uitgekomen,
dat
de
schilderijen
van
Beerstraten,
die
in
het
vorige
jaar
bij
den
heer
Houthakker
bijeen
waren,
alle
van
hetzelfde
formaat,
gezichten
in
Amsterdam
voorstelden
inden
winter.
Er
zijn
echter
nog
verscheidene
andere
aan
de
wijzen
welke
beide
eigenschappen
gemeen
hebben;
in
het
Rijksmuseum
„de
Regulierstoren”
(nr.
450),
„het
Paalhuis
op
de
Nieuwe
-
brug”
(453)
en
„het
huis
te
Ouderkerk”
(nr.
454).
Voorts
een
gezicht
op
de
St.
Olofskapel
(collectie-Six);
„de
Montelbaanstoren”
(in
Engeland,
uit
de
vroegere
collectie-Droitwich),
andermaal
een
stuk
met
„de
Heiligewegspoort”
(welk
schilderij,
mede
uit
Engeland
afkomstig,
thans
door
den
heer
Houthakker
is
ver
-
worven);
een
gezicht
op
de
Haarlemmerpoort,
in
het
kasteel
Christiansborg
te
Kopenhagen;
en
verder
nog
twee,
niet
nader
gedefinieerde
stadsgezichten
met
ijs,
te
Stockholm.
Bovendien
moet,
volgens
de
afbeelding
daarvan
voorkomende
12
Beerstraten,
„De
Nieuwebrug
met
het
Paalhuis”