Tekstweergave van GA-1930_MB017_00069

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM Thans zijn we in het westelijk havengebied gekomen en krijgen gelegenheid om indrukken op te doen van de Houthaven in al haar uitgestrektheid. Toch, hoeveel grooter belooft haar gebied te worden wanneer de toekomstige, de nieuwe Hout - haven, gereed zal komen. Nog zuidelijker van deze is de zeer ruime Westhaven ontworpen, die met een breeden vaarweg in directe verbinding zal staan met het Noordzeekanaal, voorbij de Hembrug en dus onafhankelijk van brugsluiting. Spoedig bereiken we nu de Coen-haven en hier hopen we ten tweeden male aan land te gaan om een kijkje te nemen ineen der moderne loodsen, bij het. sorteeren van stukgoederen en wat verder nog bezienswaardig zal zijn. Deze landing zal ongeveer een half uur vorderen. De vaart gaat vervolgens westwaarts langs de hoef ijzer-vormige Petroleum - haven naar de Hembrug, als draaibrug zeker een groot kunstwerk, maar voor de scheepvaart toch altijd een hinder - paal. We kunnen ons groot houden, wanneer we, naar Amerikaanschen trant en trouwens naar waarheid, er op roe - men: „It ’s the greatest swinging bridge in the world!” 61 A. Coenhaven. B. Petroleumhaven C. Westerbegraafplaats.