Tekstweergave van GA-1930_MB017_00091

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM voor het grootste deel gebruikt voor ophoogingen in en om Amsterdam. Verder is de ijzer- en cementprijs juist inde bouwjaren zeer laag geweest en is, door de gelukkige inrichting der bestekken, de daling van de prijzen dezer materialen geheel ten goede van de bouwrekening gekomen. Zoo is dus op den 29sten April 1930 de Amsterdamsche haven voorzien van den ruimsten kunstmatigen toegang, waarover eenige haven ter wereld beschikken an. Het zal nog wel jaren duren, vóór deze afmetingen m andere havens overtroffen worden, maar gelijke afmetingen zal men wel binnen niet te langen tijd krijgen. De haven van St. Nazaire krijgt binnenkort reeds een sluis van 50 M., te Breinen nadert een sluis hare voltooiing, welke 45 M. wijd zal zijn. .. .. Maar veel meer dan de eerste stap beteekent deze openmg met. Zij krijgt pas volledige waarde wanneer alle aansluitende werken overeenkomstige vergrootmg zullen hebben verkregen. Inde eerste plaats het Noordzeekanaal, dat voorloopig evenals de toeleidmgs - kanalen gemaakt wordt op de afmetingen, welke met een 35 M. sluis corres- Daarnaast komt de haven met zijn verbinding met het achterland in aanmerking. Amsterdam is druk bezig zijn bassins in aantal en grootte te doen toenemen. Dan komen verder de spoorweg-, kanaal- en wegverbindingen aan de orde. Uok op deze gebieden is men diligent. De verbeterde kanaalverbmdmg met den Doven- Rijn moet Amsterdam beter dan voorheen aan het massa-binnenverkeer doen medewerken. De spoorwegwerkeri in- en om Amsterdam zijn als ringbaan reeds m uitvoering, terwijl de verbetering der spoorwegstations zich, naar wij hopen, me al te lang meer zal laten wachten. Ook het binnenscheepvaartverkeer staat ver - beterd te worden en is, als men ten volle van de zeevaartmogehjkheid wil profiteeren, een noodzakelijkheid. De verbinding van Amsterdam met Rotterdam via Gouda is ver op weg om voor 1000-tons vaartuigen geschikt te worden, terwijl de aan de verbeterde Rijnverbinding gekoppelde verruiming en verbetering van het Merwedekanaal voor de scheepvaart tusschen onze beide groote havensteden, de mogelijkheid van de vaart met meer dan 3000-tons schepen zal scheppen. Meer en meer dringt op den voorgrond de noodzakelijkheid, dat de groote havensteden, welker invloedssferen elkander overlappen, over goede onderlinge verbindingen beschikken. In het verkeer schijnen zij wel rivalen, maar een gezonde ontwikkeling blijkt hoe langer hoe meer alleen mogelijk door samenwerking, vooral op het ge - bied van het transportwezen. Zoo is het ook voor beide havens van groot belang, dat zij een goede waterverbinding krijgen met ons mijngebied, hetgeen met de voltooiing in 1934 van het Julianakanaal het geval zal zijn. Dein uitvoering zijnde aanleg der Twente-kanalen zal Twenthe, de verbetering der Fnesche— Groningsche kanalen, tot in het hart der Veenkoloniën voor 1000-tons schepen beschikt gemaakt (waaraan rond Groningen reeds met grooten ijver met Rijkssteun gewerkt wordt), zal Groningen en dus twee zeer belangrijke Nederlandsche mdus - trie-centra met onze havens verbinden. Beziet men al deze werken dan beseft men, dat de opening der Nieuwe Sluis nog maar een eerste stap op een langen weg beteekent, maar dan tevens een mijlpaal op dien weg, van werkelijke nationale beteekenis en ieder, die het welzijn van onze groote havens ter harte gaat, verheugt het, dat de opening door de Hoogs e inden Lande plaats had, waardoor de nationale beteekenis van het bereiken van den eersten mijlpaal zeer duidelijk naar voren komt. Ten slotte nog een enkel woord over den uitwendigen vorm van de sluis, van datgene, wat de zeevaarder er van ziet. De velen in Amsterdam, die met belangstelling ons werk op groote diepte 83