Tekstweergave van GA-1916_MB003_00023
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
het
ware
van
dit
folkloristische
verschijnsel
heeft
hij,
inde
middeleeuwsche
dingen
niet
voldoende
onderlegd,
niet
kunnen
achterhalen.
Deze
floskaartjes
of
pentertjes,
vervormd
en
gemodifieerd
tegenover
de
oude
typen,
wach
-
ten
nog
steeds
op
grondig
wetenschappelijk
onderzoek
als
uiting
van
volksaard,
van
kerk,
van
geloof
en
van
drukkunst.
„Bij
dit
Drie
-
koningenspel
komt
voor
de
kinderen
het
kaarsjesspringen.
De
drieledige
Driekoningen
-
kaarsjes
zijn
nog
genoeg
inde
volksbuurten
te
koop,
ondanks
de
keure
van
19
December
1714
die
het
maken
verbood,
en
ik
ken
tal
van
katholieke
amsterdamsche
gezinnen,
waar
het
gebruik
in
volle
eere
is
en
door
het
op
-
groeiend
geslacht
met
verlangen
al
lang
werd
verbeid.
Temeer,
daar
er
een
smulpartij
mee
gemoeid
is.
Want
het
Driekoningenbrood
als
’t
u
blieft
geen
verwarrimg
met
Kerst
-
brood,
lezer
is
een
lekkernij,
dat
ook
dit
jaar
weer
in
groote
hoeveelheid
is
gebakken.
Wee
den
oudere,
die
de
boon
heeft
;
er
zit
niets
anders
op
dan
een
nieuwe
tractatie
!”
J.
W.
E.
Klokkespelen.
Als
weerklank
op
de
uiting
van
den
heer
Rootlieb,
gemeld
in
het
Decembernummer,
wordt
mijne
aandacht
gevestigd
op
het
volgende
vers
van
R.
D.
in
hèt
buurtblad
Vondel
van
29
December.
Met
welk
een
innig
welbehagen
„O
Kerstnacht,
schóóner
dan
de
dacghen”,
Werd
Ge
ingeleid
mer
jubelend
lied;
Dat
uit
den
grootschen
klokketoren
Zoo
triomfeeiend
zich
deed
hooren,
Zoo
lieflijken
indruk
achterliet.
Zij,
die
op
't
Damplein
samen
kwamen
En
daar
der
klokken
zang
vernamen,
Zoo
forsch,
zoo
teer,
zoo
rein
van
klank,
—■
Zij
brengen
aan
den
meester
hulde
Die
zóó
zijn
liefde-taak
vervulde;
Aan
hem,
hun
diepgevoelden
dank!
J.
W.
E,
De
nederlandsche
scheepsbouwmaat
-
schappij
te
Amsterdam.
Het
nieuwe
weekblad
In-
en
Uitvoer
bevat
in
zijn
eerste
nummer
een
artikel
over
deze
scheepswerf.
Zij
werd
in
1894
opgericht
en,
hoewel
dus
tot
de
jongere
werven
behoorende,
heeft
zij
zich
inden
korten
tijd
van
even
20
jaar,
tot
de
grootste
onderneming
van
haar
soort
in
Nederland
opgewerkt.
Het
terrein
van
de
werf
trok
reeds
eenige
eeuwen
geleden
door
zijn
gunstige
ligging
de
aandacht
der
toenmalige
scheepsbouw
-
meesters,
want
hier
werden
inde
17e
eeuw
verscheidene
der
machtige
zeekasteelen
van
de
Oost-Indische
Compagnie
gebouwd.
En
Rog
inden
tegenwoordigen
tijd
heeft
dit
terrein
niets
van
zijn
beteekenis
verloren.
Len
spoorlijn
verbindt
het
direct
met
het
groote
spoorwegnet
van
Amsterdam,
zoodat
a
lle
materialen
zonder
overlading
direct
op
het
werfterrein
kunnen
worden
gelost.
