Tekstweergave van GA-1923_MB010_00011

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM geweest van scherpe concurrentie en slechte financieele resultaten ; vooral de nieuwe lijnen hebben moeilijke jaren doorgemaakt) de I nsulinde is zelfs daarbij ten gronde gegaan. De anderen hebben zich evenwel weten staande te houden, zelfs werd aan het einde dezer moeilijke periode een hoogst belangrijke stap gedaan door het nationaal maken van het stoomvaartverkeer inden Indischen Archipel door middel van het stichten der Koninklijke Paketvaart Maatschappij. De volgende jaren tot aan het einde der eeuw zijn jaren geweest van rustige veel beloonde ontwikkeling. De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij wist in dit tijdperk haar positie sterker te maken door het langzamerhand aflossen harer obligatie-schuld, herinnering aan hare mislukte pogingen om Amsterdam in verbinding te brengen met de Unie ; de Stoomvaart Maatschappij Nederland door het afsluiten der mailcontracten met de regeering en het bouwen eener vloot van vrachtschepen ; ook de jongere maatschappijen kwamen langzamerhand sterker te staan ; weldra zou haar aantal nog uitgebreid worden door de oprichting der Zuid Amerika-lijn, die zich naar de la Plata-rivier richtte, en van de Java-Chma- Japanlijn. . , Zoo beschikte de amsterdamsche stoomvaart in het begin der twintigste eeuw over krachten, die voor de toekomst veel beloofden, maar nog veel meer hebben gebracht dan zich toen liet voorzien; aan den economischen opbloei van ons land inde nu volgende periode hebben deze maatschappijen een zeer belangrijk aandeel genomen. Maar zonder strijd ging dit niet; steeds talrijker werden de botsingen met buiten - landsche, vooral duitsche concurrenten ; soms scheen het alsof het vreemde kapitaal er in zou slagen, de nederlandsche ondernemingen onder zijn invloed te brengen. Geen wonder was het dan ook, dat eenerzijds deze laatste door maatregelen van allerlei aard, niet het minst door onderlinge aansluiting (de Nederlandsche Scheep - vaart-Unie), haar positie steviger zochten te maken. Ook de regeering toonde te begrijpen welke groote nationale belangen hierbij op het spel stonden, en verleende steun aan de nationale verbindings lijnen met het verre Oosten, met Zuid-Amerika en met Australië. Mede heeft zij dit bewezen door de herhaalde verbeteringen van het Noordzee-kanaal en de vergrooting van de IJmuider-sluizen. En hand in hand hiermede gaat de voortdurende uitbreiding van de haven van Amsterdam door de gemeente ! Dr. De Boer behandelt in dit tweede deel van zijn boek achtereenvolgens in chro - nologische volgorde, de geschiedenis van elk der amsterdamsche stoomvaart - maatschappijen afzonderlijk. Deze opvatting van zijn taak houdt verband met de opdracht die hij kreeg. Indien hij zich aan de groote lijnen had gehouden, dan zou het werk niet aan zijne eigenlijke bedoeling hebben voldaan. Zoowel door de groepee - ring der hoofdstukken, ‘als door verwijzing naar analoge gevallen, dooreen slotwoord en door aanwijzingen in het register heeft hij, zoover dit mogelijk was, licht laten vallen op de groote lijnen. Zes jaar lang heeft dr. De Boer aan dit boek gewerkt. Ik geloof dat hij er ver - dienstelijk werk mee heeft gedaan. Niet alleen uit historisch, wetenschappelijk oogpunt, maar ook in algemeenen zin. Want wie zijn boek leest, wie daaruit ervaart hoe de amsterdamsche reedprs niet die van de zeventiende, maar die van het laatste kwart der negentiende, een klein begin tot iets grootsch wisten te maken, die put daaruit de bl de overtuiging, of ziet haar versterkt, dat er ook thans nog voor ons land en ons volk, onze stad, eene toekomst is weggelegd mits wij durf en kracht toonen. j) e toekomst is aan 'de moedigen ! Ook thans nog, en ten allen tijde. Dat is de les die dit boek leert ! D. K. 3