Tekstweergave van GA-1915_MB002_00079
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
Jahrbuch
der
Gesellschaft
für
bildende
Kunst
und
vaterldndische
AUertümer
zu
Emden
(Bd.
18
Heft
2
(1914)
274).
Het
blijkt
dat
hij
uit
Amsterdam
afkomstig
en
gehuwd
was
met
een
groningsch
meisje
Barber
Chrissers.
Met
verschillende
personen
stond
hij
in
relatie
o.a.
met
Frans
Volkertsz
Coornhert
uit
Amsterdam,
naar
Emden
gevlucht,
waar
hij
notaris
was
in
1575
en
met
wien
Jan
Jansen
als
getuige
fun
-
geert
bij
het
verleiden
vaneen
testament
van
iemand
uit
Den
Haag
afkomstig.
Deze
Coorn
-
hert
was
de
broeder
van
den
bekenden
Dirk
Coornhert.
In
1583
was
Jan
Jansen
nog
in
leven
te
Emden.
g
October
1578
werd
hem
betaald
’t
geen
de
stad
Emden
hem
schuldig
was
voor
de
8
gebrandschilderde
glazen
in
het
toen
pas
nieuwe
stadhuis;
waarschijnlijk
bestaan
die
glazen
nog
als
vulling
van
venster
-
openingen.
J.
W.
E.
UIT
ARCHIEF
EN
BIBLIOTHEEK
Fahrenheit.
Inden
vorigen
jaargang
p.
70,
75
werd
vermeld,
dat
Fahrenheit
een
tijd
lang
instrumentmaker
te
Amsterdam
was.
Ineen
brief
d.d.
Amsterdam
18
febr.
1723
aan
den
amsterdamschen
medicus
Willem
van
Ranouw
geeft
hij
eenige
beschouwingen
over
zijn
barometers.
Hij
woonde
toen
Leid
-
schestraat
hoek
Keizersgracht.
{
Kabinet
der
natuurlijke
historiën,
VII
{1722),
51
;
VI
(1722)
393)-
J-
W.
E.
Het
scheepje
van
Zeemanskoop.
Verleden
jaar
is
bericht
dat
het
model
van
het
fregat
„Nederland”
ruim
twintig
jaar
geprijkt
heeft
op
het
dak
van
Zeemanshoop.
Inde
N.
Rott.
Crt.
van
29
Sept.
1901
lees
ik
echter,
dat
„dezer
dagen”
het
toenmalige
scheepje,
daar
geplaatst
bij
den
intocht
van
de
Koning
en
Koningin
op
21
April
1879,
wegens
ouderdom
aan
sloopershanden
was
overgegaan.
Ik
rectificeer
daarmede
de
jaar
-
tallen
t.a.p.
door
mij
genoemd.
J.
W.
E.
LANGS
DEN
WEG
Six’
Bruggetje.
Onder
de
talrijke
on
-
benoemde
gezichten
in
en
om
Amsterdam
van
Rembrandts
hand,
die
de
scherpzinnig
-
heid
van
den
heer
F.
Lugt
aan
het
tegen
-
woordige
geslacht
heeft
doen
herkennen,
bleek
Six’
Bruggetje
een
ware
verrassing.
Topographisch-nauwkeurig
heeft
hij
in
deze
vermaarde
ets
van
Rembrandt
van
1645,
het
landschap
aangewezen
als
een
gezicht
in
spiegelbeeld
op
Ouderkerk
a/d
Amstel,
ge
-
nomen
uit
het
noorden,
ter
plaatse
ongeveer
waar
nu
de
brug
ligt
van
den
Middelpolder
inden
Amsteldijk.
Herhaaldelijk
is
getracht
om
de
amsterdamsche
overlevering,
die
aan
deze
ets
was
verbonden,
in
velband
te
bren
-
gen
met
Hillegom,
waar
Six’
moeder
Anna
Weymer
in
1642
eene
buitenplaats
had
ge
-
kocht,
de
speurzin
echter
van
den
heer
Lugt
heeft
aan
deze
bespiegelingen
van
ver
-
schillende
schrijvers
een
verrassend
einde
gemaakt.
