Tekstweergave van GA-1922_MB009_00036
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
werd
de
jonge
Maatschappij
niet
gespaard.
Doch
de
bezwaren
werden
overwonnen,
ook
dank
zij
de
krachtige
medewerking
van
den
Eere-voorzitter,
die
geregeld
de
vergaderingen
van
Commissarissen
bij
woon
de,
en
door
het
geven
van
rentelooze
voor
-
schotten
de
uitbreiding
der
vloot
bevorderde.
Toen
de
Prins
in
het
voorjaar
van
1879
overleed,
was
de
Maatschappij
de
eerste
moeilijke
jaren
te
boven.
Inde
voorrede
betuigt
dr.
De
Boer
dank
aan
den
heer
G.
D.
Bom
H.Gzn.,
die
het
eerst
de
gedachte
aan
eene
uitgave
als
deze
heeft
uitgesproken
en
op
menig
punt
den
schrijver
heeft
voorgelicht.
Aan
hem
is
ook
een
groot
deel
van
het
materiaal,
dat
voor
de
verluchting
van
het
rijk
geïllustreerde
boek
gebezigd
is,
te
danken.
Naast
de
illustratie,
moet
nog
de
bijzonder
fraaie
band
worden
genoemd.
En
ook
geloof
ik
niet
te
veel
te
zeggen,
wanneer
ik
beweer,
dat
aan
de
uitvoering
van
het
boek
als
drukwerk
bijzondere
zorg
is
besteed.
Het
is
met
een
fraaie,
duidelijke
letter
op
deugdelijk
papier
gedrukt.
De
bladspiegels
maken
een
rustigen
indruk.
In
één
woord;
de
uitgevers
hebben,
in
samenwerking
met
den
drukker,
een
werk
geleverd,
dat
de
nederlandsche
boekdrukkunst
eer
aandoet.
Het
tweede
deel
zal
de
geschiedenis
der
amsterdamsche
stoomvaart
behandelen
sinds
de
opening
van
het
Noordzeekanaal
in
1876.
Het
is
reeds
ter
perse,
en
zal,
naar
verwacht
mag
worden,
binnen
kort
verschijnen.
Dr.
De
Boer
zal
dan
een
werk
hebben
geleverd,
dat
een
voorbeeld
mag
genoemd
worden
van
degelijke
en
tegelijk
frissche
bewerking
vaneen
uit
den
aard
der
zaak
op
het
eerste
gezicht
ietwat
droog
lijkend
onderwerp.
Joh.
C.
B.
LANGS
DEN
WEG
Voordracht
van
den
heer
A.
W.
Weiss
-
man.
De
voordracht
van
Amsterdam
toen
ik
nog
jong
was,
die
de
heer
A.
W.
Weissman
op
Dinsdagavond
21
Maart
11.
voor
de
leden
van
ons
Genootschap,
hunne
dames
en
andere
introducés
hield,
is
een
groot
succes
gewor
-
den
.
een
succes
inde
eerste
plaats
voor
den
heer
Weissman
zelf,
maar
daarnaast
voor
ons
bestuur
dat
hem
uitnoodigde.
De
benedenzaal
van
het
Stedelijk
Museum
was
geheel
gevuld
met
een
belangstellend
publiek,
dat
met
groote
aandacht,
met
blijde
teekenen
van
herkenning
vaak,
de
interes
-
sante
serie
lichtbeelden
volgde,
en
met
blijk
-
baar
genoegen
luisterde
naar
de
gezellige
causerie,
die
de
heer
Weissman
er
bij
ten
beste
gaf.
Wat
is
Amsterdam
inde
laatste
vijftig
jaar
radicaal
veranderd!
Dat
zal
wel
de
hoofd
-
indruk
zijn
geweest
dien
de
meeste
hoorders
mee
naar
huis
hebben
genomen.
Het
is
eene
verandering
die
misschien
wel
het
best.
het
scherpst,
gekarakteriseerd
is
dooreen
der
eerste
lichtbeelden
en
de
photo
van
de
toe
-
slede.
Stel
daar
nu
eens
naast
de
electrische
trams
en
vooral
de
auto’s
van
thans
1
Wij
kunnen
er
niet
aan
denken
een
ge
-
regeld
en
volledig
overzicht
te
geven
van
alles
wat
wij
zagen
en
hoorden.
Daarom
alleen
maar
eene
aanduiding
ervan.
Amsterdamwas
een
menschenleeftijd
ge
-
leden
nog
in
zijne
oude
bolwerken
besloten,
ofschoon
de
muren
grootendeels
waren
af
-
gebroken.
Op
bijna
alle
bolwerken
stonden
korenmolens.
Bij
de
Willemspoort
was
het
station
van
den
Hollandschen
Ijzeren
Spoor
-
weg,
een
gebouw
in
klassieken
stijl.
Verma
-
kelijk
was
het
den
heer
Weissman
te
hcoren
vertellen
hoe
primitief
het
toen
toeging
bij
het
vertrek
vaneen
trein.
De
Buitensingel,
naar
de
Leidschepcort
toe,
was
bezet
met
kleine
optrekjes.
Het
Vondelpark
was
pas
aangelegd
en
nog
weinig
schaduwrijk.
Op
het
Leidscheplein
stond
de
„houten
kast”
de
Stadsschouwburg.
Deze
was
aanvankelijk
na
den
brand
van
den
schouwburg
op
de
Keizersgracht
opgericht
als
tijdelijk
hulp
-
gebouw.
Later
is
ze
met
een
steenen
mantel
omgeven.
Men
vertoonde
er
vcoral
balletten.
Tegenover
den
schouwburg,
ter
plaatse
waar
nu
ongeveer
Hirsch
staat,
was
het
Café
du
Théatre,
waar
de
tooneelspelers
verkeerden.
De
laatsten
bezochten
ook
nog
een
ander
koffiehuis,
dat
de
Drie
Kolommen
heette
en
aan
het
Leidscheplein
bij
de
Baangracht
gevestigd
was,
dicht
bij
de
tconeeldeur
van
den
Stadsschouwburg.
De
muzikanten
van
den
Stadsschouwburg
waren
daar
als
kind
aan
huis,
en
er
ging
een
verhaal
vaneen
paukenist,
die
de
vele
maten
rust,
welke
zijn
partij
vaak
had,
gebruikte
cm
gauw
een
hartversterking
inde
Drie
Kolommen
te
nemen,
om
weer
aan
zijne
pauken
te
staan,
als
hij
ze,
volgens
de
partituur,
moest
laten
hoeren.
Ter
plaatse
waar
nu
het
Gymnasium
staat
ongeveer
was
toen
de
aschbergplaats
en
de
stallen.
Verderop
was
de
vermaarde
schouw
-
burg
van
Grader,
waar
Zondagsavond
de
romantische
tooneelstukken
vertoond
werden,
die
de
dienstboden
en
hare
vrijers
tot
tranen
28