Tekstweergave van GA-1923_MB010_00046
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
het
officieel
orgaan
van
de
Federatie
der
Werkgevers-organisatiën
in
het
Boekdrukkers
-
bedrijf,
(27
Jan,
10,
17
en
24
Febr.).
Asser
bezat
als
liefhebber
reeds
heel
vroeg
een
niet
onaardig
natuurkundig
kabinet
en
vervaardigde
destijds
Daguerréotypiën,
voor
-
loopers
der
fotografiën.
Natuurlijk
heeft
hij
ook
later
gefotografeerd
en,
door
het
toe
-
vallig
lezen
vaneen
boekje
over
de
techniek
van
den
steendruk,
kwam
hij
er
in
1858
toe
een
combinatie
uitte
denken
tusschen
de
fotografie
en
den
steendruk.
Uitvoerig
beschrijft
de
heer
Rood
de
technische
proef
-
nemingen
hieromtrent.
In
het
volgend
jaar
1859
zond
hij
eenige
proeven
in
op
de
ten
-
toonstelling
van
noord-hollandsche
nijver
-
heid,
te
Amsterdam
gehouden.
Aangezien
hier
te
lande
niet
bestond
een
wettelijke
bescherming
van
het
industrieele
eigendom,
kon
mr.
Asser
met
zijn
nieuwe
overdruk-methode,
waar
hij
toekomst
in
zag,
weinig
aanvangen.
Hij
kreeg
belgisch
octrooi,
dat
in
1860
werd
overgedragen
aan
de
steendrukkersfirma
Simonau
&
Too
-
vey
te
Brussel,
die
het
procédé
voor
verschil
-
lende
werken
in
toepassing
bracht,
o.a.
voor
een
facsimilé-uitgaaf
vaneen
geschrift
van
Erasmus
en
in
1862
er
een
kleine
wijziging
in
bracht.
Onderwijl
waren
ook
fransche
en
engelsche
patenten
verkregen
en
benutte
de
belgische
topografische
inrichting
van
het
Ministerie
van
Oorlog
het
procédé
voor
haar
kaarten.
Een
en
ander
gaf
aanleiding
dat
mr.
Asser
in
1870
benoemd
werd
tot
ridder
der
belgische
Leopolds-orde.
Inden
aanvang
had
Asser
zich
de
tech
-
nische
medewerking
toegezegd
van
A.
J.
van
Lier,
die
omstreeks
18Ö0
een
steendrukkerij
had
inde
Vijzelstraat
bij
de
Heerengracht.
Eerlang
construeerde
hij
een
kleine
vennoot
-
schap,
onder
leiding
van
A.
Kroon,
den
mees
-
terknecht
van
Van
Lier;
die
opdrachten
kreeg
van
de
gemeente
Amsterdam,
de
Hollandsche
Spoorweg
Maatschappij
en
van
den
uitgever
Van
Heteren
voor
een
werk
van
J.
P.
Heije.
Kroon
bad
zijn
drukkerij
eerst
in
de
Langestraat,
daarna
aan
de
Grimnesse
-
sluis,
den
N.
Z.
Voorburgwal,
de
Keizers
-
gracht
en
omstreeks
1872
inde
Reguliers
-
dwarsstraat,
inde
onmiddellijke
nabijheid
van
het
woonhuis
van
mr.
Asser,
Singel
bij
de
Vijzelstraat,
thans
in
gebruik
bij
de
Vrij
-
willige
Burgerwacht.
Ook
Wegner
&
Mottu,
een
halve
eeuw
geleden
vermaarde
portret-fotografen
aan
het
Rokin
over
de
Nederlandsche
Bank,
hebben
het
procédé
toegepast.
Voor
de
Kunstkro
-
niek
drukte
zij
o.a.
in
1876
een
Geziekt
in
vogelvlucht
op
het
Binnenhof
te
’s
Gravenhage
en
voor
de
Nederlandsche
Kunstbode
van
1879
een
reconstructie
van
het
kasteel
Brederode
in
welstand,
beide
naar
teekeningen
van
De
Stuers.
