Tekstweergave van GA-1922_MB009_00051
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
lichting
van
den
heer
C.
B.
Posthumus
Meyjes,
die
stellig
daarmede
de
aanwezigen
bijzonder
aan
zich
verplicht
heeft.
De
merkwaardige
glazen
'van
1555
met
zijn
schitterende
har
-
monische
kleuren,
tien
jaar
geleden
zorgvuldig
gerestaureerd
door
den
glasbrander
Jan
Schouten,
Jde,
miséricordes'
inj
de
\koorstallen
met
hun
profane
voorstellingen
in
houtsnij
-
werk,
de
grafmonumenten
van
Van
Heems
-
kerk,
Sweers,
Vander
Hulst
e.a.Jde
hamburger
kapel,
de
uit
den
fNieuwezijds
kapel
over
-
gebrachte
tochtportalen
met
hun
getordeerde
pilasters,
de
Ijzeren
Kapel,
de
oude
huis
-
zitten-kapel
het
tegenwoordige
kantoor
van
kerkmeesteren
met
zijn
rococo
or
-
namentatie
en
oude
schilderijen,
kortom
alles
wat
in
het
kerkgebouw
hetzij
belangrijk
of
merkwaardig
is,
kon
goed
en
nauwkeurig
bezichtigd
worden,
ook
de
architectuur
van
het
gebouw
zelf,
die
niet
naliet,
op
mij
althans,
in
sommige
opzichten
een
eenigszins
onbe
-
holpen
indruk
te
maken,
wat
toe
te
schrijven
is
deels
aan
de
uitbreidingen
gegeven
aan
de
oudste
kerk
reeds
inde
middeleeuwen,
deels
aan
de
onderscheidene
stijlen,
waarin
preek
-
stoel,
koorhek,
monumenten
en
wat
dies
meer
zij,
zijn
uitgevoerd,
bovendien
niet
steeds
in
superieure
technische
vaardigheid.
Begonnen
en
besloten
werd
de
excursie
door
orgelspel
op
het
orgel
van
Chr.
Vatter
te
Hannover
uit
1724
—1726,
waarbij
de
organist,
de
heer
C.
Pameyer,
gelegenheid
had
dooreen
goed
voorbereide
registratie
te
doen
uitkomen
de
loffelijke
eigenschappen
van
het
instrument
in
onderscheidene
geluids-com
-
binaties.
J.W.E.
De
Onafhankelijkheids-vlag
op
den
Westertoren.
De
heer
B.
de
Ridder
te
Amsterdam
schreef
in
het
Nieuws
van
den
Dag
van
3
April
j.l.
(Av.)
;
„Neen,
het
was
niet
de
gewone
neder
-
landsche
driekleur,
die
daar
Zaterdag,
frank
en
vrij,
boven
de
Keizerskroon
van
den
Westertoren
wapperde.
Het
was
de
amster
-
damsche
Vrijheidsvlag,
de
Onaf
hankelij
k
-
heids-vlag.
„Tijdens
de
Onafhankelijkheids-feesten
m
19x3
werd
door
de
Vereeniging
Volksweer
-
baarheid
deze
zeer
fraaie
zijden
néderlandsche
vlag
met
herkenningsteeken
de
neder
-
landsche
Leeuw
in
goud
er
op
geborduurd
eensdeels
aangeboden
aan
den
burgemeester
van
’s
Rijks
hoofdstad,
om
ze
in
vredestijd
bij
groote
nationale
feestdagen
van
den
Wester
-
toren
te
laten
wapperen
en
anderdeels
aan
den
generaal-majoor.
Commandant
van
de
Stelling
van
Amsterdam,
om
ze
aldaar
te
doen
hijschen
als
het
land
gevaar
dreigt,
ten'
teeken,
dat
alle
Nederlanders
zich
om
de
vlag
moeten
scharen
om
het
Vaderland
te
verdedigen.
