Tekstweergave van GA-1919_MB006_00067

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM groote belang vaneen goede verstandhouding van de Staten van Holland met hun grootste stad: hij adviseerde dus meer dan eens ten gunste van Amsterdam. Maar ook hij kon met zijn grooten invloed de partijen niet altijd tot elkander brengen. De strijd, meer dan drie jaren gevoerd, liep in hoofdzaak over de handhaving of de opheffing der satisfactie. De moeilijkheid was hierin gelegen, dat de Staten van meening waren, dat de satisfactie door de latere gebeurtenissen, met name de alteratie, was opgeheven, terwijl de stadsregeering vasthield aan dat verdrag. Feitelijk waren verschillende bepalingen van de satisfactie, b.v. die over de handhaving van den katholieken godsdienst, natuurlijk reeds opgeheven; daaraan ontleenden de Staten de meening, dat daarmede de geheele satisfactie niet meer bestond. De stad omgekeerd hield stijf vast aan dat tractaat, omdat er ver - schillende bepalingen in voorkwamen, die Amsterdam belangrijke privilegiën gaven boven de andere hollandsche steden. Waar de verhoudingen zoo zijn, is niet spoedig eensgezindheid te wachten. Ten slotte werd men het eens over het bovengenoemde accoord tot afstand der satisfactie. De satisfactie werd opgeheven, maar Amsterdam kreeg in allerlei punten zijn zin. In bijzonderheden heeft mej. Coops nagegaan, tot welke over - eenstemming men inde verschillende punten is gekomen. Daar was de kwestie van de vendels, het garnizoen der stad, en van de paalkist, de zorg voor de betonning der Zuiderzee. Zeer moeilijk waren de kwestiën der convooien, der oude schulden en van den honderdsten penning; in geldzaken zijn Hollanders altijd zeer vasthoudend. De kwestie der kloostergoederen kwam tot een bevredi - gende oplossing, die deze materie sedert heeft beheerscht. Ook over de achter - stallige renten en de kerkelijke goederen werd men het eens, evenals over het schoutambt. Men ziet, welk een beleid er noodig was om de positie van het oude Amster - dam in het nieuwe Holland te regelen. Onze voorouders deden deze dingen ook waarlijk niet ten halve, al zou men in dezen strijd voor de onafhankelijkheid ook meer eensgezindheid hebben verwacht. H. B. LANGS DEN WEG Dempen en versmallen van het Rokin. Nu er wederom plannen opduiken over te gaan tot demping van het eerste gedeelte van het Rokin en gedeeltelijke demping van het overige gedeelte van het Rokin en van den Binnen- Amstel, heeft de Commissie voor het stads - schoon ineen brochure van haar zienswijze te dezer zake doen blijken. Zij verzet zich tegen dit voornemen, dat onder de leus van de „eischen van het verkeer” niettemin moet wor - den afgewezen. Ineen schetskaartje demon - streert de Commissie dat het aanbrengen van houten steigers in het water ruim voldoende zal zijn om de beoogde verbetering tot stand te brengen. Is de demping van het eerste gedeelte van het Rokin, wat dan een „boulevard” van veertig meter breed moet worden, zoo aan - lokkelijk ? Het voorbeeld van den Overtoom, Waar in het midden een breede strook gras met tramspoor en ter weerszijden twee ver- . keerswegen, is waarlijk niet navolgenswaardig,. Wat echter niet de meening blijkt te zijn van van ir. D. F. Slothouwer inde Amsterdammer van iq Juli, die deze oplossing, door Publieke Werken gevonden om gedempte grachten toonbaar te doen zijn, alleszins gelukkig acht. „Er mag, schrijft de Commissie, niet uit het oog worden verloren, dat welke motieven ook voor demping al is het eene gedeelte - lijke worden aangevoerd, geen kan stand houden tegen de voornaamste overweging : behoud vaneen der schoonste grachten, een der ideaalste Watervlakken en de werkelijk eigen karakteristiek van onze stad, waaraan wij het hooggeroemde, over de geheele wereld verspreide stadsbeeld gezicht over het water, heen op de Zuiderkerk danken. Waar - om moet dit worden vernietigd ? Hebben wij al geen leergeld genoeg betaald met de nood - lottige, door iedereen betreurde gedeeltelijke demping van het open IJ, die niet alleen de onovertroffen aanblik over het prachtige water - vlak op Amsterdam voor eeuwig heeft bedor - ven, doch ook een goede oplossing voor het verkeer met de overzijde tot een bijna onop - losbare puzzle heeft gemaakt ? Gaat alweder niet een van de typische watervlakken voor 59