Tekstweergave van GA-1921_MB008_00060

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM „Het systematisch woningonderzoek, dat door de Woningdienst werd ingcsteld, moet helaas niet dienen om deze stadwijk weder in eere te herstellen, veeleer is het de bedoeling om aan te toonen dat er van herstel van de Jordaan geen sprake meer kan zijn, maar dat hij moet worden opgeofferd als woonbuurt. Steeds meer en meer wordt zij aan de industrie prijsgegeven. „Ik wil hiertegenover hopen, dat het met de Jordaan zal gaan als het met zoovele mooie oude huizen is gegaan : na lange jaren van verwaarloozing gaan plots der overheid de oogen open en wordt tot herstelling over - gegaan. Misschien beleef ik zelfs den tijd nog, dat men de jammerlijk gedempte grachten, voor zoover de omstandigheden dit zullen toelaten, weder opgraaft en dat men de Jor - daan weder in oude luister herstellen zal. Niet is het daartoe noodig, dat de helaas zeer vele slechte woningen behouden blijven, die er thans worden aangetroffen. Sloopt men de inpandig gelegenen weg en verbetert men die welke aan straten en grachten uit - komen, dan is er van de Jordaan nog best wat te maken'". J. W. E. De haven van IJmuiden. Het Nedev - landsch Fabrikaat schrijft : „Het is „een merkwaardige tegenstelling, die aan de haven van Hoek van Holland met haar sterker verkeer een veel minder omvangrijke uitrusting gaf dan aan de ijmuider haven. Het ontbreken vaneen natuurlijken waterweg tusschen Amsterdam en de Noordzee is daarvan de verklaring; het in 1876 geopende Noordzeekanaal eischte de verdediging van den ingang met sluizen, welker doorvaartwijdte en diepte, onder den invloed der zich steeds uitbreidende grootte van oceaanschepen, reeds herhaaldelijk uit - bouw eischte. Bouwde men eerst een kleine sluis van 69 bij 12 Meter met 5,24 M. diepgang, aldra was een groote sluis van 119 bij 18 M. met 8 M. diepgang noodig ; toen volgde een grootere sluis van 225 bij 25 M. met 10,15 M. diepgang, en thans is een aanvang gemaakt met den bouw vaneen sluis, die 400 M. lang, 50 M. breed en 15 M. beneden N. A. P. diep zal zijn. In 1906 was het grootste schip der wereld nog 216 M. lang en 23 M. breed, maar in 1915 was dit schip reeds nr. 16 van de ranglijst, en zijn inhoud (23800 ton) over - troffen met 32200 ton door de Bismarck (56000 ton). „De bouw der nieuwe sluis, die een vijftal jaren zal duren, is erop berekend, dat zelfs een (vooralsnog denkbeeldig) schip van 100000 ton (40 M. breed en 14 M. diep) zou kunnen schutten. Om een ruimen haven-ingang te verkrijgen, heeft men benoorden het fort een toegang met een straal van pl.m. 3000 M. geprojecteerd, in verband waarmee het Rijk in 1919 200 H.A. grond tusschen Wijk aan Zee en IJmuiden heeft aangekocht. „De nabije ligging van het in aanbouw zijnd hoogovenbedrijf doet vermoeden, dat de omliggende terreinen mettertijd industrieele beteekenis zullen krijgen waarop gerekend is met het ontwerpen van binnenvaart-wegen en spoorweg-verbindingen. ) „Om ecnig denkbeeld te geven van den omvang dezer, bij voltooiing grootste der wereld zijnde sluiswerkon, kan dienen dat volgens een raming van jhr. ir. Van Panhuys, den bouwkundigen leider, per week 80 a 100000 M 3 grond zullen worden verwerkt, die, ten gerieve van 's lands hoofdstad benut, daar een grondsverhooging van if a 2 H.A. pèr week kunnen vormen. Men zal die ge - weldige hoeveelheden vervoeren met sleep - treinen, die tot 1100 M 3 grond kunnen bergen. De bouwmaterialen voor deze sluis - werken beslaan, behalve de sluisdeuren en bewegings-inrichtingen, 600000 ton, rerwijl een havenruimte van 4 H A. noodig is om den aanvoer van materialen te regelen, zoomede aanleg van sporen en ojoslagplaats voor cement, betonmengers e.d. De bouw der sluis zal geschieden volgens de natte of caisson-methode, de bediening zal geschieden door schuif- of roldeuren. „Met den bouw dezer nieuwe sluis treedt IJmuiden, beter gezegd Amsterdam op fiere wijze tegemoet aan de steeds grooter wordende scheeps-af metingen, waaraan ook onze neder - landsche reederijen hebben meegedaan, bewijs het percentage van die stijging tusschen 1911 en 1919 ; bij de Koninklijke Hollandsche Lloyd met 156 pet. ; de West-Xndische Mail - dienst met 75 pet. de Koninklijke Stoomboot Maatschappij ij met 117 pet. enz.” J. W. E. OUD EN NIEUW UIT AMSTERDAM’S VERLEDEN Prijsvraag overeen bibliographie be - treffende DE GESCHIEDENIS DER JODEN in Nederland. Het Genootschap voor de joodsche Wetenschap in Nederland, ge - vestigd te Amsterdam, vraagt eene Biblio - graphie betreffende de geschiedenis der Joden in Nederland. Bedoeld wordt niet alleen eene opsomming van boeken en artikelen over de geschiedenis der Joden in Nederland, maar ook van het gedrukte bronnenmateriaal voor die ge - schiedenis, als resoluties, pamfletten, gelegen - heidsgeschriften, reglementen en dergelijke, inden meest uitgebreiden zin. De indeeling en rubriceering is geheel vrij, mits ingericht naar een doorzichtig schema, dat ineen inleidend woord worde uiteengezet. Terwijl opgaven van biographieën van Joden, die in Nederland een rol hebben ge - speeld, mede wordt bedoeld, behoeven hier. 52