Tekstweergave van GA-1922_MB009_00052
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Met
19
tot
13
stemmen
besloot
de
Raad
op
7
April
1897
nog
niet
de
lijnen
te
naasten,
maar
met
de
A.O.M.
en
den
heer
Sanders
te
onderhandelen
om
te
geraken
tot
een
defi
-
nitieve
oplossing
van
het
tramweg-vraagstuk.
J.
W.
E.
College
Zeemanskoop.
Het
was
in
het
begin
van
het
jaar
1822,
dat
een
achttiental
scheepskapiteins
op
de
gedachte
kwamen
een
zeemans-college
op
te
richten,
waar
ze
onder
gedachtenwisseling
over
de
belangen
van
de
zeevaart,
tevens
op
gepaste
wijze
wenschten
te
zorgen
voor
gebrekkige
en
hulpbehoevende
zeelieden,
hun
weduwen
en
onmondige
kinde
-
ren.
Zoo
luidde
de
aanhef
van
hun
eerste
reglement.
De
namen
dezer
stichters
van
Zeemanshoop,
waarvan
1
Mei
het
eeuwfeest
herdacht
werd,
zijn
:
H.
J.
Schimmel,
J.
Cremer,
J.
ïheunisse,
C.
F.
Jansen,
H.
J.
Bergveld,
N.
Herksen,
C.
J.
Jonker,
L.
Heyde,
D.
Grim,
J.
F.
R.
Precht,
J.
C,
I.udden,
B.
J.
Smeengh,
D.
J.
Bulsing,
JanE.de
Boer,
J.
Steffers,
J.
ten
Boekel
en
P.
C.
Staghouwer.
Vijftig
kapiteins,
die
varende
waren
en
vijftig
die
niet
meer
voeren,
vorm
-
den
het
college,
dat
destijds
wekelijks
bijeen
kwam
in
de,
thans
reeds
lang
verdwenen
Nieuwe
Stads-Herberg.
In
1828
kwam
men
ineen
huis
op
den
Buitenkant.
I.ater
werd
Zeemanshoop
gevestigd
in
het
gebouw
met
het
scheepje
op
het
dak
op
den
hoek
van
Dam
en
Kalverstraat,
dat
ook
al
afgebroken
is,
en
nu
heeft
het,
college
zijn
zetel
op
de
Heerengracht
472.
Reeds
een
jaar
na
de
oprichting
kon
het
college
geld
verzamelen,
om
weduwen
en
wee
-
zen
te
ondersteunen,
de
nagelaten
betrek
-
kingen
van
zeevarenden
omgekomen
bij
de
ramp
van'het
schip
de
Vrede.
In
1825
traden
de
zeelieden
van
Zeemans
-
koop
daadwerkelijk
op.
Een
ernstige
over
-
strooming
teisterde
Noordholland
en
onder
de
vlag
van
de
Zeemanshoop
met
het
anker,
als
symbocl
der
redding,
voeren
zij
over
het
overstroomde
land.
langs
vernielde
dijken
en
dammen,
zooveel
zij
konden,
redding
brengende.
Ter
gelegenheid
van
de
belgische
onlusten
liet
de
instelling
zich
weer
niet
onbetuigd.
Zij
bracht
f
12000
bijeen,
voor
welk
bedrag
ongeveer
450
zeelieden
voor
de
marine
aan
-
genomen
werden.
Toen
Van
Speyk
inde
lucht
vloog,
dreeg
Zeemanshoop
bij
aan
den
bouw
van
den
Van
Speyk-toren,
de
waarschuwende
vuurbaak
bij
Egmond.
Zooals
reeds
gezegd,
kwam
het
college
in
1828
ineen
huis
op
den
Buitenkant
en
ver
-
liet
het
de
kamer
inde
Stadsherberg.
Van
1863
tot
1914
betrok
het
college
het
eigen
gebouw
op
den
Dam.
Moeilijke
jaren
heeft
het
inde
eerste
vijftig
jaar
doorgemaakt.
Daarvan
getuigt
de
feest
-
rede,
welke
zijn
secretaris,
mr.
