Tekstweergave van GA-1928_MB015_00094
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Was
het
kerkgebouw
inde
15e
eeuw
reeds
tweemaal
door
brand
verwoest,
den
llden
Januari
1645
werd
het
ten
derden
male
een
prooi
van
het
vuur
„door
ver
-
zuym
en
onvoorzichtigheydt
van
eenige
lootgieters”.
Het
dak
en
het
inwendige
verbrandde
geheel.
Drie
jaren
vorderde
de
herstelling.
Den
lOden
Mei
1648
werd
de
kerk
weder
in
gebruik
genomen,
met
eene
predicatie
van
ds.
F.
Kessler
over
Ps.
46
:
9
12,
waarbij
tevens
de
vrede
van
Munster
werd
herdacht.
Bij
dezen
herbouw
was
het
plan
gemaakt
tot
de
stichting
vaneen
toren,
waarvoor,
nadat
6363
masten
inden
grond
waren
geheid,
20
Juli
1647
door
den
jongen
burgemeesters
-
zoen
Cornelis
Backer
de
eerste
steen
werd
gelegd.
De
bouw
werd
echter
gestaakt,
toen
men
tot
ongeveer
de
helft
van
de
hoogte
der
kerkwas
gevorderd;
de
„onvolmaakte
toren
aan
de
westzijde
tegenover
de
Molsteeg
bleef
in
stand,
tot
hij
in
1783
werd
weggeruimd.
Enkele
jaren
geleden
is
de
gevel
aan
deze
zijde
ge
-
restaureerd.
Aan
de
restauratie
na
den
brand
danken
wijden
kansel,
het
orgel
en
het
koorhek.
De
eerste
is
een
meesterstuk
van
Albert
Vinckenbrinck.
Het
geheel
is
van
donker
eikenhout.
De
predikstoel
vertoont
de
vier
Evangelisten,
met
symbolische
voor
-
stellingen
van
de
Kracht,
het
Geloof,
de
Liefde,
de
Gerechtigheid
en
de
Voorzich
-
tigheid;
daartusschen
is
de
Barmhartigheid
op
verschillende
wijzen
gesymboliseerd.
Het
klankbord
is
met
vele
beeldjes,
waaronder
muziek
makende
engelen,
versierd.
De
trapleuning
is
met
wijngaardbladen
doorwerkt,
en
daarop
ligt
een
touw
„zo
konstiglijk
van
hout
gesneden,
zegt
Wagenaar,
dat
het
bijna
van
hennip
schijnt
gedraaid
te
zijn”.
Het
orgel
met
zijne
beroemde
vox
humana
is
gebouwd
door
Hans
Wolf
Schonat;
de
deuren
ervan
zijn
beschilderd
door
Van
Bronckhorst.
De
eene
vleugel
stelt
David
voor,
terugkeerende
van
het
verslaan
van
Goliath;
op
den
anderen
ziet
men
David,
terwijl
hij
door
zijn
harpspel
Sauls
waanzin
verlicht.
Het
koorhek
is
bewerkt
door
Johannes
Lutma.
\an
vóór
den
brand
dagteekent
een
klein
orgel
in
het
zuidelijk
deel
der
kerk.
Van
de
glasschilderingen
uit
den
roomschen
tijd
is
niets
meer
over.
Na
den
brand
van
1645
schilderde
Van
Bronckhorst
in
het
noorderraam
de
schenking
van
het
wapen
aan
de
stad
doorgraaf
Willem
IV
in
1342.
In
1893
is
dit
raam
gerestaureerd
door
den
ingenieur-architect
J.
L.
Schouten
te
Delft,
terwijl
in
het
bovengedeelte
eene
nieuwe
versiering
werd
aangebracht,
naar
een
ontwerp
van
den
kunstschilder
A.
Ie
Comte.
Drie
door
Van
Bronckhorst
in
het
Eggertskoor
geschilderde
ramen
zijn
geheel
verloren.
Zoo
ook
de
door
De
Vlieger
in
het
zuiderraam
geschilderde
schenking
van
de
kroon
op
het
amsterdamsche
wapen
door
den
Roomsch-koning
Maximiliaan.
In
1899
is
daar
het
gedenkraam
van
de
inhuldiging
van
koningin
Wilhelmina
aangebracht,
dat
eveneens
is
vervaardigd
in
het
atelier
van
Schouten,
naar
teekeningen
van
O.
Mengelberg.
Het
bovengedeelte
vertoont
de
beelden
der
Oranjevorsten
en
-vorstinnen.
Het
benedengedeelte
geeft
voorstellingen
van
het
verbond
tusschen
Willem
van
Oranje
en
de
Vereenigde
Nederlanden
en
van
het
nieuwe
verbond
tusschen
de
Koningin
en
haar
volk.
Inde
kerkvallen
verder
te
bewonderen
het
groote
grafmonument
van
De
Ruyter,
door
Rombout
Verhuist,
in
het
koor,
en
de
praalgraven
van
Jan
van
Galen
en
David
Sweers.
Ook
van
Speyk
heeft
er
eene
graftombe.
Voorts
mogen
van
de
duizenden,
die
inden
loop
der
eeuwen
hier
hunne
laatste
rustplaats
vonden,
genoemd
worden
Hooft
en
Van
Baerle,
Vondel
en
Da
Costa.
DE
AANKOPTEN
VAN
AMSTERDAM
UIT
DE
YERZAMELINO-SIX
Inde
op
16
Octöber
j.l.
bij
Frederik
Muller
&
Co.
gehouden
veiling
van
schilde
-
rijen,
teekeningen
en
etsen,
werd
het
schilderij
van
Picter
de
Hooch
(nr.
15)
voor
/
140.000
toegewezen
aan
den
heer
F.
Schmidt-Degener,
den
hoofddirecteur
van
het
Rijksmuseum.
Onmiddellijk
daarop
volgde
de
verrassende
en
verheugende
86