Tekstweergave van GA-1921_MB008_00060
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
„Het
systematisch
woningonderzoek,
dat
door
de
Woningdienst
werd
ingcsteld,
moet
helaas
niet
dienen
om
deze
stadwijk
weder
in
eere
te
herstellen,
veeleer
is
het
de
bedoeling
om
aan
te
toonen
dat
er
van
herstel
van
de
Jordaan
geen
sprake
meer
kan
zijn,
maar
dat
hij
moet
worden
opgeofferd
als
woonbuurt.
Steeds
meer
en
meer
wordt
zij
aan
de
industrie
prijsgegeven.
„Ik
wil
hiertegenover
hopen,
dat
het
met
de
Jordaan
zal
gaan
als
het
met
zoovele
mooie
oude
huizen
is
gegaan
:
na
lange
jaren
van
verwaarloozing
gaan
plots
der
overheid
de
oogen
open
en
wordt
tot
herstelling
over
-
gegaan.
Misschien
beleef
ik
zelfs
den
tijd
nog,
dat
men
de
jammerlijk
gedempte
grachten,
voor
zoover
de
omstandigheden
dit
zullen
toelaten,
weder
opgraaft
en
dat
men
de
Jor
-
daan
weder
in
oude
luister
herstellen
zal.
Niet
is
het
daartoe
noodig,
dat
de
helaas
zeer
vele
slechte
woningen
behouden
blijven,
die
er
thans
worden
aangetroffen.
Sloopt
men
de
inpandig
gelegenen
weg
en
verbetert
men
die
welke
aan
straten
en
grachten
uit
-
komen,
dan
is
er
van
de
Jordaan
nog
best
wat
te
maken'".
J.
W.
E.
De
haven
van
IJmuiden.
Het
Nedev
-
landsch
Fabrikaat
schrijft
:
„Het
is
„een
merkwaardige
tegenstelling,
die
aan
de
haven
van
Hoek
van
Holland
met
haar
sterker
verkeer
een
veel
minder
omvangrijke
uitrusting
gaf
dan
aan
de
ijmuider
haven.
Het
ontbreken
vaneen
natuurlijken
waterweg
tusschen
Amsterdam
en
de
Noordzee
is
daarvan
de
verklaring;
het
in
1876
geopende
Noordzeekanaal
eischte
de
verdediging
van
den
ingang
met
sluizen,
welker
doorvaartwijdte
en
diepte,
onder
den
invloed
der
zich
steeds
uitbreidende
grootte
van
oceaanschepen,
reeds
herhaaldelijk
uit
-
bouw
eischte.
Bouwde
men
eerst
een
kleine
sluis
van
69
bij
12
Meter
met
5,24
M.
diepgang,
aldra
was
een
groote
sluis
van
119
bij
18
M.
met
8
M.
diepgang
noodig
;
toen
volgde
een
grootere
sluis
van
225
bij
25
M.
met
10,15
M.
diepgang,
en
thans
is
een
aanvang
gemaakt
met
den
bouw
vaneen
sluis,
die
400
M.
lang,
50
M.
breed
en
15
M.
beneden
N.
A.
P.
diep
zal
zijn.
In
1906
was
het
grootste
schip
der
wereld
nog
216
M.
lang
en
23
M.
breed,
maar
in
1915
was
dit
schip
reeds
nr.
16
van
de
ranglijst,
en
zijn
inhoud
(23800
ton)
over
-
troffen
met
32200
ton
door
de
Bismarck
(56000
ton).
„De
bouw
der
nieuwe
sluis,
die
een
vijftal
jaren
zal
duren,
is
erop
berekend,
dat
zelfs
een
(vooralsnog
denkbeeldig)
schip
van
100000
ton
(40
M.
breed
en
14
M.
diep)
zou
kunnen
schutten.
Om
een
ruimen
haven-ingang
te
verkrijgen,
heeft
men
benoorden
het
fort
een
toegang
met
een
straal
van
pl.m.
