Tekstweergave van GA-1922_MB009_00051

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM lichting van den heer C. B. Posthumus Meyjes, die stellig daarmede de aanwezigen bijzonder aan zich verplicht heeft. De merkwaardige glazen 'van 1555 met zijn schitterende har - monische kleuren, tien jaar geleden zorgvuldig gerestaureerd door den glasbrander Jan Schouten, Jde, miséricordes' inj de \koorstallen met hun profane voorstellingen in houtsnij - werk, de grafmonumenten van Van Heems - kerk, Sweers, Vander Hulst e.a.Jde hamburger kapel, de uit den fNieuwezijds kapel over - gebrachte tochtportalen met hun getordeerde pilasters, de Ijzeren Kapel, de oude huis - zitten-kapel het tegenwoordige kantoor van kerkmeesteren met zijn rococo or - namentatie en oude schilderijen, kortom alles wat in het kerkgebouw hetzij belangrijk of merkwaardig is, kon goed en nauwkeurig bezichtigd worden, ook de architectuur van het gebouw zelf, die niet naliet, op mij althans, in sommige opzichten een eenigszins onbe - holpen indruk te maken, wat toe te schrijven is deels aan de uitbreidingen gegeven aan de oudste kerk reeds inde middeleeuwen, deels aan de onderscheidene stijlen, waarin preek - stoel, koorhek, monumenten en wat dies meer zij, zijn uitgevoerd, bovendien niet steeds in superieure technische vaardigheid. Begonnen en besloten werd de excursie door orgelspel op het orgel van Chr. Vatter te Hannover uit 1724 —1726, waarbij de organist, de heer C. Pameyer, gelegenheid had dooreen goed voorbereide registratie te doen uitkomen de loffelijke eigenschappen van het instrument in onderscheidene geluids-com - binaties. J.W.E. De Onafhankelijkheids-vlag op den Westertoren. De heer B. de Ridder te Amsterdam schreef in het Nieuws van den Dag van 3 April j.l. (Av.) ; „Neen, het was niet de gewone neder - landsche driekleur, die daar Zaterdag, frank en vrij, boven de Keizerskroon van den Westertoren wapperde. Het was de amster - damsche Vrijheidsvlag, de Onaf hankelij k - heids-vlag. „Tijdens de Onafhankelijkheids-feesten m 19x3 werd door de Vereeniging Volksweer - baarheid deze zeer fraaie zijden néderlandsche vlag met herkenningsteeken de neder - landsche Leeuw in goud er op geborduurd eensdeels aangeboden aan den burgemeester van ’s Rijks hoofdstad, om ze in vredestijd bij groote nationale feestdagen van den Wester - toren te laten wapperen en anderdeels aan den generaal-majoor. Commandant van de Stelling van Amsterdam, om ze aldaar te doen hijschen als het land gevaar dreigt, ten' teeken, dat alle Nederlanders zich om de vlag moeten scharen om het Vaderland te verdedigen. „De aanbieding vond toen plaats op het terrein achter het Rijksmuseum, en vandaar werd toen de vlag, onder groot eerbetoon in triomph, dooreen grooten stoet naar de Westermarkt gedragen. Onder het beieren der klokken en het zingen van vaderlandsche liederen werd toen de vlag op den toren geheschen. Nog zie ik ze staan, die duizenden en duizenden, opwaarts blikkend naar het haantje van den Westertoren, op dien schoonen Donderdagmiddag van den nden September 1913. Toen herdachten wij het herstel van Neerlands onafhankelijkheid. Thans, op dezen Geuzendag 1 April 1922, herdenken wijde grondlegging onzer onafhankelijkheid. En ik dank het Stadsbestuur, dat het op dezen nationalen feestdag gemeend heeft de On - afhankelijkheids-vlag te moeten hijschen. Een schooner gelegenheid bestond er tot op heden niet.” Omnibussen. Het Handelsblad van 3 April bracht in herinnering, dat het dien dag een halve eeuw geleden was, dat de eerste omnibus in onze stad in exploitatie kwam : de lijn Dam—Plantage. Enkele dagen vóór den derden April had het comité van toezicht per annonce inde dagbladen bekend genaakt, dat omni - bussen zouden gaan rijden en Wel op elk heel uur van ’s ochtends 9 uur tot ’s avonds 10 uur, één van den Dam en één van de Muiderpoort. beiden langs de Botermarkt (het tegenwoordige Rembrandtplein). Het tarief was 15 cent ~per rit en per per - soon”. Abonnementskaartjes werden uitge - geven a 10 cent bij minstens 25 tegelijk. Het was, voor onze tegenwoordige begrippen, nog maar een heel primtieve verbinding, dat eerste stadslijntje, dat nog niet op vaste sporen reed, maar het is toch het begin geweest van het tegenwoordige tramnet . Uit dezen dienst is geworden de Amster - damsche Omnibus-Maatschappij , welke de con - cessies verkreeg voor de tramlijnen. Die concessies hebben in later jaren stof geboden voor heel wat discussies. Juist op den dag, dat het een kwart eeuw was geleden, dat de eerste omnibus is gaan rijden, dus op 3 April 1897, verscheen een agenda voor een raadszitting, waarop o.a. voorkwam : „Adres van den heer T. Sanders, civiel- en bouw - kundig ingenieur alhier, waarbij hij concessies vraagt voor den aanleg en de exploitatie eener ceintuur-trambaan met zijtakken, een verzoek van de heeren Bos en Kissmg voor concessies tot aanleg en exploitatie van gas - trams en voorts verschillende adressen ver - zoekende uitbreiding van het tramnet . lu die dagen werd een felle strijd gevoerd over de stadslijnen en bijna dageüjks zag men inde bladen stukken, gewijd aan de tram - quaestie. De strijd liep vooral over de naasting van de lijnen en de electrificatie van het net. De naasting is in April 1897 nog niet door den Raad goedgekeurd, de electrificatie is eerst veel later gekomen. 43