Tekstweergave van GA-1931_MB018_00014

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM Het waren de spoorwegen, die het vervoer van personen per diligence dooddrukten, zooals dit het vervoer van reizigers per trekschuit had om hals gebracht, en zooals nu weer de autobusdiensten. . . . Ho, ho; zoover zijn we nog niet! De spoorwegen zijn er nog. Maar wel eigenaardig, dat het modernste vervoermiddel, althans voor het platteland, nu weer is de bus, die haar proto-type vond inde diligence. Ja, de geschiedenis herhaalt zich wèl! Gelukkig wisten de firmanten, toen het getij verliep, de bakens te verzetten. Zij maakten van hunne zaak uitsluitend eene Expeditie- en Incassozaak; gelijk deze nog altijd is. Aan het initiatief en het volvoeren van dat alles heeft het grootste aandeel gehad de heer H. Colignon, wiens naam later in dien der firma werd opgenomen. Zijn schoonzoon Jan Blockx wer de componist van „De Herberg-prinses”. Over het ontstaan van de firma heeft Eigen Haard in 190 1 het een en ander mee - gcdceld. Zij is klein begonnen, en ontstaan uit het samengaan der belangen van twee Zuid-Nederlandsche families; de familie Loos en de familie Van Gend. Ineen Antwerpschen almanak van 1783 is voor de eerste maal melding gemaakt vaneen vervoerdienst Loos. Die expedieerde eerst alleen door België, doch reeds in 1784 naar ons land, naar Maastricht, met bode en wagens. Dat was Jan Baptist Loos, die in 1805 stierf. Daarmede hield de eerste vervoer - dienst Loos op, maar een tweede was reeds begonnen in 1796. Deze werd gedreven door Peter Jozef Loos, een neef van den genoemden Jan Baptist en houder van het Hotel van Engeland, vanwaar de diligences vertrokken. Hij huwde met Cecilia Hambrouck. Hun tweede zoon was Jan Frans Loos, die burgemeester van Antwerpen zou worden. Toen Peter Jozef Loos zich, na zijn huwelijk, in het „Hof van Engeland” vestigde, bleef zijn zuster Maria Francisca Loos de beheerster van hotel De Kroon, dat zij vroeger samen gedreven hadden. Daar die last haar echter te zwaar was, huwde zij op 18 October 1796 den Antwerpschen koetsier Jan Baptist van Gend, en deze richtte in zijn uitspanning insgelijks een vervoerdienst in, welke voor de eerste maal inden almanak van 1797 werd aangekondigd. Peter Jozef Loos overleed den Ssten Juli 1809 en zijne weduwe zette den ver - voerdienst voort, doch in overeenkomst met haren schoonbroeder, en zoo is de firma Van Gend en Loos ontstaan. Te Amsterdam is zij nu gevestigd ineen nieuw pand, Nieuwezijds Voorburgwal hoek Nieuwezijds Kolk, op de plaats waar vroeger verschillende oude huisjes stonden, o.a. dat met den trapjesgevel waar de „Halve Maen” uithing. Men heeft de piëteit gehad de gevelsteenen van de verdwenen huizen ter plaatse in het nieuwe gebouw te metselen. Dit past zich ook overigens, door zijn gemoedelijken stijl, wonderwel aan bij dezen ouden stadshoek, die beheerscht wordt door het voor - malig Korenmetersgildehuisje, thans Nederlandsch Pers-Museum. Het is dus weer een historische omgeving, maar ook eene omgeving die vol is van het leven van dezen tijd. Langs den Nieuwezijds Voorburgwal spoeden zich de vele trams en auto’s naar en van het Centraal-Station, en vele huizen inden omtrek zijn ingenomen door de talrijke bode-diensten per auto; naar alle windstreken! Van Gend en Loos is hier dus wel in eene passende omgeving terecht gekomen. Hf/ r plan-Wijk bij Duurstede goed - gekeurd ! Inde Raadszitting van 9 December bepleitte de heer Walrave Roissevain het plan vaneen geheel open Merwede-kanaal, gelijkstaande met een nieuwe uitmonding van den Rijn bij Amsterdam. De spreker werd beant - woord door den Wethouder voor de Publieke Werken, den heer Abrahams, die vasthield aan het plan-Wijk bij Duurstede. Verder debat bleef achter - wege en het werd ook overbodig, want denzelfden ndddag bracht de heer Ketelaar, uit Den Haag teruggekeerd, 6