Ook
de
verbinding
te
water
laat
niets
te
wenschen
ov
er,
zoodat
ook
aanvoer
van
materiaal
van
over
zee
en
uit
Duitschland
langs
de
rivier
op
weinig
kostbare
wijze
kan
plaats
vinden.
De
werf
beslaat
tegenwoordig
een
opper
-
vlakte
van
56,500
M
2
.
met
een
frontbreedte
aan
het
water
van
275
M.
en
geeft
werk
aan
1300
man
(tegen
21210
M
2
.
en
250
man
in
1894)
Het
aantal
hellingen
bedraagt
vier,
waarvan
er
drie
naast
elkander
liggen
en
elk
schepen
kunnen
dragen
tot
450
engelsche
voet
en
één
tot
530
engelsche
voet
lengte.
Dat
de
werf
in
staat
is
elke
arbeid
op
scheepsbouwgebied
uitte
voeren,
bewijst
de
groote
verscheidenheid
van
werk,
dat
in
de
afgeloopen
21
jaar
is
afgeleverd
en
nog
onderhanden
is.
Wij
noemen;
eerste-klasse
passagiers-
en
mailstoomschepen,
tankstoo
-
mers,
zeesleepbooten,
rivierpassagiersbooten,
gouvernementsvaartuigen,
motorschepen,
drij
-
vende
dokken,
drijvende
kranen
en
oorlogs
-
schepen.
Menigmaal
reeds
heeft
het
afgeleverde
werk
de
vergelijking
met
soortgelijken
arbeid
uit
binnen-,
zoowel
als
uit
buitenland,
met
zeer
gunstig
gevolg
doorstaan.
Op
het
oogenblik
zijn,
behalve
verscheidene
vracht-,
mail-
en
passagiersschepen,
nog
onder
handen
4
torpedobooten
en
een
be
-
schermde
kruiser
van
7000
ton
deplacement
voor
de
nederlandsche
Marine.
Deze
5
schepen
worden
alle
voortbewogen
door
turbines,
welke
worden
geleverd
door
de
nederlandsche
Fabriek
van
Werktuigen
en
Spoor
wegmate
-
riaal
te
Amsterdam.
Tot
dein
de
laatste
jaren
door
deze
Maat
-
schappij
afgeleverde
schepen
behoort
ook
de
Jan
Pieterszoon
Coen,
dubbelschroef
mail
-
stoomschip
voor
de
Stoomvaart-Mij.
Neder
-
land
te
Amsterdam,
het
grootste
tot
nu
toe
in
Nederland
gebouwde
schip.
Wat
de
jaarlijks
afgeleverde
tonnenmaat
betreft,
staat
deze
werf
sinds
de
laatste
jaren
in
ons
land
bovenaan.
En
nog
steeds
gaat
de
werf
onder
de
goede
leiding
van
de
directie
voort
zich
te
ont
-
wikkelen.
Groote
hinder
bij
deze
ontwikkeling
wordt
echter
ondervonden
door
het
bestaan
vaneen
spoorbrug
in
het
verbindingskanaal
van
de
werf
naar
den
haven
van
Amsterdam.
In
het
begin
van
dit
artikel
is
gewezen
op
de
gunstige
ligging
van
het
werfterrein.
Die
blijft
natuurlijk
van
kracht.
Niemand
heeft
echter
bij
de
oprichting
durven
rekenen
op
de
groote
vlucht,
die
de
Maatschappij
in
korten
tijd
zou
nemen.
En
nu
doet
zich
het
geval
voor,
dat
de
grootte
der
te
bouwen
schepen
wordt
beperkt
door
de
doorvaart
-
wijdte
van
genoemde
spoorbrug.
Dit
is
de
reden,
dat
reeds
sinds
eenige
jaren
de
directie
heeft
uitgezien
naar
een
nog
beter
gelegen
en
uitgestrekter
terrein.
De
keus
is
gevallen
op
een
terrein
aan
de
Overzijde
van
het
IJ
te
Amsterdam.
Onder
-
handelingen
om
dit
terrein
van
de
gemeente
15