Tekstweergave van GA-1924_JB021_00039
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
bebouwing
aan
de
Westzijde
dier
straat.
Hier
laat
echter
het
deel
van
den
Dam
naar
het
Muntplein,
het
Rokin,
uit
verkeersoogpunt
nog
te
wenschen
over.
Een
oplossing
voor
de
verkeersmoeilijkheden
zonder
schade
voor
de
schoonheid
van
het
stadsbeeld
is
hier
nog
niet
gevonden.
1
Het
dempen
van
grachten
toch
is
wel
een
gemakkelijk
middel
om
verkeerswegen
te
verkrijgen,
doch
zoo
licht
gaat
hierdoor
veel
van
het
eigenaardige
stadsschoon
verloren.
Na
het
dempen
van
de
Rozengracht
en
van
de
Warmoesgracht
in
1894,
noodig
ten
behoeve
van
den
aanleg
der
Raadhuisstraat,
heeft
men
dit
dan
ook
steeds
weten
te
vermijden.
Een
ander,
verkeersvraagstuk,
dat
nog
steeds
op
oplossing
wacht,
is
de
verbinding
der
beide
IJ-oevers.
Het
ontstaan
van
groote
woon-
en
industriewijken
ten
noorden
van
het
IJ
maakt,
dat
het
verkeer
reeds
thans
niet
meer
op
voldoende
wijze
door
ponten
is
te
onderhouden.
Verschillende
plannen
zijn
ontworpen,
om
in
dezen
toe
-
stand
verbetering
te
brengen
;
men
overwoog
overbrugging,
het
maken
vaneen
tunnel
en
het
ondervangen
van
de
moeilijkheid
door
den
aanleg
vaneen
boogkanaal
voor
de
groote
scheepvaart,
met
brug
en
tunnel,
doch
aan
al
deze
projecten
zijn
bezwaren
verbonden.
Een
betere
verbinding
van
de
beide
Amstel-oevers
werd
verkregen
door
de
ruime
brug
vóór
de
Ceintuurbaan,
welke
in
1902
gereed
kwam.
Voorts
kwamen
verschillende
wandelwegen
tot
stand,
en
werd
door
de
stichting
van
het
Stadion
(in
April
1914
geopend)
en
den
aanleg
van
verschillende
speelter
-
reinen
en
groote
sportvelden
de
gelegenheid
tot
lichaamsoefening
verbeterd.
Handel
en
Verkeerswerken.
Van
groot
gewicht
zijnde
plannen
tot
uitbreiding
van
de
haven.
Ten
einde
te
zorgen,
dat
bij
het
toenemen
van
het
groote
scheepvaartverkeer,
de
uit
zee
komende
stoo
-
mers
gemakkelijk
te
bereiken
ligplaatsen
en
voldoende
ruimte
voor
laden
en
lossen
zullen
aantreffen,
werd
een
plan
gemaakt
tot
aanleg
van
de
z.g.
„Westhavens”.
Een
goederenceintuurbaan
om
de
stad,
ter
verbinding
van
die
havens
met
de
spoor
-
wegwerken
aan
de.oostzijde
van
Amsterdam
werd
bovendien
ontworpen.
Nu
de
daarvoor
benoodigde
terreinen
door
de
Gemeente
op
hare
kosten
zijn
verstrekt,
wordt
deze
baan
door
het
Rijk
aangelegd.
Voor
beide
werken
waren
zeer
omvang
-
rijke
onteigeningen
noodig.
Trots
de
groote
malaise
wordt
met
kracht
voortgewerkt,
in
het
vertrouwen
op
een
betere
toekomst.
Van
bijzonder
groot
belang
voor
descheepvaart
vanonzestadiswel’tNoordzeekanaal.
1
Door
B.
én
W.
werd
kort
geleden
hieromtrent
een
prijsvraag
uitgeschreven.
3