Tekstweergave van GA-1916_MB003_00023

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM het ware van dit folkloristische verschijnsel heeft hij, inde middeleeuwsche dingen niet voldoende onderlegd, niet kunnen achterhalen. Deze floskaartjes of pentertjes, vervormd en gemodifieerd tegenover de oude typen, wach - ten nog steeds op grondig wetenschappelijk onderzoek als uiting van volksaard, van kerk, van geloof en van drukkunst. „Bij dit Drie - koningenspel komt voor de kinderen het kaarsjesspringen. De drieledige Driekoningen - kaarsjes zijn nog genoeg inde volksbuurten te koop, ondanks de keure van 19 December 1714 die het maken verbood, en ik ken tal van katholieke amsterdamsche gezinnen, waar het gebruik in volle eere is en door het op - groeiend geslacht met verlangen al lang werd verbeid. Temeer, daar er een smulpartij mee gemoeid is. Want het Driekoningenbrood als ’t u blieft geen verwarrimg met Kerst - brood, lezer is een lekkernij, dat ook dit jaar weer in groote hoeveelheid is gebakken. Wee den oudere, die de boon heeft ; er zit niets anders op dan een nieuwe tractatie !” J. W. E. Klokkespelen. Als weerklank op de uiting van den heer Rootlieb, gemeld in het Decembernummer, wordt mijne aandacht gevestigd op het volgende vers van R. D. in hèt buurtblad Vondel van 29 December. Met welk een innig welbehagen „O Kerstnacht, schóóner dan de dacghen”, Werd Ge ingeleid mer jubelend lied; Dat uit den grootschen klokketoren Zoo triomfeeiend zich deed hooren, Zoo lieflijken indruk achterliet. Zij, die op 't Damplein samen kwamen En daar der klokken zang vernamen, Zoo forsch, zoo teer, zoo rein van klank, —■ Zij brengen aan den meester hulde Die zóó zijn liefde-taak vervulde; Aan hem, hun diepgevoelden dank! J. W. E, De nederlandsche scheepsbouwmaat - schappij te Amsterdam. Het nieuwe weekblad In- en Uitvoer bevat in zijn eerste nummer een artikel over deze scheepswerf. Zij werd in 1894 opgericht en, hoewel dus tot de jongere werven behoorende, heeft zij zich inden korten tijd van even 20 jaar, tot de grootste onderneming van haar soort in Nederland opgewerkt. Het terrein van de werf trok reeds eenige eeuwen geleden door zijn gunstige ligging de aandacht der toenmalige scheepsbouw - meesters, want hier werden inde 17e eeuw verscheidene der machtige zeekasteelen van de Oost-Indische Compagnie gebouwd. En Rog inden tegenwoordigen tijd heeft dit terrein niets van zijn beteekenis verloren. Len spoorlijn verbindt het direct met het groote spoorwegnet van Amsterdam, zoodat a lle materialen zonder overlading direct op het werfterrein kunnen worden gelost. Ook de verbinding te water laat niets te wenschen ov er, zoodat ook aanvoer van materiaal van over zee en uit Duitschland langs de rivier op weinig kostbare wijze kan plaats vinden. De werf beslaat tegenwoordig een opper - vlakte van 56,500 M 2 . met een frontbreedte aan het water van 275 M. en geeft werk aan 1300 man (tegen 21210 M 2 . en 250 man in 1894) Het aantal hellingen bedraagt vier, waarvan er drie naast elkander liggen en elk schepen kunnen dragen tot 450 engelsche voet en één tot 530 engelsche voet lengte. Dat de werf in staat is elke arbeid op scheepsbouwgebied uitte voeren, bewijst de groote verscheidenheid van werk, dat in de afgeloopen 21 jaar is afgeleverd en nog onderhanden is. Wij noemen; eerste-klasse passagiers- en mailstoomschepen, tankstoo - mers, zeesleepbooten, rivierpassagiersbooten, gouvernementsvaartuigen, motorschepen, drij - vende dokken, drijvende kranen en oorlogs - schepen. Menigmaal reeds heeft het afgeleverde werk de vergelijking met soortgelijken arbeid uit binnen-, zoowel als uit buitenland, met zeer gunstig gevolg doorstaan. Op het oogenblik zijn, behalve verscheidene vracht-, mail- en passagiersschepen, nog onder handen 4 torpedobooten en een be - schermde kruiser van 7000 ton deplacement voor de nederlandsche Marine. Deze 5 schepen worden alle voortbewogen door turbines, welke worden geleverd door de nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoor wegmate - riaal te Amsterdam. Tot dein de laatste jaren door deze Maat - schappij afgeleverde schepen behoort ook de Jan Pieterszoon Coen, dubbelschroef mail - stoomschip voor de Stoomvaart-Mij. Neder - land te Amsterdam, het grootste tot nu toe in Nederland gebouwde schip. Wat de jaarlijks afgeleverde tonnenmaat betreft, staat deze werf sinds de laatste jaren in ons land bovenaan. En nog steeds gaat de werf onder de goede leiding van de directie voort zich te ont - wikkelen. Groote hinder bij deze ontwikkeling wordt echter ondervonden door het bestaan vaneen spoorbrug in het verbindingskanaal van de werf naar den haven van Amsterdam. In het begin van dit artikel is gewezen op de gunstige ligging van het werfterrein. Die blijft natuurlijk van kracht. Niemand heeft echter bij de oprichting durven rekenen op de groote vlucht, die de Maatschappij in korten tijd zou nemen. En nu doet zich het geval voor, dat de grootte der te bouwen schepen wordt beperkt door de doorvaart - wijdte van genoemde spoorbrug. Dit is de reden, dat reeds sinds eenige jaren de directie heeft uitgezien naar een nog beter gelegen en uitgestrekter terrein. De keus is gevallen op een terrein aan de Overzijde van het IJ te Amsterdam. Onder - handelingen om dit terrein van de gemeente 15