Tekstweergave van GA-1930_MB017_00067

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELÜDAMUM richte haven, onmisbare inrichtingen om de schepen te herstellen zoodat zij, na schade en averij te hebben opgedaan, weder volkomen zeewaardig de haven kunnen verlaten. In het oostelijk havengebied beschikt de Amsterdamsche Droogdok - maatschappij over vijf drijvende dokken, het grootste met een hefvermogen van 30 000 ton, benevens uitgebreide werkplaatsen voor herstellingen. In het Westen heeft de Nederlandsche Dok Maatschappij sedert enkele jaren drie droogdokken in exploitatie, waarvan het grootste schepen tot 30,000 ton kan opnemen. Ook hier zijn groote, modern ingerichte werkplaatsen voor herstellingen. De haven van Amsterdam heeft vooral inden jongsten tijd steeds meer transit o - verkeer tot zich getrokken. Zij ontleent een groot deel van hare beteekems aan de voortreffelijke gelegenheid voor het opslaan en het degelijk bewaren van goederen. In dit opzicht is Amsterdam trouw gebleven aan het verleden, want de stad is van ouds voorraadschuur geweest van de producten welke uit de landen van overzee naar Nederland werden vervoerd. Amsterdamwas de markt waar Europa zich voorzag van koffie, thee en specerijen. Zoo is het gebleven en m de verstreken halve eeuw is de stad als stapelplaats van Indische en andere producten tot steeds grooter ontwikkeling gekomen, tegelij - kertijd zetel van den handel en van de meeste geregelde scheepvaartlijnen op de koloniën in Azië en Amerika, en op andere gewesten. Het bijzondere karakter van Amster - dam als haven voor stukgoederen, vordert dat de scheepvaart de beschik - king heeft over kadeterreinen, aan diep water gelegen en bebouwd met loodsen welke zoodanig zijn ingericht dat de goederen zijn beveiligd voor spoedig bederf. Aan alle eischen welke daarbij gelden wordt volkomen beantwoord. Bovendien is veel aandacht gewijd aan „Zondag”. Nieuw gemeentelijk het lossen en laden, waarbij vernuftige Entrepotdok, tegenover de Borneokade. systemen zijn toegepast om dit werk snel en practisch uitte voeren. Ver- . , , , scheidene loodsen van den nieuweren tijd zijn met verdiepingen gebouwd, zoodat de opslagruimte aanzienlijk is vergroot. Behalve dc vele loodsen m de eigenlijke haven, zijn er nog vele andere inde oude stad en daarheen worden de goederen vervoerd in lichters of op zolderschuiten. Deze manier van transport is goedkoop en zij onderscheidt zich ook gunstig van andere wijzen van vervoer, omdat de goederen hierbij het minst blootstaan aan beschadiging. Tegelijk is hiermede een eigenaardigheid van onze haven aangeduid. De zolderschuit is een typisch Amster - damsch vaartuig, dat zijn practischc waarde heeft behouden omdat het oveial, tot diep in het echte waterstad kan komen. Daardoor is de haven vergroot met de grachtenrijke stad en aldus vormt het geheele havengebied met het Noordzeekanaal, één groot dok met een nagenoeg constanten waterspiegel. Zoo gezien, is onze haven in oppervlakte de grootste ter wereld. Laat ons thans voorspellenderwijze iets aanteekenen over den aanstaanden watertocht. Wanneer het heele gezelschap op steiger 5, rechts van het IJ-veer aa boord is gegaan van dc gepavoiseerde boot, koersen we eerst naar het oostelijk langs de geheele Handelskade waar onder meerde Hollandsche Stoomboot Maatschappij en de Kon. Hollandsche Lloyd zetelen; we maken een zwaai en varen westwaarts langs de geheele Javakade, daarna, den „kop van 59