Tekstweergave van GA-1930_MB017_00068

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
60 AMSTELODAMUM AMSÏELODAMUM de Nederland” rondende, weder in oostelijke richting langs de Sumatrakade (alles gebied van de Maatschappij „Nederland”) en vervolgens langs de Surinamekade met de etablissementen van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Dan maakt de boot een nieuwe wending; rechts passeeren wede Ertshaven en de Spoorwcg - haven waarna we westwaarts varen langs de Borneokade, waar de etablissemen - ten zijn van de stoomvaart-maatschappij „Oceaan”. Vervolgens langs het daar tegenover gelegen (nieuwe) Gemeentelijk Entrepotdok. Hier stellen we ons voor te mogen debarkeeren om, groepsgewijze en onder goed geleide, een kijkje te nemen in theepakhuizen en arakkelders, misschien nog in andere ruimten. Het zal er van afhangen wat er dien dag bijzonders is te zien. Deze bezichtiging zal ten hoogste drie kwartier duren. Bij de voortzetting van den tocht passeeren we rechts den ingang van het Merwedekanaal (moge de wenschen van Amsterdam ten volle en liefst spoedig in vervulling gaan!). Nadat we dan weder aan de rechterhand de Oranjesluizen hebben gezien, varen we, den noordelijken oever houdende, langs de drijvende dokken van de Amsterdamsche Droogdokmaatschappij: het Prins Hendrikdok als het grootste voor schepen van 30,000 ton, het Wilhelminadok en nog enkele kleinere waarbij het Koninginnedok, als het oudste, dat op 25 April 1879 bij Haar éérste bezoek aan Amsterdam door de jonge Koningin Emma werd gedoopt (het had een hefvermogen van 4000 ton en dat was reeds een reusachtige vooruit - gang, want de oude droogdokken bezaten slechts een lichtvermogen van 800 ton). Tusschen deze dokken ligt de haven voor de gemeente veren. We varen voorbij de Sixhaven, jachthaven van „de Koninklijke”, het IJ-paviljoen (oudtijds het Tolhuis) en de etablissementen van de Bataafsche Petroleum. cn hier hopen we ten tweeden male aan land te gaan om een kijkje te nemen ineen der moderne loodsen, bij het, sorteeren van stukgoederen en wat verder nog bezienswaardig zal zijn. Deze landing zal ongeveer een half uur vorderen. De vaart gaat vervolgens westwaarts langs de hoef ijzer-vormige Petroleum - haven naar de Hembrug, als draaibrug zeker een groot kunstwerk, maar voor de scheepvaart toch altijd een hinder - paal. We kunnen ons groot houden, wanneer we, naar Amerikaanschen trant en trouwens naar waarheid, er op roe - men : „It ’s the greatest swinging bridge in the world!” Thans zijn we in het westelijk havengebied gekomen en krijgen gelegenheid om indrukken op te doen van de Houthaven in al haar nitgestrektheid. Toch, hoeveel grooter belooft haar gebied te worden wanneer de toekomstige, de nieuwe Hout - haven, gereed zal komen. Nog zuidelijker van deze is de zeer ruime Westhaven ontworpen, die met een breeden vaarweg in directe verbinding zal staan met het Noordzeekanaal, voorbij de Hembrug en dus onafhankelijk van brugsluiting. Spoedig bereiken we nu de Coen-haven 60 A. Coenhaven. B. Petroleumhaven. C. Westerbegraafplaats.