Toen
de
relaties
met
Kroon
en
met
Wegner
&
Mottu
eindigden,
kwam,
omstreeks
1891,
Asser
in
contact
met
Chr.
J.
Schuver.
Er
werd
een
maatschappij
opgericht
met
Schuver
als
directeur;
commissarissen
waren
F.
A.
Adema
van
Scheltema,
de
leider
van
Fred.
Muller
&
Co.,
L,
E,
Asser
en
mr.
A.
H.
van
Nierop.
Gedurende
de
laatste
jaren
van
het
korte
bestaan
der
maatschappij
was
de
be
-
drijfsleider
de
heer
Molenkamp,
thans
chef
der
drukkerij
van
de
N.
V.
Senefelder
aan
■Je
Admiraal
de
Ruyterweg.
Financieel
suc
-
ces
was
niet
te
boeken;
na
enkele
jaren
werd
de
maatschappij
geliquideerd
en
overgenomen
door
de
steendrukkerij
Amand
inde
War
-
moesstraat.
~Daar
nu
de
drukkerij
Senefelder
eigenlijk
niets
anders
is
dan
een
voortzetting
van
de
zaak
van
Amand
kan
men
met
recht
zeggen,
dat
er
een
zeer
nauw
verband
be
-
staat
tusschen
de
uitvinding
van
den
amster
-
damschen
rechtsgeleerde
en
deze
moderne
drukkerij,
waar
men
thans
de
nieuwste
vindingen
op
het
gebied
der
chemigrafie
in
praktijk
brengt”.
Ik
voeg
hier
aan
toe,
dat
de
Bibliotheca
rosenthaliana
in
het
bezit
is
vaneen
portret
van
wijlen
mr.
Asser,
uitgevoerd
in
het
pro
-
cédé-Asser.
J.
W.
E.
Spons
van
Blanus.
In
het
April-nummer
zag
ik
een
uit
de
Haagsche
Post
overgenomen
tukje
over
de
Spons
van
Blanus.
Hieromtrent
zou
ik
inde
eerste
plaats
willen
opmerken,
dat
deze
familie
van
circus
-
menschen,
Joden
van
spaansche
afkomst,
niet
Blanus,
doch
Blanes
heetten.
Er
zijn
trouwens
nog
eenige
families
van
dien
naam
te
Am
-
sterdam.
De
hier
bedoelde
familie
heb
ik
in
mijn
jeugd
goed
gekend,
daar
zij
in
het
boven
-
gedeelte
woonden
van
het
huis
Botermarkt
hoek
Balk
in
’t
Oogsteeg
thans
staat
daar
het
Rembrandttheater
in
welks
be
-
nedengedeelte
mijne
ouders
woonden
en
waar
ik
geboren
ben.
Van
die
sponsen-geschiedenis
had
ik
nooit
iets
vernomen.
Ik
geloof
niet,
dat
zij
voorgevallen
is
en
men
hier
eenvoudig
te
doen
heeft
met
een
stukje
volksfantasie,
aan
het
welk
geenerlei
voorval
ten
grondslag
ligt.
Niet
onaardig
is
ook
het
volgende.
Een
poosje
geleden
vroeg
mij
een
kennis,
of
er
ter
plaatse,
waar
zich
de
manufacturen
-
winkel
de
Kleine
Kapel
bevindt,
hoek
Konings
-
plein
en
Singel,
ooit
een
kapel
had
gestaan.
Ik
antwoordde
ontkennend,
doch
wist
den
man
toch
de
herkomst
van
den
naam
mede
te
deelen.
Op
de
Reguliersbreestraat
was
eertijds
een
lingerie-zaak,
zeer
gerenommeerd
in
die
dagen,
gedreven
door
mevr.
Klene-Capel.
Die
winkel
werd
30
a
35
jaren
geleden
opge
-
heven.
Hoogstwaarschijnlijk
heeft
een
later
gekomen
ondernemer
aan
zijn
zaak
een
brok
van
de
oude
renommée
willen
geven
en
heeft
hij
deze
gedoopt
met
een
naam,
die
phonetisch
38