Tekstweergave van GA-1921_MB008_00036

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM inde holle wanden der cellen en wordt daardoor op hooge temperatuur gebracht en door kleine gaatjes, inden bodemplaat der cel aanwezig, inde brandende massa geblazen. Tengevolge van het verwarmen der perslucht worden de celwanden gekoeld en is dit mede een reden, waardoor het mogeliik is de geheele uitgebrande slakken - koek in zijn geheel, mechanisch uit de ovencellen te verwijderen. Zoodra de slakkenkoek op de ontslakkings-machine is getrokken, rijdt die machine ermede naar den z.g. granulator, waar de slak ineen waterbassin wordt geworpen ; door middel vaneen baggerladder worden de nu kleine stukjes gebroken-slak naar boven ineen hooger gelegen zeeftrommel gebracht, waarin de slakken in vier ver - schillende afmetingen worden gesorteerd en in silo’s terecht komen. Uit die silo’s worden ze afgetapt en in kipwagens op het terrein gebracht, om daarna voor verschil - lende doeleinden te worden verkocht. Achter iederen oven bevindt zich een stoomketel, waarin tengevolge van de hitte der verbrandingsgassen stoom wordt ontwikkeld, welke dooreen lange, goed geïso - leerde stoomleiding gevoerd wordt naar de Centrale Noord der Gemeente Electrici - teitswerken, om daar als suppletie te dienen voor de stoomprodnctie voor het aandrijven der turbo-generatoren. Onder de stoomketels bevinden zich twee lange kelderruimten ; een er van de pompenkelder bevat verschillende pompen voor bedrijfswater en voor ketel - \oeding, levens zijn daar opgesteld twee lucht compressoren, welke samengeperste lucht leveren, waarmede de waterpijpen van de stoomketels worden ontdaan van de daarop afgezette z.g. vliegasch. Die vliegasch verzamelt zich onder de stoomketels in gemetselde trechters, waaruit ze aan de onderzijde wordt verwijderd. Deze verwijdering vindt plaats inden tweeden kelder, welke onder de ketels is gebouwd. In dien kelder bevinden zich twee open plaatijzeren goten, waarop de verschil - lende aftapplaatsen voor de vliegasch verbonden zijn ; in die goten wordt op vele plaatsen water met kracht gespoten, waardoor de zich daarin bevindende vliegasch wordt voortgestuwd en ten slotte met dat water ineen schuit terecht komt. In die schuit bezinkt de asch en loopt het overtollige water weg, zoodat eindelijk, als de schuit vol asch is, deze kan weggevoerd worden en dooreen andere vervangen. De slakken der verbranding worden tot dusverre alleen gebruikt voor ophooging en wegverharding ; de asch wordt als zand voor het opspuiten van laag gelegen terreinen aangewend. Er zijn plannen in bewerking - van particuliere zijde om \an de slakken, met bijmenging van asch, bouwsteenen te vervaardigen. A. d. G. LANGS DEN WEG Brug en sluis. Kan het verschil tus - schen brug en sluis er mede in verband staan dat een deel der amsterdamsche bruggen gekombineerd worden met sluizen, bijv. in de Leidschegracht bij de kruising Keizers - gracht evenzijde en dito Leliegracht bij de kruising Prinsengracht ? Kan daardoor ver - warring in het spraakgebruik zijn ontstaan, waar niemand de beteekenis op den duur meer, bij de keuze van één der woorden overdacht. Stadsschoon. Onlangs heeft den Ge - meenteraad bereikt een voorstel van de commissie voor de strafverordeningen om te bestrijden de reclames, welke het stadsbeeld ontsieren en tegen het bouwen op zoodanige wijze, dat daardoor schade wordt toegebracht aan het stadsschoon. Inde Arnhemsche Courant van 26 Februari wordt zulks toegejuicht. Geweerd zal kunnen worden de sprekende kop aan den Dam, die de volkshumor inspireerde tot het gevleugelde woord „Hij zeit wat 1” en de lichtreclame op de Geelvinck aan den Singel bij de Munt, waarvan de onaesthetische ijzeren installatie, die ver boven het hoofd van het sierlijke Munt - torentje uitsteekt, overdag als ’t ware een schaduw werpt op het omringende stadsschoon. De schrijver hoopt, dat zoo spoedig mogelijk tot stand moge komen een Monumenten - rvct, om paal en perk te stellen aan het clcs- 28