Tekstweergave van GA-1931_MB018_00014
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Het
waren
de
spoorwegen,
die
het
vervoer
van
personen
per
diligence
dooddrukten,
zooals
dit
het
vervoer
van
reizigers
per
trekschuit
had
om
hals
gebracht,
en
zooals
nu
weer
de
autobusdiensten.
.
.
.
Ho,
ho;
zoover
zijn
we
nog
niet!
De
spoorwegen
zijn
er
nog.
Maar
wel
eigenaardig,
dat
het
modernste
vervoermiddel,
althans
voor
het
platteland,
nu
weer
is
de
bus,
die
haar
proto-type
vond
inde
diligence.
Ja,
de
geschiedenis
herhaalt
zich
wèl!
Gelukkig
wisten
de
firmanten,
toen
het
getij
verliep,
de
bakens
te
verzetten.
Zij
maakten
van
hunne
zaak
uitsluitend
eene
Expeditie-
en
Incassozaak;
gelijk
deze
nog
altijd
is.
Aan
het
initiatief
en
het
volvoeren
van
dat
alles
heeft
het
grootste
aandeel
gehad
de
heer
H.
Colignon,
wiens
naam
later
in
dien
der
firma
werd
opgenomen.
Zijn
schoonzoon
Jan
Blockx
wer
de
componist
van
„De
Herberg-prinses”.
Over
het
ontstaan
van
de
firma
heeft
Eigen
Haard
in
190
1
het
een
en
ander
mee
-
gcdceld.
Zij
is
klein
begonnen,
en
ontstaan
uit
het
samengaan
der
belangen
van
twee
Zuid-Nederlandsche
families;
de
familie
Loos
en
de
familie
Van
Gend.
Ineen
Antwerpschen
almanak
van
1783
is
voor
de
eerste
maal
melding
gemaakt
vaneen
vervoerdienst
Loos.
Die
expedieerde
eerst
alleen
door
België,
doch
reeds
in
1784
naar
ons
land,
naar
Maastricht,
met
bode
en
wagens.
Dat
was
Jan
Baptist
Loos,
die
in
1805
stierf.
Daarmede
hield
de
eerste
vervoer
-
dienst
Loos
op,
maar
een
tweede
was
reeds
begonnen
in
1796.
Deze
werd
gedreven
door
Peter
Jozef
Loos,
een
neef
van
den
genoemden
Jan
Baptist
en
houder
van
het
Hotel
van
Engeland,
vanwaar
de
diligences
vertrokken.
Hij
huwde
met
Cecilia
Hambrouck.
Hun
tweede
zoon
was
Jan
Frans
Loos,
die
burgemeester
van
Antwerpen
zou
worden.
Toen
Peter
Jozef
Loos
zich,
na
zijn
huwelijk,
in
het
„Hof
van
Engeland”
vestigde,
bleef
zijn
zuster
Maria
Francisca
Loos
de
beheerster
van
hotel
De
Kroon,
dat
zij
vroeger
samen
gedreven
hadden.
Daar
die
last
haar
echter
te
zwaar
was,
huwde
zij
op
18
October
1796
den
Antwerpschen
koetsier
Jan
Baptist
van
Gend,
en
deze
richtte
in
zijn
uitspanning
insgelijks
een
vervoerdienst
in,
welke
voor
de
eerste
maal
inden
almanak
van
1797
werd
aangekondigd.
Peter
Jozef
Loos
overleed
den
Ssten
Juli
1809
en
zijne
weduwe
zette
den
ver
-
voerdienst
voort,
doch
in
overeenkomst
met
haren
schoonbroeder,
en
zoo
is
de
firma
Van
Gend
en
Loos
ontstaan.
Te
Amsterdam
is
zij
nu
gevestigd
ineen
nieuw
pand,
Nieuwezijds
Voorburgwal
hoek
Nieuwezijds
Kolk,
op
de
plaats
waar
vroeger
verschillende
oude
huisjes
stonden,
o.a.
dat
met
den
trapjesgevel
waar
de
„Halve
Maen”
uithing.
Men
heeft
de
piëteit
gehad
de
gevelsteenen
van
de
verdwenen
huizen
ter
plaatse
in
het
nieuwe
gebouw
te
metselen.
Dit
past
zich
ook
overigens,
door
zijn
gemoedelijken
stijl,
wonderwel
aan
bij
dezen
ouden
stadshoek,
die
beheerscht
wordt
door
het
voor
-
malig
Korenmetersgildehuisje,
thans
Nederlandsch
Pers-Museum.
Het
is
dus
weer
een
historische
omgeving,
maar
ook
eene
omgeving
die
vol
is
van
het
leven
van
dezen
tijd.
Langs
den
Nieuwezijds
Voorburgwal
spoeden
zich
de
vele
trams
en
auto’s
naar
en
van
het
Centraal-Station,
en
vele
huizen
inden
omtrek
zijn
ingenomen
door
de
talrijke
bode-diensten
per
auto;
naar
alle
windstreken!
Van
Gend
en
Loos
is
hier
dus
wel
in
eene
passende
omgeving
terecht
gekomen.
Hf/
r
plan-Wijk
bij
Duurstede
goed
-
gekeurd
!
Inde
Raadszitting
van
9
December
bepleitte
de
heer
Walrave
Roissevain
het
plan
vaneen
geheel
open
Merwede-kanaal,
gelijkstaande
met
een
nieuwe
uitmonding
van
den
Rijn
bij
Amsterdam.
De
spreker
werd
beant
-
woord
door
den
Wethouder
voor
de
Publieke
Werken,
den
heer
Abrahams,
die
vasthield
aan
het
plan-Wijk
bij
Duurstede.
Verder
debat
bleef
achter
-
wege
en
het
werd
ook
overbodig,
want
denzelfden
ndddag
bracht
de
heer
Ketelaar,
uit
Den
Haag
teruggekeerd,
6