3000
M.
geprojecteerd,
in
verband
waarmee
het
Rijk
in
1919
200
H.A.
grond
tusschen
Wijk
aan
Zee
en
IJmuiden
heeft
aangekocht.
„De
nabije
ligging
van
het
in
aanbouw
zijnd
hoogovenbedrijf
doet
vermoeden,
dat
de
omliggende
terreinen
mettertijd
industrieele
beteekenis
zullen
krijgen
waarop
gerekend
is
met
het
ontwerpen
van
binnenvaart-wegen
en
spoorweg-verbindingen.
)
„Om
ecnig
denkbeeld
te
geven
van
den
omvang
dezer,
bij
voltooiing
grootste
der
wereld
zijnde
sluiswerkon,
kan
dienen
dat
volgens
een
raming
van
jhr.
ir.
Van
Panhuys,
den
bouwkundigen
leider,
per
week
80
a
100000
M
3
grond
zullen
worden
verwerkt,
die,
ten
gerieve
van
's
lands
hoofdstad
benut,
daar
een
grondsverhooging
van
if
a
2
H.A.
pèr
week
kunnen
vormen.
Men
zal
die
ge
-
weldige
hoeveelheden
vervoeren
met
sleep
-
treinen,
die
tot
1100
M
3
grond
kunnen
bergen.
De
bouwmaterialen
voor
deze
sluis
-
werken
beslaan,
behalve
de
sluisdeuren
en
bewegings-inrichtingen,
600000
ton,
rerwijl
een
havenruimte
van
4
H
A.
noodig
is
om
den
aanvoer
van
materialen
te
regelen,
zoomede
aanleg
van
sporen
en
ojoslagplaats
voor
cement,
betonmengers
e.d.
De
bouw
der
sluis
zal
geschieden
volgens
de
natte
of
caisson-methode,
de
bediening
zal
geschieden
door
schuif-
of
roldeuren.
„Met
den
bouw
dezer
nieuwe
sluis
treedt
IJmuiden,
beter
gezegd
Amsterdam
op
fiere
wijze
tegemoet
aan
de
steeds
grooter
wordende
scheeps-af
metingen,
waaraan
ook
onze
neder
-
landsche
reederijen
hebben
meegedaan,
bewijs
het
percentage
van
die
stijging
tusschen
1911
en
1919
;
bij
de
Koninklijke
Hollandsche
Lloyd
met
156
pet.
;
de
West-Xndische
Mail
-
dienst
met
75
pet.
de
Koninklijke
Stoomboot
Maatschappij
ij
met
117
pet.
enz.”
J.
W.
E.
OUD
EN
NIEUW
UIT
AMSTERDAM’S
VERLEDEN
Prijsvraag
overeen
bibliographie
be
-
treffende
DE
GESCHIEDENIS
DER
JODEN
in
Nederland.
Het
Genootschap
voor
de
joodsche
Wetenschap
in
Nederland,
ge
-
vestigd
te
Amsterdam,
vraagt
eene
Biblio
-
graphie
betreffende
de
geschiedenis
der
Joden
in
Nederland.
Bedoeld
wordt
niet
alleen
eene
opsomming
van
boeken
en
artikelen
over
de
geschiedenis
der
Joden
in
Nederland,
maar
ook
van
het
gedrukte
bronnenmateriaal
voor
die
ge
-
schiedenis,
als
resoluties,
pamfletten,
gelegen
-
heidsgeschriften,
reglementen
en
dergelijke,
inden
meest
uitgebreiden
zin.
De
indeeling
en
rubriceering
is
geheel
vrij,
mits
ingericht
naar
een
doorzichtig
schema,
dat
ineen
inleidend
woord
worde
uiteengezet.
Terwijl
opgaven
van
biographieën
van
Joden,
die
in
Nederland
een
rol
hebben
ge
-
speeld,
mede
wordt
bedoeld,
behoeven
hier.
52