Gersaint,
wiens
lijst
van
etsen
van
Rem
-
brandtin
1751
indruk
is
verschenen,
die
persoonlijk
te
Amsterdam
bij
de
veiling
der
kunstwerken
van
Six
in
1702
is
tegenwoor
-
dig
geweest,
en
de
overlevering
aldaar
kan
hebben
gehoord,
verhaalt
omtrent
den
oor
-
sprong
van
deze
ets
ongeveer
het
navolgende
:
Rembrandt,
die
zeer
bevriend
was
met
Burgemeester
Six,
vergezelde
dezen
magi
-
straat
dikwijls
naar
zijn
buitenplaats.
Op
zekeren
dag,
toen
de
knecht
kwam
waar
-
schuwen,
dat
het
middagmaal
gereed
stond,
merkte
men
op,
dat
er
geen
mosterd
was,
waarop
de
knecht
last
kreeg,
dien
vlug
in
het
naburige
dorp
te
gaan
halen.
Rembrandt,
die
zelf
levendig
van
inborst
was
en
de
lang
-
zaamheid
van
den
knecht
kende,
wedde
met
zijn
vriend
Six,
dat
hij
een
plaatje
zou
etsen
vóór
de
knecht
zijn
boodschap
zou
hebben
verricht,
waarop
hij,
toen
de
weddenschap
was
aangenomen,
zonder
verwijl
het
landschap
etste,
zooals
zich
dat
voordeed,
gezien
uit
de
zaal,
waar
men
vertoefde,
en
dat
zooals
nu
blijkt
een
gezicht
op
Ouderkerk
was.
De
ets
was
klaar
vóór
de
terugkomst
van
den
knecht,
en
Rembrandt
won
zijn
weddenschap.
Gersaint
vermeldt
niet
binnen
welk
tijdsverloop
de
knecht
was
teruggekeerd,
doch
Bartsch,
die
in
zijne
uitgave
van
1791
de
overlevering
opnieuw
mededeelt,
meent,
dat
de
afwezigheid
niet
lang
zal
geduurd
hebben,
omdat
de
ets
zoo
vlot
is
gedaan,
en
de
vlugge
handigheid,
waarmede
de
meester
werkte,
algemeen
bekend
was.
Wij
zullen
ons
evenals
Bartsch
met
de
strekking
der
anekdote,
die
het
licht
laat
vallen
op
de
vlugheid
en
handigheid
waar
-
mede
Rembrandt
werkte,
uitsluitend
moeten
vergenoegen.
Immers
Six
was
in
16(5,
toen
de
ets
ge
-
maakt
werd,
pas
27
jaren
oud,
woonde
bij
zijne
moeder
in,
Kloveniersburgwal
103,
en
nog
ongetrouwd,
■
—
hij
huwde
eerst
negen
jaren
later
met
de
toen
nog
geen
twintig
-
jarige
Margaretha
Tulp,
en
was
nog
lang
geen
Burgemeester;
eerst
in
1691
heeft
hij
die
waardigheid
bereikt.
Hij
hield
zich
om
-
streeks
1645
met
zijn
zijdeweverij,
op
den
Overtoom,
en
ook
met
letterkundige
studiën
bezig,
waarvan
zijn
treurspel
Jason
en
Creusa
in
1648
indruk
verschenen,
de
vrucht
is
geweest.
Hij
was
des
zomers,
dit
is
weer
eene
verrassing
van
den
heer
Lugt,
op
IJmond,
een
buitentje,
dat
hij
in
huur
of
eigendom
had,
gelegen
aan
den
St.
Anthonies
of
Diemerdijk,
waar
Rembrandt
hem
uit
-
teekende
als
nog
jongen
man,
wellicht
eene
voorstudie
voor
het
geëtst
portret,
dat
Rem
-
brandtin
1647
van
Six
heeft
gemaakt.
Het
zal
met
deze
gegevens,
die
de
heer
Lugt
ons
bijna
alle
verschafte,
zelfs
aan
dezen
71