Tekstweergave van GA-1915_MB002_00083
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
inde
pers,
trad
vrij
plotseling
de
stilte
des
doods
in.
Verscheidene
jaren
lang
werd
er
niets
meer
van
gehoord,
totdat
eindelijk
in
het
laatst
van
1911
het
leven
weer
scheen
terug
te
keeren.
De
regeering
diende
een
veel-vereenvoudigd
plan
in,
dat
slechts
zou
kosten
25
millioen
gulden.
De
quaestie
van
de
overwegen
werd
daarin
opgelost
door
het
voorstel
om
de
verbindingslijn
Centraal-station—Weesperpoort
-
station
inde
hoogte
te
brengen,
dus
overeen
viaduct
te
leiden.
Ook
voorzag
het
ontwerp
o.a.
inde
uitbreiding
van
het
Centraal-station.
De
gemeente
Amsterdam
maakte
bezwaren
tegen
dit
plan
;
eerst
om
het
hooge
aandeel
inde
kosten
dat
zij
zou
moeten
dragen
(4
millioen)
;
daarna
omdat
in
dit
project
de
toekomstige
richting
van
de
ceintuurbaan
werd
vastgelegd,
hoewel
de
regeering
zich
niet
tot
den
aanleg
verbond.
Amsterdam
vreesde
hiervan
nadeel
voor
hare
uitbreiding
—Zuid.
Ook
de
spoorwegmaatschappijen
opperden
bezwaren
en
ten
slotte
geraakte
door
het
heengaan
van
Minister
Regout
ook
het
tweede
plan
van
de
baan.
Minister
Lely
heeft
de
zaak
daarop
ten
derden
male
aangevat.
De
geschilpunten
werden
voorloopig
uitgeschakeld,
en
men
werd
het
eindelijk
en
ten
laatste
eens
over
verschillende
verbeteringen,
verbeteringen
waarvan
wij
het
belang
niet
zullen
ontkennen,
maar
die
toch
slechts
eene
halve
oplossing
brengen.
Allereerst
valt
hieronder
uitbreiding
van
het
Centraal-station.
Dit
laatste
zal
geschieden
zoowel
aan
de
West-
als
aan
de
Oostzijde.
In
verband
hiermede
moet,
naar
men
weet,
een
gedeelte
van
het
Oosterdok
worden
aangeplempt.
Men
streeft
thans
naar
eene
meer
aesthetische
oplossing
van
dat
vraagstuk
dan
aanvankelijk
werd
voorgesteld.
De
nieuwe
oplossing
wordt
gezocht
inde
richting
van
verplaatsing
van
den
Oosterdoksdijk
naar
het
Oosten.
Daardoor
zou
het
Oosterdok
verdwijnen,
en
eene
open
havenkom
verkregen
worden,
waardoor
het
mogelijk
is
een
anderen
vorm
aan
de
aanplemping
te
geven.
Deze
aanplemping
zou
eventueel
in
aanmerking
komen
voor
ligplaats
van
binnenschepen.
Ten
tweede
zullen
de
sporen
in
westelijke
richting
verdubbeld
worden.
Wat
de
verbinding
naar
het
Oosten
betreft
heeft
de
Minister
toegezegd
verbetering
te
zul
-
len
overwegen,
indien
overeenstemming
wordt
verkregen
tusschen
Gemeente
en
Spoorwegmaatschappijen.
En
ten
derde
stelt
men
zich
voor,
de
tot
standkoming
van
een
goederenceintuurspoorweg
voor
de
westelijke
havens,
die
later
zou
zijn
uitte
breiden
tot
eene
algemeene
ceintuurspoorweg.
Hierover
is
in
beginsel
met
de
Regee
-
ring
overeenstemming
verkregen,
zoodat
de
eerste
ter-visie-legging
voor
de
onteige
-
ning
heeft
plaats
gehad,
en
verwacht
mag
worden
dat
een
desbetreffend
wetsont
-
werp
binnenkort
aan
de
Staten-Generaal
zal
worden
aangeboden.
Deze
ceintuurbaan
zal
voorloopig
benut
worden
voor
de
afleiding
van
het
goederenvervoer
door
het
Centraal-station,
zoodat
ten
Zuiden
van
de
stad
een
spoorwegverbinding
verkregen
wordt
van
de
lijn
Haarlem
—Amsterdam,
Zaandam
—Amsterdam
en
de
geprojec
-
teerde
Westelijke
havensnaar
den
Staatsspoorweg
Amsterdam
—Utrecht
bij
Dui
-
vendrecht
en
den
Hollandschen
spoorweg
Amsterdam—Hilversum
ten
Zuiden
van
de
Watergraafsmeer
bij
Diemen.
Helaas
blijft
de
overwegen-quaestie
!
De
oude
overwegen
zullen,
voor
zoover
be
-
kend
is,
niet
verdwijnen,
en
het
lijkt
zelfs
niet
onmogelijk
dat
er
nieuwe
bij
zullen
komen
:
inde
verre
toekomst.
De
nieuwe
spoorwegverbinding
met
de
haven-West,
waarvoor
de
stad
een
millioen
aan
grond
afstaat,
wordt
namelijk
aangelegd
op
de
oude
wijze,
d.w.z.
niet
verhoogd.
Inde
gemeenteraadszitting
van
22
Juli
is
daarop
gewezen
door
den
heer
Oudegeest,
en
de
heer
Sutorius
ging
in
zijn
verzet
zóó
ver,
dat
hij
tegen
het
geheele
voorstel
in
zake
bedoelde
spoorwegverbinding
stemde.
Hij
bleef
echter
alleen
staan.
De
meerderheid
van
den
Raad
legde
zich
neer
bij
het
ant
-
woord
van
Wethouder
Vliegen,
dat
de
spoorwegtechnici
met
het
oog
op
de
meer-
75