Tekstweergave van NL-ZtGAZ_ZP_19450905_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Zeister Post VOOR ZEIST, AUSTERLITZ, BOSCH EN DUIN, BUNNIK, DRIEBERGEN, DEN DOLDER EN SOESTERBERG WAARIN OPGENOMEN DE „STICHTSCHE UITKIJK” EN „HET STRIJDTONEEL” _ le Jaargang No, 34. VERSCHIJNT ’s WOENSDAGS EN ’s ZATERDAGS UITGAVE VAN DE ZEISTER PERSSTICHTING i. o. JAPAN EN ZIJN CAPITULATIE Wat zijn capituleeren voor Japan beteekent, is niet licht hoog genoeg aan te slaan. Wat toch is het geval? Er is geen volk ter wereld dat vol- gens lange traditie zulke pretenties heeft als Japan. Volgens de officieele staatsleer is Japan door bijzondere banden met de goden verbonden. ‚„De grond van de zon” (Nippon =— Ja- pan) is uitverkoren om de geheele wereld te beheerschen en haar den vrede op te leggen. Uit dit dogma zijn de zonderlinge redeneeringen van Hirohito eenigszins te verklaren: hij neemt de voorwaarden van de Geallieerden aan om de volkeren der wereld vrede te verschaffen, evenals hij vroeger vreedzaam Ko- rea, Mandschoerije en China bezette om daar den vrede te handhaven. Zelf is de Mikado een soort god.: Deze 124e is een afstammeling in rechte lijn van Djimmoe, den eer- sten keizer, uit de 7e eeuw voor Christus, Djimmoe is op niet nader gedefinieerde wijze afstammeling van Ninigi, den kleinzoon van Amatera- soe, de zonnegodin, door haar naar de aarde gezonden om orde te schep- pen in Japan en het volk van de grond van de zon” te leiden op den ‚weg der goden (= Shinto). De Shinto wijst den Japanner zijn mo- reel gedrag, zijn sociaal systeem en © organisatie van het rijk aan; de shinto vereenigt de cultus van de na- tuur (der animisten) met de voor- ouder-vereering, hij kent in totaal acht millioen goden. Maar het komt alles hierop neer dat de keizer de levende god is: zijn woord is de ze- deleer van Japan, zijn maatstaf is N1ppons moraal. De heerscherstradi- tie van den keizer is op alle gebie- den van het leven werkzaam, de geest van den keizer wordt alomtegenwoor- dig geacht, De keizersvereering toont alle clas- sische kenmerken van religie; het he_ele leven is in zekeren zin door de keizeridee gedefinieerd. Staatsbu- reaux, handelskantoren, universitei- ten, militaire academies, ze beoefe- nen allen den eultus van de buigin- gen voor het portret van den keizer, en wat de ceremonieën beteekenen, wordt wel eenigszins duidelijk door het volgende: een examenplechtig- heid is de belofte van de examinan- di om, evenals Zij zich tot dusverre voorbereidden voor de dienst aan keizer en rijijk, ook voortaan dezelfde dienst trouw te blijven. En dit: voor het begin van een expeditie of oceaanvlucht begeven de deelnemers zich naar de poorten van het keizer- lijk slot, maken de religieuze buiging en brengen een driewerf ‚„bansai” (tienduizend jaar) uit voor het kei- zershuis. Iedere inspanning, iedere beweging geldt uitsluitend het ver- meerderen van de glorie van keizer en riijk. Dit volk als geheel gaat in zichzelf op, acht zich de aangewezen heerscher der wereld en is in volko- men hoogmoed volkomen offerbereid. Een merkwaardig zuiver beeld van omgekeerde religie. Hoe moet zulk een volk deze capitulatie opvatten? Hiro- hito heeft, gelijk te verwachten was, om de nederlaag verheven heen ge- praat Hij leeraart dat hij de roeping had om een einde te maken aan slachtingen als van de atoomsplit- singsbom, en den vrede voor alle vol- keren te bevorderen. Dat is de taal van den uitverkoren leider. Of de meer-ontwikkelde Japanner zich met deze opvatting van de feiten tevre- den zal stellen, is een open vraag. De aanstaande bezetting zal wel ont- nuchterende taal spreken, al zal daar- ginds van eenige verbroedering zeker geen sprake zijn. Hirohito zelf stelde ook een. pijn- lijke vraag: „Wat mijzelf aangaat, hoe moet ik boete doen voor de