Tekstweergave van GA-1930_MB017_00068
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
60
AMSTELODAMUM
AMSÏELODAMUM
de
Nederland”
rondende,
weder
in
oostelijke
richting
langs
de
Sumatrakade
(alles
gebied
van
de
Maatschappij
„Nederland”)
en
vervolgens
langs
de
Surinamekade
met
de
etablissementen
van
de
Kon.
Ned.
Stoomboot
Maatschappij.
Dan
maakt
de
boot
een
nieuwe
wending;
rechts
passeeren
wede
Ertshaven
en
de
Spoorwcg
-
haven
waarna
we
westwaarts
varen
langs
de
Borneokade,
waar
de
etablissemen
-
ten
zijn
van
de
stoomvaart-maatschappij
„Oceaan”.
Vervolgens
langs
het
daar
tegenover
gelegen
(nieuwe)
Gemeentelijk
Entrepotdok.
Hier
stellen
we
ons
voor
te
mogen
debarkeeren
om,
groepsgewijze
en
onder
goed
geleide,
een
kijkje
te
nemen
in
theepakhuizen
en
arakkelders,
misschien
nog
in
andere
ruimten.
Het
zal
er
van
afhangen
wat
er
dien
dag
bijzonders
is
te
zien.
Deze
bezichtiging
zal
ten
hoogste
drie
kwartier
duren.
Bij
de
voortzetting
van
den
tocht
passeeren
we
rechts
den
ingang
van
het
Merwedekanaal
(moge
de
wenschen
van
Amsterdam
ten
volle
en
liefst
spoedig
in
vervulling
gaan!).
Nadat
we
dan
weder
aan
de
rechterhand
de
Oranjesluizen
hebben
gezien,
varen
we,
den
noordelijken
oever
houdende,
langs
de
drijvende
dokken
van
de
Amsterdamsche
Droogdokmaatschappij:
het
Prins
Hendrikdok
als
het
grootste
voor
schepen
van
30,000
ton,
het
Wilhelminadok
en
nog
enkele
kleinere
waarbij
het
Koninginnedok,
als
het
oudste,
dat
op
25
April
1879
bij
Haar
éérste
bezoek
aan
Amsterdam
door
de
jonge
Koningin
Emma
werd
gedoopt
(het
had
een
hefvermogen
van
4000
ton
en
dat
was
reeds
een
reusachtige
vooruit
-
gang,
want
de
oude
droogdokken
bezaten
slechts
een
lichtvermogen
van
800
ton).
Tusschen
deze
dokken
ligt
de
haven
voor
de
gemeente
veren.
We
varen
voorbij
de
Sixhaven,
jachthaven
van
„de
Koninklijke”,
het
IJ-paviljoen
(oudtijds
het
Tolhuis)
en
de
etablissementen
van
de
Bataafsche
Petroleum.
cn
hier
hopen
we
ten
tweeden
male
aan
land
te
gaan
om
een
kijkje
te
nemen
ineen
der
moderne
loodsen,
bij
het,
sorteeren
van
stukgoederen
en
wat
verder
nog
bezienswaardig
zal
zijn.
Deze
landing
zal
ongeveer
een
half
uur
vorderen.
De
vaart
gaat
vervolgens
westwaarts
langs
de
hoef
ijzer-vormige
Petroleum
-
haven
naar
de
Hembrug,
als
draaibrug
zeker
een
groot
kunstwerk,
maar
voor
de
scheepvaart
toch
altijd
een
hinder
-
paal.
We
kunnen
ons
groot
houden,
wanneer
we,
naar
Amerikaanschen
trant
en
trouwens
naar
waarheid,
er
op
roe
-
men
:
„It
’s
the
greatest
swinging
bridge
in
the
world!”
Thans
zijn
we
in
het
westelijk
havengebied
gekomen
en
krijgen
gelegenheid
om
indrukken
op
te
doen
van
de
Houthaven
in
al
haar
nitgestrektheid.
Toch,
hoeveel
grooter
belooft
haar
gebied
te
worden
wanneer
de
toekomstige,
de
nieuwe
Hout
-
haven,
gereed
zal
komen.
Nog
zuidelijker
van
deze
is
de
zeer
ruime
Westhaven
ontworpen,
die
met
een
breeden
vaarweg
in
directe
verbinding
zal
staan
met
het
Noordzeekanaal,
voorbij
de
Hembrug
en
dus
onafhankelijk
van
brugsluiting.
Spoedig
bereiken
we
nu
de
Coen-haven
60
A.
Coenhaven.
B.
Petroleumhaven.
C.
Westerbegraafplaats.