Tekstweergave van GA-1930_MB017_00056
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
verwerpen.
Dc
wethouders
verwachten
dat
bij
aanneming
van
de
eerste
motie,
de
dienst
van
P.
W.
een
goed
plan
zal
kunnen
indienen
voor
een
oplossing
van
het
vraagstuk
zonder
demping,
zij
het
misschien
met
eenig
verlies
van
het
water.
Het
uitschrijven
vaneen
nieuwe
prijsvraag
vinden
de
wethouders
onnoodig.
De
meerderheid
in
het
college
staat
op
het
standpunt
dat
een
goede
regeling
en
ont
-
wikkeling
van
het
verkeer
zeer
belangrijk
is,
maar
niet
aloverheerschend
moet
zijn.
Inde
Leidschestraat
is
thans
gebleken
wat
met
een
goede
regeling
is
te
ver
-
krijgen.
Eender
wethouders
had
in
het
college
voorgesteld
om
aan
den
Raad
een
nota
in
te
dienen
en
daarin
te
concludeeren
tot
demping
van
het
Rokin.
De
anderen
konden
zich
hiermede
niet
vereenigen,
maar
wenschten
een
plan
in
te
dienen
voor
oplossing
van
het
vraagstuk
met
behoud
van
het
water.
Dit
zou
een
betere
wijze
van
behandeling
zijn
geweest
;
maar
het
zou
eenigen
tijd
hebben
ge
-
vorderd,
terwijl
toch
de
indieners
van
de
motie
en
de
Raad
nu
eenmaal
de
toe
-
zegging
hadden
gekregen
dat
de
zaak
spoedig
na
de
begroeting
aan
de
orde
zou
komen.
Inde
meerderheid
was
nog
een
schakeering:
een
deel
achtte
het
noodig
aan
den
Raad
een
algemeen
verkeersplan
voor
de
binnenstad
over
te
leggen
zonder
dat
daarbij
het
Rokinvraagstuk
moest
worden
behandeld.
Het
lag
echter
niet
op
den
weg
van
de
meerderheid
om
dit
standpunt
ineen
nieuwe
motie
aan
den
Raad
voor
te
leggen.
Het
moment
was
daartoe
niet
geschikt
en
de
sfeer
daarvoor
niet
aanwezig
inden
Raad,
die
inden
een
of
anderen
zin
een
beslissing
wenschte.
De
meerderheid
van
het
college
ontraadt
dc
motic-Rutgers
omdat
zij
de
vraag
waarover
we
nu
al
ettelijke
jaren
bezig
zijn
geweest,
onbeslist
laat.
Wat
die
motie
wil
is
evengoed
te
bereiken
bij
het
aannemen
van
de
motie
Boekman-Baas.
Daartoe
doet
de
meerderheid
in
het
college
een
krachtig
beroep
op
den
Raad.
De
heer
E.
.1.
Abrahams,
wethouder
voor
de
Publieke
Werken,
verklaarde
het
standpunt
in
te
nemen,
dat
het
noodzakelijk
kan
zijn
dat
stadsschoon
moet
wijken
voor
de
eischen
van
de
ontwikkeling
der
stad.
Zoowel
uit
het
oogpunt
van
stadsschoon
als
uit
verkeersoogpunt
kan
de
toestand
van
het
Rokin
niet
zoo
blijven.
Tegenover
de
leden
die
meenden
dat
het
Rokin
niet
zoo
druk
is,
deelt
de
spr.
de
resultaten
mede
vaneen,
zeer
kort
geleden,
door
de
politie
gehouden,
verkeerstelling
op
het
Rokin.
Daaruit
meent
hij
te
mogen
afleiden
dat
het
er
zéér
druk
is.
De
wethouder
verwerpt
de
aangevoerde
middelen
tot
verbeterde
indecling
van
den
weg
en
hetgeen
is
aangevoerd
tegen
het
Rokin
als
onderdeel
vaneen
grooten
verkeersweg.
Voorts
bespreekt
hij
ook
de
noodzakelijkheid
van
parkeer
-
gelegenheid.
Hij
verwerpt
het
verwijt
dat
de
zaak
niet
van
alle
kanten
bestudeerd
zou
zijn.
Tot
1926
Avas
er
bij
B.
en
W.
geen
tAvijfel
of
er
moest
gedempt
worden.
Moest
de
dienst
dan
een
ander
plan
maken?
Trouwens,
er
bestond
een
volledig
plan
zonder
demping
met
kostenberekening.
Er
is
nog
geen
plan
Groot-Amsterdam;
men
kan
toch
niet
alles
tegelijk
doen!
Binnen
een
jaar
zal
de
afdeeling
stadsont
-
wikkeling
den
Raad
een
schematisch
plan
voor
de
verkeersverbetering
inde
binnenstad
geven.
Op
heftigen
toon
verzet
de
wethouder
zich
tegen
Avat
hij
bestempelt
als
onredelijke
kritiek.
Er
ontstaan
levendige
protesten
wanneer
hij
te
keer
gaat
tegen
„den
hooggeleerden
professor
Brugmans
die
notabene
de
jeugd
moet
onderwijzen!
.
.
.
.”
Ten
slotte
zegt
dc
Avethoudcr
dat
een
oplossing
met
behoud
van
het
Avater
niet
anders
kan
zijn
dan
onpractisch,
niet
aanbevelenswaardig
en
onaesthetisch.
Door
demping
is
echter
een
oplossing
mogelijk
die
aesthetisch
zeer
Ave!
is
te
aanvaarden
en
aan
het
verkeer
lucht
zal
geven.
De
voorzitter,
burgemeester
W.
de
Vlugt,
meldde
zich
aan
als
de
26ste
spreker.
Hij
verzekerde
dat
hem
niets
bekend
Avas
vaneen
plan
van
P.
W.
om
het
tweede
gedeelte
van
het
Rokin
te
dempen.
Een
gracht
inden
zin
avih
onze
andere
luisterrijke
grachten
is
het
boomlooze
Rokin
niet.
We
kunnen
er
een,
in
het
beeld
van
onze
stad
passende,
„Rokingracht”
A’an
maken,
maar
dan
moet
de
tram
A\eg
48