hei- lige geesten van miijjne keizerlijke voorouders?” Wie zou hem daarop kunnen antwoorden, waar hij de wijs- heid van den weg der goden als mo- nopolie bezit? Hij komt tot de con- clusie dat moet capituleeren in overeenstemming met wat het lot ge- biedt. Zonderling, die uitdrukking „het lot”. Ook bij het meest uitge- breide systeem van heidensche gees- ten- en godenvereering is er steeds zulk een „onbekende god” die het te zeggen heeft als het er heelemaal op aan komt. Bij wijlen Hitler heette dat „de almachtige”, een term om er de onnadenkende burgerij nog een beetje in te laten vliegen, zoo’n vroom klankje zat daaraan. In ernst is het zoo, dat God niet met zich laat spotten en dan kan het gebeuren zoo- als in dit voor altoos gedenkwaardi- ge jaar in de wereldgeschiedenis: dan stooten drie maanden na elkaar twee wereldmachten die pretenties van goddelijkheid hadden, op hun grenzen, en worden te schande dáár, waar ze zich aan den eenigen God wilden vergrijpen. Japan heeft gecapituleerd. Wat dat voor de heele wereld beteekent, is nu nog in de verte niet te overzien Moge het voor de kleine Christengemeente in Japan een crisis ten goede betee- ‘kenen en een bevestiging van haar geloof in den eenigen uitverkorene Gods die heil aan de wereld geven kan, als er naar hem geluisterd wordt,. J. G. W. GOEDHARD. Dit stuk is een wat omgewerkt en aangevuld gedeelte van de toespraak die Ds. G. in de desbetreffende dank- ure hield. Velen wilden dit herlezen en ook hen die er niet waren zal dit stuk belang inboezemen. Red. UIT ZEIST OFFICIEELE MEDEDEELINGEN Drankwet. Burgemeester en Wethouders van Zeist; Gelet op de Drankwet, Stbl. 1931, Nr. 476; Brengen ter algemeene kennis, dat door Wed, P. de Heus-Jägers aldaar, een ‘verzoekschrift is inge- diend om een verlof B voor den ver- koop van alcohol-vrijen drank in het perceel Oude Arnhemscheweg 208 en dat binnen twee weken na deze bekendmaking, ieder tegen het ver- Koninginnedag 1945 Dank zij de samenwerking van de Oranjevereen. „Zeist” en de vele buurt- organisaties heeft Zeist op uitbundige wijze feest gevierd, waartoe zeer zeker heeft pijgedragen de feesttooi, welke VoOrnamelijk door de buurtvereenigingen WaS aangebracht en het algemeen vlag- Vertoon, Tal van gevels waren fraai versierd of verlicht, terwijl ook verschil- lende straten in effectvolle eigen ver- lichting hadden voorzien. Keurig waren voorts Verschillende Étalages, terwijl de lachlust werd verwekt door het verspreid panopticum van gehate figuren uit den bezettingstijd. Ook te Austerlitz, Huis ter Heide en Den Dolder was het niet anders en heeft men recht Vroolijk feest gevierd, Door de dank zij fusie van de drie vroegere Oranjevereenigingen thans al- gemeene „Oranjevereen, Zeist” werd de centrale feestviering yerzorgd van de traditioneele feestnummers. Vroeg in den morgen ging „St. Cae- cilia” als gewoonlijk rond om de lang- slapers te wekken, waarna aan het Rond door onze „Koninklijke” de gebruikelijke Koraalmuziek ten beste werd gegeven tot wijding van deze eerste traditioneele feestdag in bevrijd Nederland. Massaal was de belangstelling voor de nimmer te missen zangdemonstratie van schooljeugd en ouderen. Een duizend- koppige menigte, saamgepakt van Dorps- straten tot bij het gebouw ‘van de Rot- terd. Bank zong uit volle borst de be- kende nationale liederen mee en luisterde naar het pittige nieuw toegevoegde lied van de schooljeugd ‚„Het Vorstenhuis Getrouw’”, Helaas bleek er misverstand tusschen de Oranjezonen Pluvius, die een kwart eeuw achtereen nimmer zooveel hinder bracht als tijdens dit gezongen betoog van Vaderlandsliefde. Wij merken nog op, dat tijdens het zin- gen aan ’t Rond een rookbom tot explosie werd gebracht en dat dadelijk na de slotmarsch „The officer of the day” de Zeister Motorclub even acte de