Tekstweergave van GA-1914_MB001_04001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
i ste Jaargang No. 3 Maart 19D AMSTELODAMUM MAANDBLAD VOOR DE KENNIS VAN AMSTERDAM ORGAAN VAN HET GENOOTSCHAP AMSTELODAMUM STUKKEN VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIE TE ZENDEN AAN J. W. ENSCHEDÉ - HEERENGRACHT 68 AMSTERDAM PRI]S PER JAARGANG VOOR NIET LEDEN FR. PER POST f2.— * AFZONDERLIJKE NUMMERS f 0.20 * MEDEDEELINGEN VAN HET BESTUUR Door het bestuur van het Genootschap is aan den Raad van Amsterdam het volgende request gericht: Het bestuur van het Genootschap Amstelodamum heeft met leedwezen kennis genomen van de plannen tot demping van het Rokin, welke thans in voorbereiding blijken te zijn. Hoewel de daartoe strekkende voordracht nog niet bij uwen Raad is ingekomen, neemt het bestuur voornoemd de vrijheid zich reeds thans tot uw college te wenden, wijl de demping van genoemde gracht naar zijn overtuiging niet door het openbaar belang wordt geboden en uiteen aesthetisch oogpunt verwerpelijk moet worden geacht. Het bestuur is namelijk overtuigd, dat iedere dem - ping het eigenaardig karakter van Amsterdam als grachtstad aantast en dus het stadsschoon ernstig schaadt. Een gedempte gracht kan nimmer een goede straat worden ; dat vloeit niet alleen voort uit de beginselen van stadsaanleg, maar wordt ten overvloede door de ervaring overal en niet het minst te Amsterdam bevestigd. Alle gedempte grachten te Amsterdam dragen den stempel van het halfslachtige en maken daarom een onaangenamen indruk. En al moge het waar zijn, dat in enkele gevallen de verkeersbelangen van de moderne stad een demping noodzakelijk maken, het bestuur meent te moeten opmerken, dat zoodanige verkeersbelangen in dit geval niet sterk spreken. Immers vaneen breeden boulevard, die men zich wel eens heeft voorgesteld door het hart van Amsterdam van het Centraal-Station naar het Spui of het Sophiaplein, kan thans geen sprake meer zijn, nu het Damrak en de Vijgendam beide zijn bebouwd. De demping van hot Rokin alleen kan dus thans geen verkeersverbetering van beteekenis meer aanbrengen. De ervaring leert bovendien dat ook na een eventueele demping het verkeer de oude banen blijft volgen, zoodat men kan voorspellen, dat de thans zoogenaamde stille zijde ook later stil zal blij - ven. Daarbij komt nog, dat door de demping van slechts een gedeelte van het Rokin van den Dam tot de Langebrug een zeer ongewenschte en weinig schoone verhouding zal ontstaan, zoo - dat als van zelf de drang zal rijzen om ook de gracht van het Spui tot het Sophiaplein te dempen. De consequentie zou dan ook moeten voeren tot dempen der Burgwallen van de Oude Zijde, die zeker tot de schoonste amsterdamsche stadsgezichten behooren. Het bestuur is dan ook overtuigd dat het openbaar belangde demping van het Rokin niet eischt; het meent bovendien dat de gebreken, die thans dezen waterweg kenmerken, wel zijn te verbeteren ook zonder dat tot het uiterste middel behoeft te worden overgegaan. Daarom verzoekt het bestuur met den meest mogelijken aandrang uwen Raad eene eventueele voordracht tot demping van het Rokin niet aan te nemen. Het bestuur van het Genootschap Amstelodamum ; prof. dr. H. BRUGMANS, Voorzitter. dr. JOH. C. BREEN, Secretaris. IN HET HART DER STAD. Na het Beurspoortje en het Beurspleintje, laatste herinneringen aan ’t „doorluchtig koopslot”, dat Hendrik de Keyser, de keizer aller bouwmeesters, gelijk Vondel hem met een woordspeling noemde, in het begin der 17e eeuw over het Rokin bouwde, zullen nu ook de eveneens uit dien tijd dagteekenende huizen aan het Rokin, tus-