Tekstweergave van GA-1922_MB009_00036

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM werd de jonge Maatschappij niet gespaard. Doch de bezwaren werden overwonnen, ook dank zij de krachtige medewerking van den Eere-voorzitter, die geregeld de vergaderingen van Commissarissen bij woon de, en door het geven van rentelooze voor - schotten de uitbreiding der vloot bevorderde. Toen de Prins in het voorjaar van 1879 overleed, was de Maatschappij de eerste moeilijke jaren te boven. Inde voorrede betuigt dr. De Boer dank aan den heer G. D. Bom H.Gzn., die het eerst de gedachte aan eene uitgave als deze heeft uitgesproken en op menig punt den schrijver heeft voorgelicht. Aan hem is ook een groot deel van het materiaal, dat voor de verluchting van het rijk geïllustreerde boek gebezigd is, te danken. Naast de illustratie, moet nog de bijzonder fraaie band worden genoemd. En ook geloof ik niet te veel te zeggen, wanneer ik beweer, dat aan de uitvoering van het boek als drukwerk bijzondere zorg is besteed. Het is met een fraaie, duidelijke letter op deugdelijk papier gedrukt. De bladspiegels maken een rustigen indruk. In één woord; de uitgevers hebben, in samenwerking met den drukker, een werk geleverd, dat de nederlandsche boekdrukkunst eer aandoet. Het tweede deel zal de geschiedenis der amsterdamsche stoomvaart behandelen sinds de opening van het Noordzeekanaal in 1876. Het is reeds ter perse, en zal, naar verwacht mag worden, binnen kort verschijnen. Dr. De Boer zal dan een werk hebben geleverd, dat een voorbeeld mag genoemd worden van degelijke en tegelijk frissche bewerking vaneen uit den aard der zaak op het eerste gezicht ietwat droog lijkend onderwerp. Joh. C. B. LANGS DEN WEG Voordracht van den heer A. W. Weiss - man. De voordracht van Amsterdam toen ik nog jong was, die de heer A. W. Weissman op Dinsdagavond 21 Maart 11. voor de leden van ons Genootschap, hunne dames en andere introducés hield, is een groot succes gewor - den . een succes inde eerste plaats voor den heer Weissman zelf, maar daarnaast voor ons bestuur dat hem uitnoodigde. De benedenzaal van het Stedelijk Museum was geheel gevuld met een belangstellend publiek, dat met groote aandacht, met blijde teekenen van herkenning vaak, de interes - sante serie lichtbeelden volgde, en met blijk - baar genoegen luisterde naar de gezellige causerie, die de heer Weissman er bij ten beste gaf. Wat is Amsterdam inde laatste vijftig jaar radicaal veranderd! Dat zal wel de hoofd - indruk zijn geweest dien de meeste hoorders mee naar huis hebben genomen. Het is eene verandering die misschien wel het best. het scherpst, gekarakteriseerd is dooreen der eerste lichtbeelden en de photo van de toe - slede. Stel daar nu eens naast de electrische trams en vooral de auto’s van thans 1 Wij kunnen er niet aan denken een ge - regeld en volledig overzicht te geven van alles wat wij zagen en hoorden. Daarom alleen maar eene aanduiding ervan. Amsterdamwas een menschenleeftijd ge - leden nog in zijne oude bolwerken besloten, ofschoon de muren grootendeels waren af - gebroken. Op bijna alle bolwerken stonden korenmolens. Bij de Willemspoort was het station van den Hollandschen Ijzeren Spoor - weg, een gebouw in klassieken stijl. Verma - kelijk was het den heer Weissman te hcoren vertellen hoe primitief het toen toeging bij het vertrek vaneen trein. De Buitensingel, naar de Leidschepcort toe, was bezet met kleine optrekjes. Het Vondelpark was pas aangelegd en nog weinig schaduwrijk. Op het Leidscheplein stond de „houten kast” de Stadsschouwburg. Deze was aanvankelijk na den brand van den schouwburg op de Keizersgracht opgericht als tijdelijk hulp - gebouw. Later is ze met een steenen mantel omgeven. Men vertoonde er vcoral balletten. Tegenover den schouwburg, ter plaatse waar nu ongeveer Hirsch staat, was het Café du Théatre, waar de tooneelspelers verkeerden. De laatsten bezochten ook nog een ander koffiehuis, dat de Drie Kolommen heette en aan het Leidscheplein bij de Baangracht gevestigd was, dicht bij de tconeeldeur van den Stadsschouwburg. De muzikanten van den Stadsschouwburg waren daar als kind aan huis, en er ging een verhaal vaneen paukenist, die de vele maten rust, welke zijn partij vaak had, gebruikte cm gauw een hartversterking inde Drie Kolommen te nemen, om weer aan zijne pauken te staan, als hij ze, volgens de partituur, moest laten hoeren. Ter plaatse waar nu het Gymnasium staat ongeveer was toen de aschbergplaats en de stallen. Verderop was de vermaarde schouw - burg van Grader, waar Zondagsavond de romantische tooneelstukken vertoond werden, die de dienstboden en hare vrijers tot tranen 28