presence af. : Overvol was vervolgens de oude Ned. Herv. Kerk, waar interkerkelijk werd samengekomen om te luisteren naar wat respect. Dr. H. Berkhof en Ds. J. Vro- lijk voorhielden, waarom bovenal het Soli Deo Gloria gold bij onze bevrijding, benevens het behoud van onze Vorstin, ook al moet een speciaal verbond „God, Nederland en Oranje” worden afgewe- zen. Niet te ontkennen is, dat de Over- heid dienaresse Gods is, past in Gods plan met de wereld en dat de aan ons geschonken overheid in de persoon van Koningin Wilhelmina zich overheid be- toonde naar Gods wil, waarom het ge- bed voor Hare Majesteit vooral in de jaren van druk diepe grond had. Nadat gezongen was: „Gelukkig is het land, dat God de Heer beschermt’ en was geluisterd naar Jan Zwart’s Fan- tasie op het „Wilhelmus” door den or- ganist Ant. van Ooik ten gehoore ge- bracht, kwam Ds. Vrolijk op de kansel om de beteekenis toe te lichten van het gebed in de Kerk voor onze Koningin. Opgemerkt werd, dat Christenen zeer zeker niet het monopolie der Oranje- liefde bezitten, maar ze belijden, dat de Koningin terecht spreekt van: Wij, Koningin Wilhelmina, bij de gratie Gods”’, Zij en voorgaande leden van het Huis van Oranje verstonden hun taak ten aanzien van God, De Koningin streed leenen daarvan schriftelijk bezwaren bij hen kan inbrengen. Zeist, 30 Augustus 1945, Burgem. en Weth. voornoemd, W. A. J. Visser, Voorzitter. v. Griethuijsen, lo. Secretaris. Huizen en kamers. In de nogal chaotische toestanden, welke heerschten bij het beschik- baar stellen van vrijgekomén huizen en andere woonruimte, is nu verbe- tering gekomen door de onlangs van hoogerhand aangegeven richtlijnen. De zeer bijzondere gevallen in deze kwestie, die niet onder bovengenoem- de richtlijnen vallen, zullen worden voorgelegd aan een speciale commis- sie van advies, waarin de heeren Kronenburg en Lettinga zitting heb- ben. De toewijzing van de huizen valt onder de afdeeling van den heer Rein- ders, waar in eerste instantie de heer van Rijkom de zaken onderzoekt. In laatste instantie beslist de Burge- meester zelf. T.a.v. de kamer-verhuur is geble- ken dat hiervoor schandelijk hooge prijzen worden gevraagd. De werke- lijk krankzinnig hooge bedragen wel- ke de huurders voor een paar dood- gewc"e kamers met of zonder pen- sic- „foeten neertellen eischen ingrij- n/£:van de Overheid De kamers mèt pension om nog maar niet te spre- ken van die zonder pension! wor- den daarom reeds te hoog berekend, omdat het bereiden van een gewone maaltijd alweer belangrijk eenvoudi- ger en goedkooper is geworden sinds de dag der Bevrijding. Het doet ons dan ook genoegen te kunnen melden dat ook deze kwestie momenteel de belangstelling heeft van de bevoegde instanties. Aan dergelijke a-sociale toestanden dient snel een einde te worden gemaakt en iedereen zal daar- aan moeten meewerken. Fusie, De Chr. Middenstandsvereeniging en de Zeister Handelsvereeniging heb- ben besloten een fusie aan te gaan. | Bestrijding Zwarte Handel. _ De Nederlandsche Volksbeweging Afd. Zeist heeft een commissie in het leven geroepen, die zich ten doel stelt de bestrijding van den zwarten han- del. Tot Voorzitter van deze commissie werd benoemd de Hr. Mr. H. C. Beyerman, Lyceumlaan 2 en tot Secretaris de Hr. J. van Kernebeek, Regentesselaan 26. Als leden hebben zitting genomen de Heeren J. J. v. d. Linden, Berken- laan 25, J. T. Mojet, Verl, Slotlaan 148, Mr. D. Naayen, Waterigeweg 60, Drs. W. Bos, van Renesselaan 17 en J. M. Hamstra, Platolaan 40; de beide laatsten namens de Regeerings- voorlichtingsdienst. De commissie zal gaarne ingelicht worden over gevallen van zwarte handel in deze gemeente, terwijl, zoo gewenscht, met de betreffende auto- riteiten contact kan worden gezocht om dit kwaad te bestrijden. -Optochten en volksspelen werden