Tekstweergave van GA-1923_MB010_00044

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM den naam van den regeerenden Oranjevorst. ~B. en W. hebben, in hun besluit van 22 Augustus 1857 het verzoek ingewilligd, zoo - als blijkt uit hun publicatie inde Amsterdam - sche Courant van dien dag. ~Maar daarmede was de zaak niet afgeloo - pen. Van de naamsverandering is een soort feestelijke doopplechtigheid gemaakt, waar - van de bijzonderheden inde amsterdamsche bladen met een voor dien tijd ongewone uit - voerigheid beschreven zijn. ~Als dag voor het feest werd uitgekozen de 24ste Augustus, de verjaardag van den eer - sten Oranje-koning, die altijd door de natie met groote warmte gevierd was, waarvan de heugenis, inde eerste regeeringsjaren van Willem den Derde, nog niet was uitgewischt.” De amsterdamsche bladen, waaruit het Nieuws een en ander mededeelt, gaven uit - voerige verslagen dier feestelijkheden. De Slijpsteenen. De amsterdamsche correspondent van de N. Rotterdamsche Courant schrijft in het nummer van 17 April Ochtend - blad: Er is sprake van geweest dat de schilderij van J. Beerstraaten, voorstellend de Slijp - steenen, in het midden der zeventiende eeuw, waaromtrent wij inde nummers dezer courant van 13 Februari en 13 Maart berichtten zie het vorig nummer van dit maandblad door de stad zou worden aangekocht. De deskun - dige adviezen omtrent de historische waarde luidden gunstig. Intusschen is er ten slotte van dit plan toch niets gekomen. Er staat, voor het eerst weer sinds jaren, een post van / 5000 op de Gemeente-begrooting voor den aankoop van schilderijen ten behoeve van het Stedelijk Museum. Die post is dus rechtstreeks bestemd voor moderne kunst, en men meende er daarom geen gebruik van te mogen maken om de schilderij van Beerstraaten in het bezit der stad te stellen. Trouwens, haar plaats was ook niet in het Stedelijk Museum. Zij behoorde thuis ineen amsterdamsch His - torisch Museum. En dat hebben wij nog niet! Gelden buiten de begroeting beschikbaar te stellen durfde of wilde men niet. En dus zal de schilderij nu wel in particulier bezit buiten Amsterdam overgaan. Wat jammer is! Het tegenwoordige Stadhuis. In Buiten van 31 Maart vertelt de redacteur mr. A. Doosjes één en ander over het voor - malige Prinsen- of Admiraliteitshof aan den Oude Zijds Voorburgwal, dat thans vormt de kern der behuizingen die tegenwoordig dienst doen als stadhuis en het eenige dier gebou - wen is dat der bezichtiging, waard is. ~De ingang met het uitgebouwde glazen kastje doet aan een entreé de Vhotel denken. Maar als men dan inde gewelfde voorhal is gekomen, die laag is en eenvoudig, maar toch niet zonder deftigheid, is men een oogenblik ge - neigd te denken : wat klein, wat nederig voor de Hoofdstad, maar het valt toch nog mee. Ter rechterzijde voert een zoo waar marmeren trap naar boven ; monumentaal is hij niet, maar het gaat toch, werkelijk, het kan er mee door. Maar als men dan boven is gekomen, staat men ineen gelig geschilderd hok, de wachtkamer voor het publiek, waar een wapen - bord aan den wand het eenige versiersel vormt. Snel verder ! We bevinden ons dan inde voorzaal of vestibule van de vergader - zaal der Admiraliteits-raden, waartoe een deftige portiek toegang verleent. Deze wordt bekroond door de stroomgoden van Amstel en IJ, en tusschen beide is, tegen een donkeren en relief bewerkten achtergrond met den hollandschen tuin, door vlaggen geflankeerd, de hollandsche leeuw op een veld van keel aangebracht. Ter weerszijden van deze portiek hangen merkwaardige oude schilderijen, een primitieve voorstelling van boogschutters en een braspennings-maaltijd door Cornelis An - toniszoon (1533). Op den rand der hooge, sobere betimmering van deze vestibule staan afgietsels van bronzen beeldjes van eenige graven en gravinnen van Holland ; de origi - neelen, die prijkten inde kamer van Thesau - rieren Ordinaris in het échte Stadhuis thans ~tijdelijk” kamer van H.M. de Koningin en nog vroeger, boven de traliën van de vier - schaar in het oude Stadhuis, bevinden zich tegenwoordig in het Rijksmuseum. Doorgaan - de komen we ineen derde weder zeer eenvoudig vertrek aan de zuidzijde van dezen vleugel; het is de wachtkamer voor hen, die den Burge - meester wenschen te spreken, en dient tevens men moet zich weten te behelpen, nietwaar ? den raadsleden tot theekamer”. Mr. Doosjes wijst verder op de schilderij in dit vertrek, voorstellende Maria de Medicis door Gerard van Honthorst, afkomstig van eender schouwen inde secretarie in het Paleis op den Dam, in 1808 geheel verbouwd, de buste van burgemeester Nic. Tulp, de wapenborden o.a. op dat met de wapenschilden van Burgemeesteren en Wethouders, tot op den huldigen dag bij gehouden, en op een spiegel met eikenhouten lijst, gebeeldhouwd door Quellijn met voorstelling van de vier elementen. Zoo gaat hij door met de aandacht te vestigen op van allerlei goeds, dat in dit Stadhuis-deel te zien is : schilderijen van 801, Saenredam, Beerstraeten, Lingelbach, Vander Helst, Adriaan en Jacob Backer en Aert Pieterszoon, Allerlei schendingen heeft de gevel onder - gaan. ~Het gebouw dagteekent van 1661 en zijn gevel is ontworpen door Daniël Stalpaert. De vensters der eerste verdieping, inde vorige eeuw van groote spiegelruiten voorzien, vor - men thans groote gaten inden gevel, die hierdoor zijn vroegere geslotenheid geheel mist; de aardige levendige luikjes zijn ver - dwenen. En waarom konden de schoorsteenen op de hoeken, met hun sierlijke bekroning 36