Tekstweergave van GA-1915_MB002_00083

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM inde pers, trad vrij plotseling de stilte des doods in. Verscheidene jaren lang werd er niets meer van gehoord, totdat eindelijk in het laatst van 1911 het leven weer scheen terug te keeren. De regeering diende een veel-vereenvoudigd plan in, dat slechts zou kosten 25 millioen gulden. De quaestie van de overwegen werd daarin opgelost door het voorstel om de verbindingslijn Centraal-station—Weesperpoort - station inde hoogte te brengen, dus overeen viaduct te leiden. Ook voorzag het ontwerp o.a. inde uitbreiding van het Centraal-station. De gemeente Amsterdam maakte bezwaren tegen dit plan ; eerst om het hooge aandeel inde kosten dat zij zou moeten dragen (4 millioen) ; daarna omdat in dit project de toekomstige richting van de ceintuurbaan werd vastgelegd, hoewel de regeering zich niet tot den aanleg verbond. Amsterdam vreesde hiervan nadeel voor hare uitbreiding —Zuid. Ook de spoorwegmaatschappijen opperden bezwaren en ten slotte geraakte door het heengaan van Minister Regout ook het tweede plan van de baan. Minister Lely heeft de zaak daarop ten derden male aangevat. De geschilpunten werden voorloopig uitgeschakeld, en men werd het eindelijk en ten laatste eens over verschillende verbeteringen, verbeteringen waarvan wij het belang niet zullen ontkennen, maar die toch slechts eene halve oplossing brengen. Allereerst valt hieronder uitbreiding van het Centraal-station. Dit laatste zal geschieden zoowel aan de West- als aan de Oostzijde. In verband hiermede moet, naar men weet, een gedeelte van het Oosterdok worden aangeplempt. Men streeft thans naar eene meer aesthetische oplossing van dat vraagstuk dan aanvankelijk werd voorgesteld. De nieuwe oplossing wordt gezocht inde richting van verplaatsing van den Oosterdoksdijk naar het Oosten. Daardoor zou het Oosterdok verdwijnen, en eene open havenkom verkregen worden, waardoor het mogelijk is een anderen vorm aan de aanplemping te geven. Deze aanplemping zou eventueel in aanmerking komen voor ligplaats van binnenschepen. Ten tweede zullen de sporen in westelijke richting verdubbeld worden. Wat de verbinding naar het Oosten betreft heeft de Minister toegezegd verbetering te zul - len overwegen, indien overeenstemming wordt verkregen tusschen Gemeente en Spoorwegmaatschappijen. En ten derde stelt men zich voor, de tot standkoming van een goederenceintuurspoorweg voor de westelijke havens, die later zou zijn uitte breiden tot eene algemeene ceintuurspoorweg. Hierover is in beginsel met de Regee - ring overeenstemming verkregen, zoodat de eerste ter-visie-legging voor de onteige - ning heeft plaats gehad, en verwacht mag worden dat een desbetreffend wetsont - werp binnenkort aan de Staten-Generaal zal worden aangeboden. Deze ceintuurbaan zal voorloopig benut worden voor de afleiding van het goederenvervoer door het Centraal-station, zoodat ten Zuiden van de stad een spoorwegverbinding verkregen wordt van de lijn Haarlem —Amsterdam, Zaandam —Amsterdam en de geprojec - teerde Westelijke havensnaar den Staatsspoorweg Amsterdam —Utrecht bij Dui - vendrecht en den Hollandschen spoorweg Amsterdam—Hilversum ten Zuiden van de Watergraafsmeer bij Diemen. Helaas blijft de overwegen-quaestie ! De oude overwegen zullen, voor zoover be - kend is, niet verdwijnen, en het lijkt zelfs niet onmogelijk dat er nieuwe bij zullen komen : inde verre toekomst. De nieuwe spoorwegverbinding met de haven-West, waarvoor de stad een millioen aan grond afstaat, wordt namelijk aangelegd op de oude wijze, d.w.z. niet verhoogd. Inde gemeenteraadszitting van 22 Juli is daarop gewezen door den heer Oudegeest, en de heer Sutorius ging in zijn verzet zóó ver, dat hij tegen het geheele voorstel in zake bedoelde spoorwegverbinding stemde. Hij bleef echter alleen staan. De meerderheid van den Raad legde zich neer bij het ant - woord van Wethouder Vliegen, dat de spoorwegtechnici met het oog op de meer- 75