in bijna alle buuurten ge- .houden, Een paar kiekjes voor godsdienst en vrijheid en vandaar, dat overal in den lande de Kinderen Gods samenkwamen om te bidden voor de Vorstin, die de bevrijding verwachtte van Hem, die het Al regeert. Waren de Kinderspelen in het Bison- park om het natte gras afgelast, in de Oosterkerk kwamen met tal van Joden en Jodinnen ook niet-Joden bijeen voor een dankdienst, waarbij de heer Hoek als voorzitter van het Joodsch Comité ook de burgemeester, Mr. W. A, J. Visser, Ds, Lugtigheid, alsmede de heeren de Man, Lingeman en Bos uit de illegale beweging kon begroeten. Na lezing van Psalm 145 las de voor- zanger in het Hebreeuwsch het Namid- daggebeden later staande voor de Hei- lige rollen een gebed voor de Koningin en het Kon. Huis, terwijl gezongen werd „Wilt heden nu treden”, Door den Weleerw. Heer N. Dasberg, rabbi te Hilversum, werd in een toe- spraak herinnerd aan wat speciaal de Joden doormaakten in de bezettingstijd, thans bijeen vol van emoties: yreugde en schrijnend leed over de velen, die ontvielen. Het Joodsche Bijbelsche feest- lied heeft altijd leed en tranen op den achtergrond, maar thans geldt de vraag voor die het leven behielden: Hoe kan ik God vergelden al de weldaden, die Hij ons deed ervaren, Bedenkende wat in afzondering werd voorgenomen, wil- len de Joden als Nederlanders naast hun rechten ook hun plichten niet vergeten, door lijden gelouterd. Dankbaar willen zij allereerst onthouden hoevele land- genooten hun huizen voor Joden open- den om schuilplaats te bieden, terwijl groote dank ook uitgaat naar den bur- gemeester, Ds. Lugtigheid en de illegale uit „De Hooge Dennen”. verzorgers als instrumenten Gods. De geredde Joden hebben zoo goed als an- deren hun Vaderland en de Koningin lief al leeft daarnaast het verlangen naar Palestina, waar ook voor de in Neder- land vervolgde Joden gebeden werd. Na het Hebreeuwsch slotgebed werd besloten met het le en G6e couplet van het Wilhelmus. 's Middags kwam dan toch de zon om Zeist en Zeistenaren in feesttooi te beschijnen en daarmee weer vroolijke gezichten. „Oefening Baart Kunst”’ deed het weer oplevende optimisme hooren in vroolijke muziek en al gauw waren lanen en straten weer vol van wandelaars, die de versieringen gingen bekijken en on- derweg zich konden verlustigen in prach- tig versierde boerenwagens uit de Kroost. Men had in de verschillende wijken pret door allerlei spelletjes voor de jeugd. Vooral op het Marktplein. De zucht tot mooi maken was epide- misch geweest en Zeist had ongekend feestelijk aanzien gekregen. ’s Avonds ging het hek van den dam al werden geen wanklanken gehoord. Men danste en hotste en vermaakte zich met allerleispel voor ouderen, bioscoop, kermesse d’été, optocht en wat dies meer zij, pret, welke Zaterdagavond nog eens dik werd overgedaan, terwijl in het Walkartpark het K.Z.H.M. zijn gebrui- kelijke feestconcert gaf. Evenals bestuurs- leden van de O.V. was ook de burge- meester vrijwel overal bij tegenwoordig, terwijl hij ook niet ontbrak op de groote platte wagen, waarmee tenslotte het be- stuur van de O.V. en eenige genoodig- den, gevolgd door een aanhanger met zingende jeugd en nog een platte auto Woensdag 5 September 1945 zeister Post COMMISSIE VAN REDACTIE: Dr. H. BERKHOF Jr. Dr. M. L. VAN HOLTHE TOT ECHTEN J. H. SCHEPS J. H. STEENBEEK ADRES REDACTIE EN ADMINISTR: Vonk & Co's Drukkerij, Krullelaan 1, Zeist Bijkantoren: Jan W. Kraal N.V, Slotlaan 11 en Donke- relaan 12 Abonnementen 65 cts per kwartaal. post- abonnementen binnen de Gemeente Zeist, Bunnik en Soesterberg {1.75 per halfjaar, overigens f 2,25 per halfjaar. Losse nummers 5 cts. Advertenties: 10 ct per mm. Kleine advertenties: 75 cts tot 25 woorden ieder woord meer 3 cts. De N.B.M. reikt weer tot Rhenen. Als genoodigden zijn wij