Tekstweergave van GA-1923_MB010_00046

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM het officieel orgaan van de Federatie der Werkgevers-organisatiën in het Boekdrukkers - bedrijf, (27 Jan, 10, 17 en 24 Febr.). Asser bezat als liefhebber reeds heel vroeg een niet onaardig natuurkundig kabinet en vervaardigde destijds Daguerréotypiën, voor - loopers der fotografiën. Natuurlijk heeft hij ook later gefotografeerd en, door het toe - vallig lezen vaneen boekje over de techniek van den steendruk, kwam hij er in 1858 toe een combinatie uitte denken tusschen de fotografie en den steendruk. Uitvoerig beschrijft de heer Rood de technische proef - nemingen hieromtrent. In het volgend jaar 1859 zond hij eenige proeven in op de ten - toonstelling van noord-hollandsche nijver - heid, te Amsterdam gehouden. Aangezien hier te lande niet bestond een wettelijke bescherming van het industrieele eigendom, kon mr. Asser met zijn nieuwe overdruk-methode, waar hij toekomst in zag, weinig aanvangen. Hij kreeg belgisch octrooi, dat in 1860 werd overgedragen aan de steendrukkersfirma Simonau & Too - vey te Brussel, die het procédé voor verschil - lende werken in toepassing bracht, o.a. voor een facsimilé-uitgaaf vaneen geschrift van Erasmus en in 1862 er een kleine wijziging in bracht. Onderwijl waren ook fransche en engelsche patenten verkregen en benutte de belgische topografische inrichting van het Ministerie van Oorlog het procédé voor haar kaarten. Een en ander gaf aanleiding dat mr. Asser in 1870 benoemd werd tot ridder der belgische Leopolds-orde. Inden aanvang had Asser zich de tech - nische medewerking toegezegd van A. J. van Lier, die omstreeks 18Ö0 een steendrukkerij had inde Vijzelstraat bij de Heerengracht. Eerlang construeerde hij een kleine vennoot - schap, onder leiding van A. Kroon, den mees - terknecht van Van Lier; die opdrachten kreeg van de gemeente Amsterdam, de Hollandsche Spoorweg Maatschappij en van den uitgever Van Heteren voor een werk van J. P. Heije. Kroon bad zijn drukkerij eerst in de Langestraat, daarna aan de Grimnesse - sluis, den N. Z. Voorburgwal, de Keizers - gracht en omstreeks 1872 inde Reguliers - dwarsstraat, inde onmiddellijke nabijheid van het woonhuis van mr. Asser, Singel bij de Vijzelstraat, thans in gebruik bij de Vrij - willige Burgerwacht. Ook Wegner & Mottu, een halve eeuw geleden vermaarde portret-fotografen aan het Rokin over de Nederlandsche Bank, hebben het procédé toegepast. Voor de Kunstkro - niek drukte zij o.a. in 1876 een Geziekt in vogelvlucht op het Binnenhof te ’s Gravenhage en voor de Nederlandsche Kunstbode van 1879 een reconstructie van het kasteel Brederode in welstand, beide naar teekeningen van De Stuers. Toen de relaties met Kroon en met Wegner & Mottu eindigden, kwam, omstreeks 1891, Asser in contact met Chr. J. Schuver. Er werd een maatschappij opgericht met Schuver als directeur; commissarissen waren F. A. Adema van Scheltema, de leider van Fred. Muller & Co., L, E, Asser en mr. A. H. van Nierop. Gedurende de laatste jaren van het korte bestaan der maatschappij was de be - drijfsleider de heer Molenkamp, thans chef der drukkerij van de N. V. Senefelder aan ■Je Admiraal de Ruyterweg. Financieel suc - ces was niet te boeken; na enkele jaren werd de maatschappij geliquideerd en overgenomen door de steendrukkerij Amand inde War - moesstraat. ~Daar nu de drukkerij Senefelder eigenlijk niets anders is dan een voortzetting van de zaak van Amand kan men met recht zeggen, dat er een zeer nauw verband be - staat tusschen de uitvinding van den amster - damschen rechtsgeleerde en deze moderne drukkerij, waar men thans de nieuwste vindingen op het gebied der chemigrafie in praktijk brengt”. Ik voeg hier aan toe, dat de Bibliotheca rosenthaliana in het bezit is vaneen portret van wijlen mr. Asser, uitgevoerd in het pro - cédé-Asser. J. W. E. Spons van Blanus. In het April-nummer zag ik een uit de Haagsche Post overgenomen tukje over de Spons van Blanus. Hieromtrent zou ik inde eerste plaats willen opmerken, dat deze familie van circus - menschen, Joden van spaansche afkomst, niet Blanus, doch Blanes heetten. Er zijn trouwens nog eenige families van dien naam te Am - sterdam. De hier bedoelde familie heb ik in mijn jeugd goed gekend, daar zij in het boven - gedeelte woonden van het huis Botermarkt hoek Balk in ’t Oogsteeg thans staat daar het Rembrandttheater in welks be - nedengedeelte mijne ouders woonden en waar ik geboren ben. Van die sponsen-geschiedenis had ik nooit iets vernomen. Ik geloof niet, dat zij voorgevallen is en men hier eenvoudig te doen heeft met een stukje volksfantasie, aan het welk geenerlei voorval ten grondslag ligt. Niet onaardig is ook het volgende. Een poosje geleden vroeg mij een kennis, of er ter plaatse, waar zich de manufacturen - winkel de Kleine Kapel bevindt, hoek Konings - plein en Singel, ooit een kapel had gestaan. Ik antwoordde ontkennend, doch wist den man toch de herkomst van den naam mede te deelen. Op de Reguliersbreestraat was eertijds een lingerie-zaak, zeer gerenommeerd in die dagen, gedreven door mevr. Klene-Capel. Die winkel werd 30 a 35 jaren geleden opge - heven. Hoogstwaarschijnlijk heeft een later gekomen ondernemer aan zijn zaak een brok van de oude renommée willen geven en heeft hij deze gedoopt met een naam, die phonetisch 38