Tekstweergave van GA-1930_MB017_00067
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELÜDAMUM
richte
haven,
onmisbare
inrichtingen
om
de
schepen
te
herstellen
zoodat
zij,
na
schade
en
averij
te
hebben
opgedaan,
weder
volkomen
zeewaardig
de
haven
kunnen
verlaten.
In
het
oostelijk
havengebied
beschikt
de
Amsterdamsche
Droogdok
-
maatschappij
over
vijf
drijvende
dokken,
het
grootste
met
een
hefvermogen
van
30
000
ton,
benevens
uitgebreide
werkplaatsen
voor
herstellingen.
In
het
Westen
heeft
de
Nederlandsche
Dok
Maatschappij
sedert
enkele
jaren
drie
droogdokken
in
exploitatie,
waarvan
het
grootste
schepen
tot
30,000
ton
kan
opnemen.
Ook
hier
zijn
groote,
modern
ingerichte
werkplaatsen
voor
herstellingen.
De
haven
van
Amsterdam
heeft
vooral
inden
jongsten
tijd
steeds
meer
transit
o
-
verkeer
tot
zich
getrokken.
Zij
ontleent
een
groot
deel
van
hare
beteekems
aan
de
voortreffelijke
gelegenheid
voor
het
opslaan
en
het
degelijk
bewaren
van
goederen.
In
dit
opzicht
is
Amsterdam
trouw
gebleven
aan
het
verleden,
want
de
stad
is
van
ouds
voorraadschuur
geweest
van
de
producten
welke
uit
de
landen
van
overzee
naar
Nederland
werden
vervoerd.
Amsterdamwas
de
markt
waar
Europa
zich
voorzag
van
koffie,
thee
en
specerijen.
Zoo
is
het
gebleven
en
m
de
verstreken
halve
eeuw
is
de
stad
als
stapelplaats
van
Indische
en
andere
producten
tot
steeds
grooter
ontwikkeling
gekomen,
tegelij
-
kertijd
zetel
van
den
handel
en
van
de
meeste
geregelde
scheepvaartlijnen
op
de
koloniën
in
Azië
en
Amerika,
en
op
andere
gewesten.
Het
bijzondere
karakter
van
Amster
-
dam
als
haven
voor
stukgoederen,
vordert
dat
de
scheepvaart
de
beschik
-
king
heeft
over
kadeterreinen,
aan
diep
water
gelegen
en
bebouwd
met
loodsen
welke
zoodanig
zijn
ingericht
dat
de
goederen
zijn
beveiligd
voor
spoedig
bederf.
Aan
alle
eischen
welke
daarbij
gelden
wordt
volkomen
beantwoord.
Bovendien
is
veel
aandacht
gewijd
aan
„Zondag”.
Nieuw
gemeentelijk
het
lossen
en
laden,
waarbij
vernuftige
Entrepotdok,
tegenover
de
Borneokade.
systemen
zijn
toegepast
om
dit
werk
snel
en
practisch
uitte
voeren.
Ver-
.
,
,
,
scheidene
loodsen
van
den
nieuweren
tijd
zijn
met
verdiepingen
gebouwd,
zoodat
de
opslagruimte
aanzienlijk
is
vergroot.
Behalve
dc
vele
loodsen
m
de
eigenlijke
haven,
zijn
er
nog
vele
andere
inde
oude
stad
en
daarheen
worden
de
goederen
vervoerd
in
lichters
of
op
zolderschuiten.
Deze
manier
van
transport
is
goedkoop
en
zij
onderscheidt
zich
ook
gunstig
van
andere
wijzen
van
vervoer,
omdat
de
goederen
hierbij
het
minst
blootstaan
aan
beschadiging.
Tegelijk
is
hiermede
een
eigenaardigheid
van
onze
haven
aangeduid.
De
zolderschuit
is
een
typisch
Amster
-
damsch
vaartuig,
dat
zijn
practischc
waarde
heeft
behouden
omdat
het
oveial,
tot
diep
in
het
echte
waterstad
kan
komen.
Daardoor
is
de
haven
vergroot
met
de
grachtenrijke
stad
en
aldus
vormt
het
geheele
havengebied
met
het
Noordzeekanaal,
één
groot
dok
met
een
nagenoeg
constanten
waterspiegel.
Zoo
gezien,
is
onze
haven
in
oppervlakte
de
grootste
ter
wereld.
Laat
ons
thans
voorspellenderwijze
iets
aanteekenen
over
den
aanstaanden
watertocht.
Wanneer
het
heele
gezelschap
op
steiger
5,
rechts
van
het
IJ-veer
aa
boord
is
gegaan
van
dc
gepavoiseerde
boot,
koersen
we
eerst
naar
het
oostelijk
langs
de
geheele
Handelskade
waar
onder
meerde
Hollandsche
Stoomboot
Maatschappij
en
de
Kon.
Hollandsche
Lloyd
zetelen;
we
maken
een
zwaai
en
varen
westwaarts
langs
de
geheele
Javakade,
daarna,
den
„kop
van
59