Tekstweergave van GA-1914_MB001_04001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
i
ste
Jaargang
No.
3
Maart
19D
AMSTELODAMUM
MAANDBLAD
VOOR
DE
KENNIS
VAN
AMSTERDAM
ORGAAN
VAN
HET
GENOOTSCHAP
AMSTELODAMUM
STUKKEN
VOOR
REDACTIE
EN
ADMINISTRATIE
TE
ZENDEN
AAN
J.
W.
ENSCHEDÉ
-
HEERENGRACHT
68
AMSTERDAM
PRI]S
PER
JAARGANG
VOOR
NIET
LEDEN
FR.
PER
POST
f2.—
*
AFZONDERLIJKE
NUMMERS
f
0.20
*
MEDEDEELINGEN
VAN
HET
BESTUUR
Door
het
bestuur
van
het
Genootschap
is
aan
den
Raad
van
Amsterdam
het
volgende
request
gericht:
Het
bestuur
van
het
Genootschap
Amstelodamum
heeft
met
leedwezen
kennis
genomen
van
de
plannen
tot
demping
van
het
Rokin,
welke
thans
in
voorbereiding
blijken
te
zijn.
Hoewel
de
daartoe
strekkende
voordracht
nog
niet
bij
uwen
Raad
is
ingekomen,
neemt
het
bestuur
voornoemd
de
vrijheid
zich
reeds
thans
tot
uw
college
te
wenden,
wijl
de
demping
van
genoemde
gracht
naar
zijn
overtuiging
niet
door
het
openbaar
belang
wordt
geboden
en
uiteen
aesthetisch
oogpunt
verwerpelijk
moet
worden
geacht.
Het
bestuur
is
namelijk
overtuigd,
dat
iedere
dem
-
ping
het
eigenaardig
karakter
van
Amsterdam
als
grachtstad
aantast
en
dus
het
stadsschoon
ernstig
schaadt.
Een
gedempte
gracht
kan
nimmer
een
goede
straat
worden
;
dat
vloeit
niet
alleen
voort
uit
de
beginselen
van
stadsaanleg,
maar
wordt
ten
overvloede
door
de
ervaring
overal
en
niet
het
minst
te
Amsterdam
bevestigd.
Alle
gedempte
grachten
te
Amsterdam
dragen
den
stempel
van
het
halfslachtige
en
maken
daarom
een
onaangenamen
indruk.
En
al
moge
het
waar
zijn,
dat
in
enkele
gevallen
de
verkeersbelangen
van
de
moderne
stad
een
demping
noodzakelijk
maken,
het
bestuur
meent
te
moeten
opmerken,
dat
zoodanige
verkeersbelangen
in
dit
geval
niet
sterk
spreken.
Immers
vaneen
breeden
boulevard,
die
men
zich
wel
eens
heeft
voorgesteld
door
het
hart
van
Amsterdam
van
het
Centraal-Station
naar
het
Spui
of
het
Sophiaplein,
kan
thans
geen
sprake
meer
zijn,
nu
het
Damrak
en
de
Vijgendam
beide
zijn
bebouwd.
De
demping
van
hot
Rokin
alleen
kan
dus
thans
geen
verkeersverbetering
van
beteekenis
meer
aanbrengen.
De
ervaring
leert
bovendien
dat
ook
na
een
eventueele
demping
het
verkeer
de
oude
banen
blijft
volgen,
zoodat
men
kan
voorspellen,
dat
de
thans
zoogenaamde
stille
zijde
ook
later
stil
zal
blij
-
ven.
Daarbij
komt
nog,
dat
door
de
demping
van
slechts
een
gedeelte
van
het
Rokin
van
den
Dam
tot
de
Langebrug
een
zeer
ongewenschte
en
weinig
schoone
verhouding
zal
ontstaan,
zoo
-
dat
als
van
zelf
de
drang
zal
rijzen
om
ook
de
gracht
van
het
Spui
tot
het
Sophiaplein
te
dempen.
De
consequentie
zou
dan
ook
moeten
voeren
tot
dempen
der
Burgwallen
van
de
Oude
Zijde,
die
zeker
tot
de
schoonste
amsterdamsche
stadsgezichten
behooren.
Het
bestuur
is
dan
ook
overtuigd
dat
het
openbaar
belangde
demping
van
het
Rokin
niet
eischt;
het
meent
bovendien
dat
de
gebreken,
die
thans
dezen
waterweg
kenmerken,
wel
zijn
te
verbeteren
ook
zonder
dat
tot
het
uiterste
middel
behoeft
te
worden
overgegaan.
Daarom
verzoekt
het
bestuur
met
den
meest
mogelijken
aandrang
uwen
Raad
eene
eventueele
voordracht
tot
demping
van
het
Rokin
niet
aan
te
nemen.
Het
bestuur
van
het
Genootschap
Amstelodamum
;
prof.
dr.
H.
BRUGMANS,
Voorzitter.
dr.
JOH.
C.
BREEN,
Secretaris.
IN
HET
HART
DER
STAD.
Na
het
Beurspoortje
en
het
Beurspleintje,
laatste
herinneringen
aan
’t
„doorluchtig
koopslot”,
dat
Hendrik
de
Keyser,
de
keizer
aller
bouwmeesters,
gelijk
Vondel
hem
met
een
woordspeling
noemde,
in
het
begin
der
17e
eeuw
over
het
Rokin
bouwde,
zullen
nu
ook
de
eveneens
uit
dien
tijd
dagteekenende
huizen
aan
het
Rokin,
tus-