Tekstweergave van GA-1914_MB001_07003
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
AMSTELODAMUM
De
opgewekte
electriciteit
nu
vloeit
naar
de
verzamelrails
een
hoofdbestanddeel
van
de
schakelaanleg
van
waaruit
de
electriciteit
door
middel
van
voedingkabels
naar
alle
richtingen
van
de
stad
wordt
verzonden.
De
groote
vlucht,
welke
het
electriciteitsverbruik
heeft
genomen,
oefende
een
grooten
invloed
uit
op
den
omvang
van
het
bedrijf.
Als
men
bedenkt
dat
slechts
10
jaar
geleden
het
amsterdamsche
electriciteits
-
bedrijf
in
werking
kwam
met
5
compound-stoommachines
elk
met
720
K.W.
ver
-
mogen
en
dat
de
momenteele
capaciteit
bedraagt
28500
K.W.
waarbij
de
grootste
machine
alleen
een
vermogen
kan
ontwikkelen
van
9000
K.W.
terwijl
nog
twee
dergelijke
aggregaten
in
bestelling
zijn,
dan
kan
men
zich
een
duidelijk
beeld
vormen
van
de
uitbreiding,
die
het
bedrijf
inden
korten
tijd
van
zijn
bestaan
heeft
ondergaan.
De
volgende
uiteenzetting
moge
dit
nog
nader
toelichten.
De
steenkolen
voor
het
bedrijf,
in
schepen
(rijnaken)
met
gemiddeld
600—800
ton
laadvermogen
voor
den
wal
der
Centrale
aangevoerd,
worden
gelost
door
middel
vaneen
grijperkraan
met
2250
K.G.
grijp
vermogen,
waarmede
pei
um
70000
K.G.
kolen
kunnen
worden
uitgeladen.
Langs
een
electro-hangspoor
met
dezelfde
capaciteit
worden
deze
kolen
vervolgens
door
zes
geheel
automatisch
rijdende,
wegende
en
stortende
hangwagens
naar
de
kolenbergplaats
of
naar
een
opslagplaats
inde
open
lucht
vervoerd
en
naar
verkiezing
ineen
of
ander
deel
daarvan
opgeslagen.
Kolen
-
soorten
van
verschillende
herkomst
worden
afzonderlijk
gehouden
en
daar
hunne
stookwaarde
en
andere
eigenschappen
bij
aankomst
zijn
bepaald
in
het
laboratorium
der
Centrale
alsmede
door
proefstokingen
ineen
specialen
controle-ketel,
is
nauw
-
keurig
bekend
in
welke
verhouding
de
verschillende
kolen
gemengd
moeten
worden
teneinde
een
zoo
klein
mogelijk
kolenverbruik
te
verzekeren.
Deze
kolenmenging
speelt
aldus
in
het
stookbedrijf
een
belangrijke
rol
en
de
veideie
inrichting
van
het
kolentransport
is
dan
ook
speciaal
met
het
oog
daarop
geconstru
-
eerd.
De
hoog
opgehoopte
steenkolen
rusten
op
een
tunnelbouw,
waarin
door
middel
van
verscheidene
trechters
in
het
plafond
de
kolenvoorraad
op
meer
plaatsen
tegelijk
kan
worden
aangetapt
om
er
in
elke
gewenschte
mengingsverhouding
een
kolen
-
transporteur
mede
te
beladen.
Dit
werktuig,
feitelijk
eene
aaneenkoppeling
van
honderden
kleine
kolen
wagentjes,
vervoert
de
kolenmelange
uit
den
tunnel
overeen
zelfoptellende
bascule
tot
inde
bunkers
boven
de
stookinrichting
der
ketels
Uit
bedoelde
bunkers
zakt
de
brandstof
geleidelijk
vanzelf
af
inde
vuren
der
lang
-
zaam
rondloopende
en
aan
het
eind
zich
zelf
afvlakkende
kettingroosters
der
stoom
-
ketels.
Opslaan,
mengen,
wegen
en
tot
inde
vuren
brengen
van
vele
duizenden
kilo
-
grammen
steenkolen
per
uur,
ziedaar
een
onafgebroken
voortdurende
zware
arbeid,
die
echter
in
dit
bedrijf
geheel
automatisch
door
machines
wordt
verricht.
De
moeizame
en
dikwijls
schadelijke
handenarbeid
van
vroeger
heeft
hier
afge
-
daan.
Inde
plaats
van
het
zware
en
grove
werk
van
den
stoker
is
meer
en
meer
ge
-
treden
het
geschoolde
overleg
van
den
beambte,
die
in
het
ketelhuis
aan
controle
-
apparaten
en
zelfregistreerende
toestellen
gadeslaat
of
eene
voldoende
stoompro
-
ductie
verzekerd
is,
of
de
kolen
regelmatig
en
zoo
oeconomisch
mogelijk
zonder
hinderlijke
rookontwikkeling
verbranden.
Dn
W.
Lulofs.
UIT
BOEK
EN
TIJDSCHRIFT
Hoofdstad
van
Nederland.
Inde
haagsche
la
Gazette
de
Hollande
van
28
mars,
geeft
R.
M.
onder
de
rubriek
En
marge
de
Vhisloire
een
breed
overzicht
van
prof.
Brugmans’
A
msterdam
door
Napoleon
bestemd
tot
de
hoofdstad
van
Nederland
in
het
laatste
Jaarboek
van
ons
Genootschap
gepubliceerd.
Schrijver
noemt
zijn
artikel
Amsterdam
et
Louis
Bonaparte.
J.
W.
E.
Zeewezen.
In
Eigen
Haard
4
April
265
schrijft
G.
C.
E.
Crone
over
Drie
schepen
uit
den
tijd
van
De
Ruyter
en
geeft
daarbij
afbeel
-
dingen
van
het
scheepsmodel,
waarvan
mol
-
ding
gemaakt
is,
hiervoor
p.
23.
J.
W.
E.
43