Tekstweergave van GA-1924_JB021_00039

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
bebouwing aan de Westzijde dier straat. Hier laat echter het deel van den Dam naar het Muntplein, het Rokin, uit verkeersoogpunt nog te wenschen over. Een oplossing voor de verkeersmoeilijkheden zonder schade voor de schoonheid van het stadsbeeld is hier nog niet gevonden. 1 Het dempen van grachten toch is wel een gemakkelijk middel om verkeerswegen te verkrijgen, doch zoo licht gaat hierdoor veel van het eigenaardige stadsschoon verloren. Na het dempen van de Rozengracht en van de Warmoesgracht in 1894, noodig ten behoeve van den aanleg der Raadhuisstraat, heeft men dit dan ook steeds weten te vermijden. Een ander, verkeersvraagstuk, dat nog steeds op oplossing wacht, is de verbinding der beide IJ-oevers. Het ontstaan van groote woon- en industriewijken ten noorden van het IJ maakt, dat het verkeer reeds thans niet meer op voldoende wijze door ponten is te onderhouden. Verschillende plannen zijn ontworpen, om in dezen toe - stand verbetering te brengen ; men overwoog overbrugging, het maken vaneen tunnel en het ondervangen van de moeilijkheid door den aanleg vaneen boogkanaal voor de groote scheepvaart, met brug en tunnel, doch aan al deze projecten zijn bezwaren verbonden. Een betere verbinding van de beide Amstel-oevers werd verkregen door de ruime brug vóór de Ceintuurbaan, welke in 1902 gereed kwam. Voorts kwamen verschillende wandelwegen tot stand, en werd door de stichting van het Stadion (in April 1914 geopend) en den aanleg van verschillende speelter - reinen en groote sportvelden de gelegenheid tot lichaamsoefening verbeterd. Handel en Verkeerswerken. Van groot gewicht zijnde plannen tot uitbreiding van de haven. Ten einde te zorgen, dat bij het toenemen van het groote scheepvaartverkeer, de uit zee komende stoo - mers gemakkelijk te bereiken ligplaatsen en voldoende ruimte voor laden en lossen zullen aantreffen, werd een plan gemaakt tot aanleg van de z.g. „Westhavens”. Een goederenceintuurbaan om de stad, ter verbinding van die havens met de spoor - wegwerken aan de.oostzijde van Amsterdam werd bovendien ontworpen. Nu de daarvoor benoodigde terreinen door de Gemeente op hare kosten zijn verstrekt, wordt deze baan door het Rijk aangelegd. Voor beide werken waren zeer omvang - rijke onteigeningen noodig. Trots de groote malaise wordt met kracht voortgewerkt, in het vertrouwen op een betere toekomst. Van bijzonder groot belang voor descheepvaart vanonzestadiswel’tNoordzeekanaal. 1 Door B. én W. werd kort geleden hieromtrent een prijsvraag uitgeschreven. 3