Tekstweergave van GA-1930_MB017_00091
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
voor
het
grootste
deel
gebruikt
voor
ophoogingen
in
en
om
Amsterdam.
Verder
is
de
ijzer-
en
cementprijs
juist
inde
bouwjaren
zeer
laag
geweest
en
is,
door
de
gelukkige
inrichting
der
bestekken,
de
daling
van
de
prijzen
dezer
materialen
geheel
ten
goede
van
de
bouwrekening
gekomen.
Zoo
is
dus
op
den
29sten
April
1930
de
Amsterdamsche
haven
voorzien
van
den
ruimsten
kunstmatigen
toegang,
waarover
eenige
haven
ter
wereld
beschikken
an.
Het
zal
nog
wel
jaren
duren,
vóór
deze
afmetingen
m
andere
havens
overtroffen
worden,
maar
gelijke
afmetingen
zal
men
wel
binnen
niet
te
langen
tijd
krijgen.
De
haven
van
St.
Nazaire
krijgt
binnenkort
reeds
een
sluis
van
50
M.,
te
Breinen
nadert
een
sluis
hare
voltooiing,
welke
45
M.
wijd
zal
zijn.
..
..
Maar
veel
meer
dan
de
eerste
stap
beteekent
deze
openmg
met.
Zij
krijgt
pas
volledige
waarde
wanneer
alle
aansluitende
werken
overeenkomstige
vergrootmg
zullen
hebben
verkregen.
Inde
eerste
plaats
het
Noordzeekanaal,
dat
voorloopig
evenals
de
toeleidmgs
-
kanalen
gemaakt
wordt
op
de
afmetingen,
welke
met
een
35
M.
sluis
corres-
Daarnaast
komt
de
haven
met
zijn
verbinding
met
het
achterland
in
aanmerking.
Amsterdam
is
druk
bezig
zijn
bassins
in
aantal
en
grootte
te
doen
toenemen.
Dan
komen
verder
de
spoorweg-,
kanaal-
en
wegverbindingen
aan
de
orde.
Uok
op
deze
gebieden
is
men
diligent.
De
verbeterde
kanaalverbmdmg
met
den
Doven-
Rijn
moet
Amsterdam
beter
dan
voorheen
aan
het
massa-binnenverkeer
doen
medewerken.
De
spoorwegwerkeri
in-
en
om
Amsterdam
zijn
als
ringbaan
reeds
m
uitvoering,
terwijl
de
verbetering
der
spoorwegstations
zich,
naar
wij
hopen,
me
al
te
lang
meer
zal
laten
wachten.
Ook
het
binnenscheepvaartverkeer
staat
ver
-
beterd
te
worden
en
is,
als
men
ten
volle
van
de
zeevaartmogehjkheid
wil
profiteeren,
een
noodzakelijkheid.
De
verbinding
van
Amsterdam
met
Rotterdam
via
Gouda
is
ver
op
weg
om
voor
1000-tons
vaartuigen
geschikt
te
worden,
terwijl
de
aan
de
verbeterde
Rijnverbinding
gekoppelde
verruiming
en
verbetering
van
het
Merwedekanaal
voor
de
scheepvaart
tusschen
onze
beide
groote
havensteden,
de
mogelijkheid
van
de
vaart
met
meer
dan
3000-tons
schepen
zal
scheppen.
Meer
en
meer
dringt
op
den
voorgrond
de
noodzakelijkheid,
dat
de
groote
havensteden,
welker
invloedssferen
elkander
overlappen,
over
goede
onderlinge
verbindingen
beschikken.
In
het
verkeer
schijnen
zij
wel
rivalen,
maar
een
gezonde
ontwikkeling
blijkt
hoe
langer
hoe
meer
alleen
mogelijk
door
samenwerking,
vooral
op
het
ge
-
bied
van
het
transportwezen.
Zoo
is
het
ook
voor
beide
havens
van
groot
belang,
dat
zij
een
goede
waterverbinding
krijgen
met
ons
mijngebied,
hetgeen
met
de
voltooiing
in
1934
van
het
Julianakanaal
het
geval
zal
zijn.
Dein
uitvoering
zijnde
aanleg
der
Twente-kanalen
zal
Twenthe,
de
verbetering
der
Fnesche—
Groningsche
kanalen,
tot
in
het
hart
der
Veenkoloniën
voor
1000-tons
schepen
beschikt
gemaakt
(waaraan
rond
Groningen
reeds
met
grooten
ijver
met
Rijkssteun
gewerkt
wordt),
zal
Groningen
en
dus
twee
zeer
belangrijke
Nederlandsche
mdus
-
trie-centra
met
onze
havens
verbinden.
Beziet
men
al
deze
werken
dan
beseft
men,
dat
de
opening
der
Nieuwe
Sluis
nog
maar
een
eerste
stap
op
een
langen
weg
beteekent,
maar
dan
tevens
een
mijlpaal
op
dien
weg,
van
werkelijke
nationale
beteekenis
en
ieder,
die
het
welzijn
van
onze
groote
havens
ter
harte
gaat,
verheugt
het,
dat
de
opening
door
de
Hoogs
e
inden
Lande
plaats
had,
waardoor
de
nationale
beteekenis
van
het
bereiken
van
den
eersten
mijlpaal
zeer
duidelijk
naar
voren
komt.
Ten
slotte
nog
een
enkel
woord
over
den
uitwendigen
vorm
van
de
sluis,
van
datgene,
wat
de
zeevaarder
er
van
ziet.
De
velen
in
Amsterdam,
die
met
belangstelling
ons
werk
op
groote
diepte
83