Donderdag met een fraai versierde feesttram meegeweest om de belanghebbende bevolking de blijde tijding te bren- gen, dat dank zij voortvarendheid en werklust van het trampersoneel reeds op Koninginnedag het traject Ame- rongen—Elst—Rhenen weer in den dienst zou worden opgenomen. „Hoerah! de Moffen zijn verdwe- nen. De N.B.M. riijjdt weer tot Rhe- nen.” Zoo stond het voor op de motor- wagen, waarachter met den direc- teur, den heer J. W. Hupkes, ook de heer Klinkert, adjunct directeur, de heer v. Maanen, adj. Inspecteur, de heer Schram, chef alg. dienst en nog eenige andere leidende functiona- rissen, meereden om de gemeente Rhenen, waartoe ook Elst behoort uit haar isolement te verlossen en zoo mee, te werken aan de opbouw van Rhenen, dat voor de tweede- maal zoo zwaar werd gehavend. In Elst opgewacht door den bur- gemeester, baron van Hardenbroek, muziek, de feestcommissie en een tal- rijke menigte ingezetenen, werd de heer Hupkes en daarmee de tram enthousiast begroet door het hoofd der school, den heer Hulsebos, voor- zitter der feestcommissie, wiens vlot- te toespraak op vriendelijke wijze door den heer Hupkes werd beant- woord, waarna in restaurant begeleid door muziek eenige verversching werd genoten. Vooraf waren de meerijdende da- mes even geschrokken van de inva- sie in de tram van een zestal S.S. bruten, die echter in no time onscha- delijk werden gemaakt door B.S.-ers. Dat dit incident groot vermaak ople- verde laat zich begrijpen. De misé en scène was kostelijk. In Rhenen werd men in ’t stadhuis ontvangen en eveneens door den voorzitter van de feestcommissie i.c. de heer v. Hoog- dalem, toegesproken, waarop begrij- pelijk de tramdirecteur weer van harte reageerde, Trampersoneel defi- leerde nog achter de eerste bus van de N.B,M. die weldra weer met Arn- hem zal verbinden, maar zware re- genval noodzaakte van de eigenlijke optocht van feestgangers af te zien. Na bij Laheye wat te zijn opge- droogd dank zij een inwendig aan- gewend medicijn, werden Wwij per auto weer huiswaarts gebracht, over- tuigd, dat Elst en Rhenen den Ko- ninginnedag zouden vieren met extra vreugde over de terugkeer van de tram. met „Oefening Baart Kunst” aan boord een rondrit maaktelangs al de feestvieren- de centra, om overal bij te dragen door een stimuleerend nummertje hosmuziek, Men bleek overal welkom te zijn en hos- te veelal mee in de massa, waarna het met den heer v. Remmerden als gids weer verder ging kriskras door tot in garage Pelster toe, om pas na het mid- dernachtelijk uur te arriveeren in Nooit- gedacht. Daar lag men het wachten moede, reeds te bed, maar het gezang van „Wordt wakker!” bleef niet zonder effect voor de bakkerij Slijkhuis, Ten- slotte werd de finish voor „Hermitage” bereikt en men nam afscheid met de ervaring van een ware feestdag, waar- van ook het slotnummer een succes was. Ook het Kampvuur in het Bisonpark, aangeboden door de diverse padvinders (sters) groepen had ondanks de drassige bodem voortgang en genoot vrij veel belangstelling. Wij vragen ons nog af, waar al die costumeering vandaan kwam, die wel haast aan Carnaval deed denken en zouden gaarne nog veel meer merkwaar- dige details willen noemen, ware het niet, dat in tegënstelling met de geld- ruimte, die aaneen en ander bevordelijk was, het papier schaarsch is, zoodat Wij ons ook ditmaal nolens volens weer moeten beperken in het weergeven van alles wat bijdroeg tot de laaiende feest- vreugde, Wij willen echter niet nalaten een woord van hulde te brengen aan al degenen, die zich tijd en moeite getroost- ten om de jongste Koninginnedag tot een zoo bijzondere te stempelen. Op 15 September zijn wij de napret nog te wachten en ook die zal bijgun- stig weer stellig niet teleurstellen. Zouden mogelijk de versieringen het tot die datum kunnen uithouden? ?