Tekstweergave van GA-1930_MB017_00056

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM verwerpen. Dc wethouders verwachten dat bij aanneming van de eerste motie, de dienst van P. W. een goed plan zal kunnen indienen voor een oplossing van het vraagstuk zonder demping, zij het misschien met eenig verlies van het water. Het uitschrijven vaneen nieuwe prijsvraag vinden de wethouders onnoodig. De meerderheid in het college staat op het standpunt dat een goede regeling en ont - wikkeling van het verkeer zeer belangrijk is, maar niet aloverheerschend moet zijn. Inde Leidschestraat is thans gebleken wat met een goede regeling is te ver - krijgen. Eender wethouders had in het college voorgesteld om aan den Raad een nota in te dienen en daarin te concludeeren tot demping van het Rokin. De anderen konden zich hiermede niet vereenigen, maar wenschten een plan in te dienen voor oplossing van het vraagstuk met behoud van het water. Dit zou een betere wijze van behandeling zijn geweest ; maar het zou eenigen tijd hebben ge - vorderd, terwijl toch de indieners van de motie en de Raad nu eenmaal de toe - zegging hadden gekregen dat de zaak spoedig na de begroeting aan de orde zou komen. Inde meerderheid was nog een schakeering: een deel achtte het noodig aan den Raad een algemeen verkeersplan voor de binnenstad over te leggen zonder dat daarbij het Rokinvraagstuk moest worden behandeld. Het lag echter niet op den weg van de meerderheid om dit standpunt ineen nieuwe motie aan den Raad voor te leggen. Het moment was daartoe niet geschikt en de sfeer daarvoor niet aanwezig inden Raad, die inden een of anderen zin een beslissing wenschte. De meerderheid van het college ontraadt dc motic-Rutgers omdat zij de vraag waarover we nu al ettelijke jaren bezig zijn geweest, onbeslist laat. Wat die motie wil is evengoed te bereiken bij het aannemen van de motie Boekman-Baas. Daartoe doet de meerderheid in het college een krachtig beroep op den Raad. De heer E. .1. Abrahams, wethouder voor de Publieke Werken, verklaarde het standpunt in te nemen, dat het noodzakelijk kan zijn dat stadsschoon moet wijken voor de eischen van de ontwikkeling der stad. Zoowel uit het oogpunt van stadsschoon als uit verkeersoogpunt kan de toestand van het Rokin niet zoo blijven. Tegenover de leden die meenden dat het Rokin niet zoo druk is, deelt de spr. de resultaten mede vaneen, zeer kort geleden, door de politie gehouden, verkeerstelling op het Rokin. Daaruit meent hij te mogen afleiden dat het er zéér druk is. De wethouder verwerpt de aangevoerde middelen tot verbeterde indecling van den weg en hetgeen is aangevoerd tegen het Rokin als onderdeel vaneen grooten verkeersweg. Voorts bespreekt hij ook de noodzakelijkheid van parkeer - gelegenheid. Hij verwerpt het verwijt dat de zaak niet van alle kanten bestudeerd zou zijn. Tot 1926 Avas er bij B. en W. geen tAvijfel of er moest gedempt worden. Moest de dienst dan een ander plan maken? Trouwens, er bestond een volledig plan zonder demping met kostenberekening. Er is nog geen plan Groot-Amsterdam; men kan toch niet alles tegelijk doen! Binnen een jaar zal de afdeeling stadsont - wikkeling den Raad een schematisch plan voor de verkeersverbetering inde binnenstad geven. Op heftigen toon verzet de wethouder zich tegen Avat hij bestempelt als onredelijke kritiek. Er ontstaan levendige protesten wanneer hij te keer gaat tegen „den hooggeleerden professor Brugmans die notabene de jeugd moet onderwijzen! . . . .” Ten slotte zegt dc Avethoudcr dat een oplossing met behoud van het Avater niet anders kan zijn dan onpractisch, niet aanbevelenswaardig en onaesthetisch. Door demping is echter een oplossing mogelijk die aesthetisch zeer Ave! is te aanvaarden en aan het verkeer lucht zal geven. De voorzitter, burgemeester W. de Vlugt, meldde zich aan als de 26ste spreker. Hij verzekerde dat hem niets bekend Avas vaneen plan van P. W. om het tweede gedeelte van het Rokin te dempen. Een gracht inden zin avih onze andere luisterrijke grachten is het boomlooze Rokin niet. We kunnen er een, in het beeld van onze stad passende, „Rokingracht” A’an maken, maar dan moet de tram A\eg 48