Tekstweergave van GA-1923_MB010_00011
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
geweest
van
scherpe
concurrentie
en
slechte
financieele
resultaten
;
vooral
de
nieuwe
lijnen
hebben
moeilijke
jaren
doorgemaakt)
de
I
nsulinde
is
zelfs
daarbij
ten
gronde
gegaan.
De
anderen
hebben
zich
evenwel
weten
staande
te
houden,
zelfs
werd
aan
het
einde
dezer
moeilijke
periode
een
hoogst
belangrijke
stap
gedaan
door
het
nationaal
maken
van
het
stoomvaartverkeer
inden
Indischen
Archipel
door
middel
van
het
stichten
der
Koninklijke
Paketvaart
Maatschappij.
De
volgende
jaren
tot
aan
het
einde
der
eeuw
zijn
jaren
geweest
van
rustige
veel
beloonde
ontwikkeling.
De
Koninklijke
Nederlandsche
Stoomboot
Maatschappij
wist
in
dit
tijdperk
haar
positie
sterker
te
maken
door
het
langzamerhand
aflossen
harer
obligatie-schuld,
herinnering
aan
hare
mislukte
pogingen
om
Amsterdam
in
verbinding
te
brengen
met
de
Unie
;
de
Stoomvaart
Maatschappij
Nederland
door
het
afsluiten
der
mailcontracten
met
de
regeering
en
het
bouwen
eener
vloot
van
vrachtschepen
;
ook
de
jongere
maatschappijen
kwamen
langzamerhand
sterker
te
staan
;
weldra
zou
haar
aantal
nog
uitgebreid
worden
door
de
oprichting
der
Zuid
Amerika-lijn,
die
zich
naar
de
la
Plata-rivier
richtte,
en
van
de
Java-Chma-
Japanlijn.
.
,
Zoo
beschikte
de
amsterdamsche
stoomvaart
in
het
begin
der
twintigste
eeuw
over
krachten,
die
voor
de
toekomst
veel
beloofden,
maar
nog
veel
meer
hebben
gebracht
dan
zich
toen
liet
voorzien;
aan
den
economischen
opbloei
van
ons
land
inde
nu
volgende
periode
hebben
deze
maatschappijen
een
zeer
belangrijk
aandeel
genomen.
Maar
zonder
strijd
ging
dit
niet;
steeds
talrijker
werden
de
botsingen
met
buiten
-
landsche,
vooral
duitsche
concurrenten
;
soms
scheen
het
alsof
het
vreemde
kapitaal
er
in
zou
slagen,
de
nederlandsche
ondernemingen
onder
zijn
invloed
te
brengen.
Geen
wonder
was
het
dan
ook,
dat
eenerzijds
deze
laatste
door
maatregelen
van
allerlei
aard,
niet
het
minst
door
onderlinge
aansluiting
(de
Nederlandsche
Scheep
-
vaart-Unie),
haar
positie
steviger
zochten
te
maken.
Ook
de
regeering
toonde
te
begrijpen
welke
groote
nationale
belangen
hierbij
op
het
spel
stonden,
en
verleende
steun
aan
de
nationale
verbindings
lijnen
met
het
verre
Oosten,
met
Zuid-Amerika
en
met
Australië.
Mede
heeft
zij
dit
bewezen
door
de
herhaalde
verbeteringen
van
het
Noordzee-kanaal
en
de
vergrooting
van
de
IJmuider-sluizen.
En
hand
in
hand
hiermede
gaat
de
voortdurende
uitbreiding
van
de
haven
van
Amsterdam
door
de
gemeente
!
Dr.
De
Boer
behandelt
in
dit
tweede
deel
van
zijn
boek
achtereenvolgens
in
chro
-
nologische
volgorde,
de
geschiedenis
van
elk
der
amsterdamsche
stoomvaart
-
maatschappijen
afzonderlijk.
Deze
opvatting
van
zijn
taak
houdt
verband
met
de
opdracht
die
hij
kreeg.
Indien
hij
zich
aan
de
groote
lijnen
had
gehouden,
dan
zou
het
werk
niet
aan
zijne
eigenlijke
bedoeling
hebben
voldaan.
Zoowel
door
de
groepee
-
ring
der
hoofdstukken,
‘als
door
verwijzing
naar
analoge
gevallen,
dooreen
slotwoord
en
door
aanwijzingen
in
het
register
heeft
hij,
zoover
dit
mogelijk
was,
licht
laten
vallen
op
de
groote
lijnen.
Zes
jaar
lang
heeft
dr.
De
Boer
aan
dit
boek
gewerkt.
Ik
geloof
dat
hij
er
ver
-
dienstelijk
werk
mee
heeft
gedaan.
Niet
alleen
uit
historisch,
wetenschappelijk
oogpunt,
maar
ook
in
algemeenen
zin.
Want
wie
zijn
boek
leest,
wie
daaruit
ervaart
hoe
de
amsterdamsche
reedprs
niet
die
van
de
zeventiende,
maar
die
van
het
laatste
kwart
der
negentiende,
een
klein
begin
tot
iets
grootsch
wisten
te
maken,
die
put
daaruit
de
bl
de
overtuiging,
of
ziet
haar
versterkt,
dat
er
ook
thans
nog
voor
ons
land
en
ons
volk,
onze
stad,
eene
toekomst
is
weggelegd
mits
wij
durf
en
kracht
toonen.
j)
e
toekomst
is
aan
'de
moedigen
!
Ook
thans
nog,
en
ten
allen
tijde.
Dat
is
de
les
die
dit
boek
leert
!
D.
K.
3