A.
Brugmans,
hield
bij
de
herdenking
van
het
gouden
feest.
Hij
herinnerde
aan
het
embargo,
dat
onze
scheepvaart
in
1832
trof
en
waardoor
de
uit
-
keeringen
met
een
kwart
werden
verminderd.
Een
maatschappij,
waarbij
een
lijfrente
aange
-
kocht
werd,
failleerde.
Zeemanshoop
zag
zijn
ondergang
naderen....
Een
onbekende
schonk
het
weldadig
fonds
echter
een
ton,
en
het
kon
weer
uitgaan
met
hulp
te
verleenen.
De
achttien
eenvoudige
schippers
hadden
inde
eerste
halve
eeuw
vèr
overeen
millioen
gulden
bijgedragen
tot
ondersteuning
van
hulpbehoevenden.
Zij
hadden
getoond
behalve
van
koersberekeningen
ook
verstand
te
hebben
van
de
sterfte-kansen
en
geboorte-tabellen.
Inden
loop
van
de
jaren
is
het
doel
van
het
college
wel
eens
gewijzigd.
Het
bekende
gebouw
werd
afgebroken;
het
scheepje
echter
bleef
behouden
en
ging
naar
de
roei-
en
zeilvereeniging
I.ocsdrecht.
Volgens
de
nieuwe
wet
is
de
taak
van
Zee
-
manshoop
nu
:
het
inrichten
en
in
standhouden
vaneen
bibliotheek
en
leeszaal
op
zeevaart
-
kundig
gebied;
het
verleenen
van
studiebeurzen
voor
opleiding
tot
de
zeevaart;
het
onder
-
steunen
van
onderzoekingen,
beloonen
van
uitvindingen,
uitloven
van
prijsvragen,
ten
nutte
der
zeevaart;
het
ondersteunen
van
instellingen
die
werkzaam
zijn
in
het
belang
van
de
zeevaart
of
van
zeevarenden,
daar
-
onder
begrepen
het
reddingswezen
bij
zee
-
rampen;
het
vestigen
van
eigen
instellingen,
met
betrekking
tot
de
zeevaart
en
het
houden
van
voordrachten,
het
uitgeven
van
geschriften
op
zeevaartkundig
gebied
en
het
stellen
daarvan.
Aldus
schrijft
het
Nieuws
van
den
Dag
van
27
April
1922
Ocht.
De
doorgang
bij
de
Spaarndammer
-
st’raat.
In
het
Polytechnisch
Weekblad
wijdt
de
heer
J.
D.
M.
Bardet,
ingenieur
bij
de
nederlandsche
Spoorwegen,
een
artikel
aan
den
nieuwen
doorgang
onder
den
spoorweg
Amsterdam
—Haarlem,
bij
het
Haarlemmer
-
plein.
Dit
werk
is
uitgevoerd
op
kosten
van
de
gemeente
door
de
Spoorwegmaatschappij.
De
wijdte
van
den
doorgang,
waar
lijn
5
van
de
Gemeentetram
onderdoor
zal
gaan,
bedraagt
16
M.
De
hoogte
is
4,20
M.
De
door
-
gang
snijdt
de
as
van
dèn
spoorweg
onder
een
hoek
van
47
graden.
Over
het
werk
schrijft
de
heer
Bardet
even
-
eens
een
artikel,
waarin
o.a.
bericht
wordt
dat
de
vleugelmuren,
welke
aan
het
uiteinde
in
ronde
torenvormige
pilasters
tot
7,20
-J-
A.P.
zijn
opgetrokken,
aan
de
vier
hoeken
dpor
den
beeldhouwer
Hildo
Krop
bekroond
zijn
met
modern
beeldhouwwerk
van
basaltlava,
waarin
Natuur
en
Arbeid
zijn
gesymboliseerd.
Bij
het
graafwerk
voor
de
eerste
periode
werd
gestuit
op
oud
zwaar
metselwerk
;
muren
van
2
M.
dikte
met
plaatselijke
verzwa
-
ringen
tot
4
M.
dikte
en
gefundeerd
op
ruim
44