Tekstweergave van GA-1914_MB001_07003

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM De opgewekte electriciteit nu vloeit naar de verzamelrails een hoofdbestanddeel van de schakelaanleg van waaruit de electriciteit door middel van voedingkabels naar alle richtingen van de stad wordt verzonden. De groote vlucht, welke het electriciteitsverbruik heeft genomen, oefende een grooten invloed uit op den omvang van het bedrijf. Als men bedenkt dat slechts 10 jaar geleden het amsterdamsche electriciteits - bedrijf in werking kwam met 5 compound-stoommachines elk met 720 K.W. ver - mogen en dat de momenteele capaciteit bedraagt 28500 K.W. waarbij de grootste machine alleen een vermogen kan ontwikkelen van 9000 K.W. terwijl nog twee dergelijke aggregaten in bestelling zijn, dan kan men zich een duidelijk beeld vormen van de uitbreiding, die het bedrijf inden korten tijd van zijn bestaan heeft ondergaan. De volgende uiteenzetting moge dit nog nader toelichten. De steenkolen voor het bedrijf, in schepen (rijnaken) met gemiddeld 600—800 ton laadvermogen voor den wal der Centrale aangevoerd, worden gelost door middel vaneen grijperkraan met 2250 K.G. grijp vermogen, waarmede pei um 70000 K.G. kolen kunnen worden uitgeladen. Langs een electro-hangspoor met dezelfde capaciteit worden deze kolen vervolgens door zes geheel automatisch rijdende, wegende en stortende hangwagens naar de kolenbergplaats of naar een opslagplaats inde open lucht vervoerd en naar verkiezing ineen of ander deel daarvan opgeslagen. Kolen - soorten van verschillende herkomst worden afzonderlijk gehouden en daar hunne stookwaarde en andere eigenschappen bij aankomst zijn bepaald in het laboratorium der Centrale alsmede door proefstokingen ineen specialen controle-ketel, is nauw - keurig bekend in welke verhouding de verschillende kolen gemengd moeten worden teneinde een zoo klein mogelijk kolenverbruik te verzekeren. Deze kolenmenging speelt aldus in het stookbedrijf een belangrijke rol en de veideie inrichting van het kolentransport is dan ook speciaal met het oog daarop geconstru - eerd. De hoog opgehoopte steenkolen rusten op een tunnelbouw, waarin door middel van verscheidene trechters in het plafond de kolenvoorraad op meer plaatsen tegelijk kan worden aangetapt om er in elke gewenschte mengingsverhouding een kolen - transporteur mede te beladen. Dit werktuig, feitelijk eene aaneenkoppeling van honderden kleine kolen wagentjes, vervoert de kolenmelange uit den tunnel overeen zelfoptellende bascule tot inde bunkers boven de stookinrichting der ketels Uit bedoelde bunkers zakt de brandstof geleidelijk vanzelf af inde vuren der lang - zaam rondloopende en aan het eind zich zelf afvlakkende kettingroosters der stoom - ketels. Opslaan, mengen, wegen en tot inde vuren brengen van vele duizenden kilo - grammen steenkolen per uur, ziedaar een onafgebroken voortdurende zware arbeid, die echter in dit bedrijf geheel automatisch door machines wordt verricht. De moeizame en dikwijls schadelijke handenarbeid van vroeger heeft hier afge - daan. Inde plaats van het zware en grove werk van den stoker is meer en meer ge - treden het geschoolde overleg van den beambte, die in het ketelhuis aan controle - apparaten en zelfregistreerende toestellen gadeslaat of eene voldoende stoompro - ductie verzekerd is, of de kolen regelmatig en zoo oeconomisch mogelijk zonder hinderlijke rookontwikkeling verbranden. Dn W. Lulofs. UIT BOEK EN TIJDSCHRIFT Hoofdstad van Nederland. Inde haagsche la Gazette de Hollande van 28 mars, geeft R. M. onder de rubriek En marge de Vhisloire een breed overzicht van prof. Brugmans’ A msterdam door Napoleon bestemd tot de hoofdstad van Nederland in het laatste Jaarboek van ons Genootschap gepubliceerd. Schrijver noemt zijn artikel Amsterdam et Louis Bonaparte. J. W. E. Zeewezen. In Eigen Haard 4 April 265 schrijft G. C. E. Crone over Drie schepen uit den tijd van De Ruyter en geeft daarbij afbeel - dingen van het scheepsmodel, waarvan mol - ding gemaakt is, hiervoor p. 23. J. W. E. 43