Tekstweergave van GA-1919_MB006_00067
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
groote
belang
vaneen
goede
verstandhouding
van
de
Staten
van
Holland
met
hun
grootste
stad:
hij
adviseerde
dus
meer
dan
eens
ten
gunste
van
Amsterdam.
Maar
ook
hij
kon
met
zijn
grooten
invloed
de
partijen
niet
altijd
tot
elkander
brengen.
De
strijd,
meer
dan
drie
jaren
gevoerd,
liep
in
hoofdzaak
over
de
handhaving
of
de
opheffing
der
satisfactie.
De
moeilijkheid
was
hierin
gelegen,
dat
de
Staten
van
meening
waren,
dat
de
satisfactie
door
de
latere
gebeurtenissen,
met
name
de
alteratie,
was
opgeheven,
terwijl
de
stadsregeering
vasthield
aan
dat
verdrag.
Feitelijk
waren
verschillende
bepalingen
van
de
satisfactie,
b.v.
die
over
de
handhaving
van
den
katholieken
godsdienst,
natuurlijk
reeds
opgeheven;
daaraan
ontleenden
de
Staten
de
meening,
dat
daarmede
de
geheele
satisfactie
niet
meer
bestond.
De
stad
omgekeerd
hield
stijf
vast
aan
dat
tractaat,
omdat
er
ver
-
schillende
bepalingen
in
voorkwamen,
die
Amsterdam
belangrijke
privilegiën
gaven
boven
de
andere
hollandsche
steden.
Waar
de
verhoudingen
zoo
zijn,
is
niet
spoedig
eensgezindheid
te
wachten.
Ten
slotte
werd
men
het
eens
over
het
bovengenoemde
accoord
tot
afstand
der
satisfactie.
De
satisfactie
werd
opgeheven,
maar
Amsterdam
kreeg
in
allerlei
punten
zijn
zin.
In
bijzonderheden
heeft
mej.
Coops
nagegaan,
tot
welke
over
-
eenstemming
men
inde
verschillende
punten
is
gekomen.
Daar
was
de
kwestie
van
de
vendels,
het
garnizoen
der
stad,
en
van
de
paalkist,
de
zorg
voor
de
betonning
der
Zuiderzee.
Zeer
moeilijk
waren
de
kwestiën
der
convooien,
der
oude
schulden
en
van
den
honderdsten
penning;
in
geldzaken
zijn
Hollanders
altijd
zeer
vasthoudend.
De
kwestie
der
kloostergoederen
kwam
tot
een
bevredi
-
gende
oplossing,
die
deze
materie
sedert
heeft
beheerscht.
Ook
over
de
achter
-
stallige
renten
en
de
kerkelijke
goederen
werd
men
het
eens,
evenals
over
het
schoutambt.
Men
ziet,
welk
een
beleid
er
noodig
was
om
de
positie
van
het
oude
Amster
-
dam
in
het
nieuwe
Holland
te
regelen.
Onze
voorouders
deden
deze
dingen
ook
waarlijk
niet
ten
halve,
al
zou
men
in
dezen
strijd
voor
de
onafhankelijkheid
ook
meer
eensgezindheid
hebben
verwacht.
H.
B.
LANGS
DEN
WEG
Dempen
en
versmallen
van
het
Rokin.
Nu
er
wederom
plannen
opduiken
over
te
gaan
tot
demping
van
het
eerste
gedeelte
van
het
Rokin
en
gedeeltelijke
demping
van
het
overige
gedeelte
van
het
Rokin
en
van
den
Binnen-
Amstel,
heeft
de
Commissie
voor
het
stads
-
schoon
ineen
brochure
van
haar
zienswijze
te
dezer
zake
doen
blijken.
Zij
verzet
zich
tegen
dit
voornemen,
dat
onder
de
leus
van
de
„eischen
van
het
verkeer”
niettemin
moet
wor
-
den
afgewezen.
Ineen
schetskaartje
demon
-
streert
de
Commissie
dat
het
aanbrengen
van
houten
steigers
in
het
water
ruim
voldoende
zal
zijn
om
de
beoogde
verbetering
tot
stand
te
brengen.
Is
de
demping
van
het
eerste
gedeelte
van
het
Rokin,
wat
dan
een
„boulevard”
van
veertig
meter
breed
moet
worden,
zoo
aan
-
lokkelijk
?
Het
voorbeeld
van
den
Overtoom,
Waar
in
het
midden
een
breede
strook
gras
met
tramspoor
en
ter
weerszijden
twee
ver-
.
keerswegen,
is
waarlijk
niet
navolgenswaardig,.
Wat
echter
niet
de
meening
blijkt
te
zijn
van
van
ir.
D.
F.
Slothouwer
inde
Amsterdammer
van
iq
Juli,
die
deze
oplossing,
door
Publieke
Werken
gevonden
om
gedempte
grachten
toonbaar
te
doen
zijn,
alleszins
gelukkig
acht.
„Er
mag,
schrijft
de
Commissie,
niet
uit
het
oog
worden
verloren,
dat
welke
motieven
ook
voor
demping
al
is
het
eene
gedeelte
-
lijke
worden
aangevoerd,
geen
kan
stand
houden
tegen
de
voornaamste
overweging
:
behoud
vaneen
der
schoonste
grachten,
een
der
ideaalste
Watervlakken
en
de
werkelijk
eigen
karakteristiek
van
onze
stad,
waaraan
wij
het
hooggeroemde,
over
de
geheele
wereld
verspreide
stadsbeeld
•
gezicht
over
het
water,
heen
op
de
Zuiderkerk
danken.
Waar
-
om
moet
dit
worden
vernietigd
?
Hebben
wij
al
geen
leergeld
genoeg
betaald
met
de
nood
-
lottige,
door
iedereen
betreurde
gedeeltelijke
demping
van
het
open
IJ,
die
niet
alleen
de
onovertroffen
aanblik
over
het
prachtige
water
-
vlak
op
Amsterdam
voor
eeuwig
heeft
bedor
-
ven,
doch
ook
een
goede
oplossing
voor
het
verkeer
met
de
overzijde
tot
een
bijna
onop
-
losbare
puzzle
heeft
gemaakt
?
Gaat
alweder
niet
een
van
de
typische
watervlakken
voor
59