Tekstweergave van GA-1922_MB009_00052

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM Met 19 tot 13 stemmen besloot de Raad op 7 April 1897 nog niet de lijnen te naasten, maar met de A.O.M. en den heer Sanders te onderhandelen om te geraken tot een defi - nitieve oplossing van het tramweg-vraagstuk. J. W. E. College Zeemanskoop. Het was in het begin van het jaar 1822, dat een achttiental scheepskapiteins op de gedachte kwamen een zeemans-college op te richten, waar ze onder gedachtenwisseling over de belangen van de zeevaart, tevens op gepaste wijze wenschten te zorgen voor gebrekkige en hulpbehoevende zeelieden, hun weduwen en onmondige kinde - ren. Zoo luidde de aanhef van hun eerste reglement. De namen dezer stichters van Zeemanshoop, waarvan 1 Mei het eeuwfeest herdacht werd, zijn : H. J. Schimmel, J. Cremer, J. ïheunisse, C. F. Jansen, H. J. Bergveld, N. Herksen, C. J. Jonker, L. Heyde, D. Grim, J. F. R. Precht, J. C, I.udden, B. J. Smeengh, D. J. Bulsing, JanE.de Boer, J. Steffers, J. ten Boekel en P. C. Staghouwer. Vijftig kapiteins, die varende waren en vijftig die niet meer voeren, vorm - den het college, dat destijds wekelijks bijeen kwam in de, thans reeds lang verdwenen Nieuwe Stads-Herberg. In 1828 kwam men ineen huis op den Buitenkant. I.ater werd Zeemanshoop gevestigd in het gebouw met het scheepje op het dak op den hoek van Dam en Kalverstraat, dat ook al afgebroken is, en nu heeft het, college zijn zetel op de Heerengracht 472. Reeds een jaar na de oprichting kon het college geld verzamelen, om weduwen en wee - zen te ondersteunen, de nagelaten betrek - kingen van zeevarenden omgekomen bij de ramp van'het schip de Vrede. In 1825 traden de zeelieden van Zeemans - koop daadwerkelijk op. Een ernstige over - strooming teisterde Noordholland en onder de vlag van de Zeemanshoop met het anker, als symbocl der redding, voeren zij over het overstroomde land. langs vernielde dijken en dammen, zooveel zij konden, redding brengende. Ter gelegenheid van de belgische onlusten liet de instelling zich weer niet onbetuigd. Zij bracht f 12000 bijeen, voor welk bedrag ongeveer 450 zeelieden voor de marine aan - genomen werden. Toen Van Speyk inde lucht vloog, dreeg Zeemanshoop bij aan den bouw van den Van Speyk-toren, de waarschuwende vuurbaak bij Egmond. Zooals reeds gezegd, kwam het college in 1828 ineen huis op den Buitenkant en ver - liet het de kamer inde Stadsherberg. Van 1863 tot 1914 betrok het college het eigen gebouw op den Dam. Moeilijke jaren heeft het inde eerste vijftig jaar doorgemaakt. Daarvan getuigt de feest - rede, welke zijn secretaris, mr. A. Brugmans, hield bij de herdenking van het gouden feest. Hij herinnerde aan het embargo, dat onze scheepvaart in 1832 trof en waardoor de uit - keeringen met een kwart werden verminderd. Een maatschappij, waarbij een lijfrente aange - kocht werd, failleerde. Zeemanshoop zag zijn ondergang naderen.... Een onbekende schonk het weldadig fonds echter een ton, en het kon weer uitgaan met hulp te verleenen. De achttien eenvoudige schippers hadden inde eerste halve eeuw vèr overeen millioen gulden bijgedragen tot ondersteuning van hulpbehoevenden. Zij hadden getoond behalve van koersberekeningen ook verstand te hebben van de sterfte-kansen en geboorte-tabellen. Inden loop van de jaren is het doel van het college wel eens gewijzigd. Het bekende gebouw werd afgebroken; het scheepje echter bleef behouden en ging naar de roei- en zeilvereeniging I.ocsdrecht. Volgens de nieuwe wet is de taak van Zee - manshoop nu : het inrichten en in standhouden vaneen bibliotheek en leeszaal op zeevaart - kundig gebied; het verleenen van studiebeurzen voor opleiding tot de zeevaart; het onder - steunen van onderzoekingen, beloonen van uitvindingen, uitloven van prijsvragen, ten nutte der zeevaart; het ondersteunen van instellingen die werkzaam zijn in het belang van de zeevaart of van zeevarenden, daar - onder begrepen het reddingswezen bij zee - rampen; het vestigen van eigen instellingen, met betrekking tot de zeevaart en het houden van voordrachten, het uitgeven van geschriften op zeevaartkundig gebied en het stellen daarvan. Aldus schrijft het Nieuws van den Dag van 27 April 1922 Ocht. De doorgang bij de Spaarndammer - st’raat. In het Polytechnisch Weekblad wijdt de heer J. D. M. Bardet, ingenieur bij de nederlandsche Spoorwegen, een artikel aan den nieuwen doorgang onder den spoorweg Amsterdam —Haarlem, bij het Haarlemmer - plein. Dit werk is uitgevoerd op kosten van de gemeente door de Spoorwegmaatschappij. De wijdte van den doorgang, waar lijn 5 van de Gemeentetram onderdoor zal gaan, bedraagt 16 M. De hoogte is 4,20 M. De door - gang snijdt de as van dèn spoorweg onder een hoek van 47 graden. Over het werk schrijft de heer Bardet even - eens een artikel, waarin o.a. bericht wordt dat de vleugelmuren, welke aan het uiteinde in ronde torenvormige pilasters tot 7,20 -J- A.P. zijn opgetrokken, aan de vier hoeken dpor den beeldhouwer Hildo Krop bekroond zijn met modern beeldhouwwerk van basaltlava, waarin Natuur en Arbeid zijn gesymboliseerd. Bij het graafwerk voor de eerste periode werd gestuit op oud zwaar metselwerk ; muren van 2 M. dikte met plaatselijke verzwa - ringen tot 4 M. dikte en gefundeerd op ruim 44