„De
aanbieding
vond
toen
plaats
op
het
terrein
achter
het
Rijksmuseum,
en
vandaar
werd
toen
de
vlag,
onder
groot
eerbetoon
in
triomph,
dooreen
grooten
stoet
naar
de
Westermarkt
gedragen.
Onder
het
beieren
der
klokken
en
het
zingen
van
vaderlandsche
liederen
werd
toen
de
vlag
op
den
toren
geheschen.
Nog
zie
ik
ze
staan,
die
duizenden
en
duizenden,
opwaarts
blikkend
naar
het
haantje
van
den
Westertoren,
op
dien
schoonen
Donderdagmiddag
van
den
nden
September
1913.
Toen
herdachten
wij
het
herstel
van
Neerlands
onafhankelijkheid.
Thans,
op
dezen
Geuzendag
1
April
1922,
herdenken
wijde
grondlegging
onzer
onafhankelijkheid.
En
ik
dank
het
Stadsbestuur,
dat
het
op
dezen
nationalen
feestdag
gemeend
heeft
de
On
-
afhankelijkheids-vlag
te
moeten
hijschen.
Een
schooner
gelegenheid
bestond
er
tot
op
heden
niet.”
Omnibussen.
Het
Handelsblad
van
3
April
bracht
in
herinnering,
dat
het
dien
dag
een
halve
eeuw
geleden
was,
dat
de
eerste
omnibus
in
onze
stad
in
exploitatie
kwam
:
de
lijn
Dam—Plantage.
Enkele
dagen
vóór
den
derden
April
had
het
comité
van
toezicht
per
annonce
inde
dagbladen
bekend
genaakt,
dat
omni
-
bussen
zouden
gaan
rijden
en
Wel
op
elk
heel
uur
van
’s
ochtends
9
uur
tot
’s
avonds
10
uur,
één
van
den
Dam
en
één
van
de
Muiderpoort.
beiden
langs
de
Botermarkt
(het
tegenwoordige
Rembrandtplein).
Het
tarief
was
15
cent
~per
rit
en
per
per
-
soon”.
Abonnementskaartjes
werden
uitge
-
geven
a
10
cent
bij
minstens
25
tegelijk.
Het
was,
voor
onze
tegenwoordige
begrippen,
nog
maar
een
heel
primtieve
verbinding,
dat
eerste
stadslijntje,
dat
nog
niet
op
vaste
sporen
reed,
maar
het
is
toch
het
begin
geweest
van
het
tegenwoordige
tramnet
.
Uit
dezen
dienst
is
geworden
de
Amster
-
damsche
Omnibus-Maatschappij
,
welke
de
con
-
cessies
verkreeg
voor
de
tramlijnen.
Die
concessies
hebben
in
later
jaren
stof
geboden
voor
heel
wat
discussies.
Juist
op
den
dag,
dat
het
een
kwart
eeuw
was
geleden,
dat
de
eerste
omnibus
is
gaan
rijden,
dus
op
3
April
1897,
verscheen
een
agenda
voor
een
raadszitting,
waarop
o.a.
voorkwam
:
„Adres
van
den
heer
T.
Sanders,
civiel-
en
bouw
-
kundig
ingenieur
alhier,
waarbij
hij
concessies
vraagt
voor
den
aanleg
en
de
exploitatie
eener
ceintuur-trambaan
met
zijtakken,
een
verzoek
van
de
heeren
Bos
en
Kissmg
voor
concessies
tot
aanleg
en
exploitatie
van
gas
-
trams
en
voorts
verschillende
adressen
ver
-
zoekende
uitbreiding
van
het
tramnet
.
lu
die
dagen
werd
een
felle
strijd
gevoerd
over
de
stadslijnen
en
bijna
dageüjks
zag
men
inde
bladen
stukken,
gewijd
aan
de
tram
-
quaestie.
De
strijd
liep
vooral
over
de
naasting
van
de
lijnen
en
de
electrificatie
van
het
net.
De
naasting
is
in
April
1897
nog
niet
door
den
Raad
goedgekeurd,
de
electrificatie
is
eerst
veel
later
gekomen.
43